• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktspärr

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Har gott om plats på tomten, har därför en fundering.
Husbilen placeras alltid på asfaltsuppfarten och därmed
står den ivägen hela vintern.
Skulle den kunna placeras på exempelvis en pressening på gräsmattan.
Skulle det fungera som en fuktspärr??
Har tidigare läst att fukten är värre under sommar än vinter ??
För övrigt så har jag både torrbollar ( 3st) och ett element på
underhållsvärme i bilen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fuktspärr

Men en presenning gör väl att inte bara att fukten underifrån spärras, den samlar också upp vatten som kommer som regn och snö. Vill du ha torrt underifrån anlägg en plats med dränering på "grus" och plattor, för maximal avrinning.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fuktspärr

Det där med avgivande av fukt från marken under den varma årstiden har vi dyrt fått erfara och vilka skador det kan medföra. Vi hade tidigare en carport dit regnvattnet vanligen rann in och medförde att underlaget som var fullnadsmassor blandat med stenmjöl nästan alltid var fuktigt.
Den bil som vi ställde in där i carporten formligen åts upp av fukten och förvandlade plåtar och balkar till näst intill papper. Carporten är numera ombyggd till garage med betonggolv och därmed inga rostangrepp underifrån.
Då det gäller husbilen så har vi ställt i ordning en plats för den alldeles intill garageuppfarten.
Där har vi lagt plattor med avrinning just för att unvika fuktproblemen från marken under husbilen.
V-backen ;)
 
Toppen