• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Fuktskador

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jag har nyss fukttestat min Elnag Baron 580 husbil 2011. Jag har en fuktskador runt om dörren in till husbilen och runt de små garageluckorna längst bak. Jag bor i Falun. Vilka finns det som återgärdar sånt utan att man blir ruinerad?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Hur och med vad har du fukttestat? Det är metall runt alla dörrar/luckor så det ger utslag för fukt om det är beröringsfri test.
Kan du lägga upp lite foto så man kan se hur det ser ut.
Det 1:a du ska göra är att täta utifrån så inte mer fukt kommer in. Sedan kan det räcka med att torka ut fukten om inte trä är skadat.
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Hur och med vad har du fukttestat? Det är metall runt alla dörrar/luckor så det ger utslag för fukt om det är beröringsfri test.
Kan du lägga upp lite foto så man kan se hur det ser ut.
Det 1:a du ska göra är att täta utifrån så inte mer fukt kommer in. Sedan kan det räcka med att torka ut fukten om inte trä är skadat.
Fukttestet har gjorts på en firma. Gällande dörren så känns det att taket ovanför dörren är vågigt så det är mjukt. Så fukten kan ha kommit från genomföringen från solcellen.
 
Toppen