• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskadan, Svea Husbilar

Sindy

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vansbro
HBK-Nr
38069
Medlemskap
2024
I januari har vi köpt en husbil vid Svea Husbilar i Mora. Vi kom överens med försäljaren att det får stå kvar över vintern innan vi tar över den på våren. I april var vi där och skulle fixa lite på husbilen och då har vi sett fuktfläckar på taket. Försäljaren har sagt till oss att det är ingenting, men de ska kolla och göra rent det. Vi sa direkt att vi inte vill ha en husbil med fuktskador, men han sa att det är ingenting. Men han kunde inte heller förklara oss vad det var, först var det fukt, sedan var det kondens och till slut var det ingen förklaring. I maj har vi tagit över husbilen, fastän man fortfarande kunde se att tacket är fläckigt. Men försäljaren sa bara att det är ingen som tittar på tacket. 3 dagar senare skulle vi göra våran första resa med husbilen. Vi har försökt att fylla på vatten, men det var en katastrof. En messing vattenfördelare var sprucken (sönderfryst), sedan hade vi kontakt med försäljaren och han sa att han betalar delarna. Efter byte var det 3 grejer till som var trasig och vi har fortfarande inte fått pengar. Efter första resan kom det vattenfläckar tillbaka vid alkoven och takluckan. Vi var så ledsen, så att vi lämnade husbilen till en kontrollant som gick igenom hela husbilen och protokollerade alla fel som fanns (finns). Vi lämnade protokollet till försäljaren, men fick bara som svar att den kontrollant inte hade kändedom med husbilar. Försäljaren sa att det är ingen bråttom, så vi kan köra med den under sommaren och lämna den till verkstaden på hösten för åtgärder.
För 2 veckor sedan har vi gjord en resa till. Efter 2 dagar har det börjat regnar och vattenfläckar kom tillbaka och blev större och större. Vi ringde till Mora och de sa fortfarande att vi inte behöver avbryta resan. Det ska de fixa en vecka senare när vi hade en bokat tid. Självklart åkte vi direkt från Nordnorge till Mora. På väg dit har vi varit i en verkstad som fukttestade husbilen och då låg värden på över 30%.
Nu sa vi till försäljaren att vi ska häva köpet. Vi har inte köpt en husbil med fuktskador. De säger fortfarande att det är ingen fuktskada. Om inte det är en fuktskada, hur måste en husbil ser ut med fuktskador.
Nu har de torkat husbilen och ska försöka göra rent taket och täta allt.
Vad kan vi göra nu? Måste vi ta tillbaka husbilen utan de har gjort någonting vid alkoven utom torkad? Är det nån som kan hjälpa oss med rättsfrågor?
 

Bilagor

  • IMG_9107.jpg
    IMG_9107.jpg
    108,5 KB · Visningar: 367
  • IMG_9175.jpg
    IMG_9175.jpg
    89,8 KB · Visningar: 361
  • IMG_9117.jpg
    IMG_9117.jpg
    32,8 KB · Visningar: 362

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
OMG, man slutar inte att förvånas över detta företag.
Att det blir fukt runt en taklucka, där tätningen har torkat ut händer alla husbilsmärke med tiden. Det är solen som är boven, den torkar ur tätningsmassan med tiden. Det man gör är att ta ur takluckan och sätter området runt på avfuktning och sedan på med ny tätning. Detta brukar hålla typ 10 år iallafall.
Men det är fuktfläckarna där framme i alkoven som är oroväckande.
Men hade jag varit som er, så hade jag försökt få köpet hävt, eftersom ni kan bevisa att felet har varit där från början.
Och förmodligen har ni tappat lusten för den här husbilen.
Ni får ju räkna med avdrag för milen ni har kört sedan köpet, men det finns fall hos ARN hur man räknar.
Önskar er lycka till, och förhoppningsvis gör ni inte affärer med detta företag mer.
Mvh Per
 

Sindy

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vansbro
HBK-Nr
38069
Medlemskap
2024
Vi har redan varit i kontakt med en advokat, men tyvärr är det inte så enkelt att häva köpet. Vi måste ge de 2 chanser för att åtgärda. Men vi tycker att det går inte att reparera en vattenskada.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja alkoven läcker ju i skarven mellan taket och väggen ser det ut som, och som är en klassiker.
Vad är det för fabrikat och årsmodell på bilen. Jag undrar om miniHEKI takluckan är original eller eftermonterad, och i så fall om hålet är/har gjorts tillräckligt stumt mellan yttertak och innertak för att få rätt kläm på en Hekilucka. Dom brukar inte läcka om det är rätt monterat.
Men strunt samma, att det läcker på två ställen minst är ju helt klart och måste ju fixas rejält eller återköp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 73249

Guest
ja jag blir inte förvånad, det riktigt jävla hästhandlare o bondfångare på den firma.
tyvärr tror jag inte att dom kommer häva köpet
fixa felen själv så du vet att det blir gjort rätt.
lämnar du bilen till dom så behåller dom den i typ en vecka o du får tillbaka den utan att dom
har gjort ett smak med den. jag vet av erfarenhet
 

Sindy

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vansbro
HBK-Nr
38069
Medlemskap
2024
Hur har det gått med fuktskadan?
Husbilen står nu snart 4 veckor i verkstaden och vi har inte hört mer från dem. Ingen aning vad dem håller på med. Vi vet bara att vänster hörnet från alkoven gick sönder när dem vill reparera skadan och då fick vi bara som svar att dem ska inte ta bort höger plast hörnet därför att fukten kom från takluckan vad bevisligt inte stämmer.
 
F

F.d. 73249

Guest
har ni lämnat den till svea husbilar. är risken stor att problemet blir värre. som jag sa innan
tro mej, vet av egen erfarenhet
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Problemet är att vi måste göra det, om man ska gå vidare med advokaten. Man måste ge dem två chanser, sedan kan man göra nånting mot dem.
Ja, så är det.
Stämmer man försäljningsfirman med stöd av KKL så MÅSTE firman först haft möjlighet att åtgärda felet/problemet.
Sådan är lagen och ger faktiskt ett bra skydd för privata köpare från bilfirmor.
Med det kan ta tid och mycket energi från köparen, men alternativet är sämre.
ARN i all ära, men de lämnar enbart en rekommendation I sin utvärdering.
Så är man säker på sin sak, och felet/ problemet är uppenbart och tydligt, så är det bättre att lämna in en stämning till tingsrätten.
 
F

F.d. 73249

Guest
har ni inte läst detta, här står lite om va ni kan vänta er av sveahusbilar

 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
har ni inte läst detta, här står lite om va ni kan vänta er av sveahusbilar

Verkligen skrämmande läsning. Hade en liknande historia med Svea Husbilar. Håll er borta!
 
F

F.d. 73249

Guest
det konstiga är att mitt omdöme på trustpilot har någon tagit bort, så det finns inte längre där.
 

arvestar

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Svenljunga
Fruktansvärt företag. Köpte tyvärr min första husbil där. Krångel från dag ett och två år framåt och ingen som tog ansvar, som tur är så fick jag den såld tillslut så jag kunde köpa en annan husbil! Många sömnlösa nätter pga Svea husbilar. Fattar inte att ingen granskar det bluff och båg företaget.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sålde min husbil till svea husbilar. Fick betala 70.000 för fel dom hittade som skulle åtgärdas . Bl.a drivknutar 25.000 som alldrig byttades. 10.000 kr för felkodssökning. Inga fel hittades. Listan är lång. Läs på omdömen av svea husbilar . Undvik dom.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.878
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sålde min husbil till svea husbilar. Fick betala 70.000 för fel dom hittade som skulle åtgärdas . Bl.a drivknutar 25.000 som alldrig byttades. 10.000 kr för felkodssökning. Inga fel hittades. Listan är lång. Läs på omdömen av svea husbilar . Undvik dom.
Jösses, gick du du med på dessa galenskaper?
:swoon::swoon::twitcy:
 
Toppen