• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskada Alkovfront.

Inlägg
3
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
32357
Medlemskap
2024
Jahapp, så var det min tur att laga fuktskada på vår 2000 Burstner A575.
Fukttestade bilen förra våren (direkt efter köpet) och fick en anmärkning, höger fram på takdelen i alkoven "måste åtgärdas" men enligt testaren så var detta ingen ny skada och därmed ingen panik...

En resa till Kroatien utan problem senare så lät jag bilen stå ute i nästan 2månader och när vi då skulle köra in den på torrförvaringen så hade svartmögel lagt sig på höger sida i frontdelen på alkoven, skrubbad bort med ättika och ställde in den, tänkte att det får jag kolla i år istället.

Nu är det givetvis ännu värre efter att vagnen stod hos firman som fukttestade ifjol, nu för att byta till Litiumbatteri och ny laddare bland annat.
När den nu kom hem igen efter en rejält irriterande väntetid så upptäckte jag hur illa det var i taket.

River just nu ner vävtapeten och konstaterar att det nog är lite bråttom trots allt, måste byta yttre list i takskarven och täta om detta utifrån och därefter tapetsera nytt i frontdelen på alkoven...
 

Bilagor

  • IMG_20230529_210758.jpg
    IMG_20230529_210758.jpg
    2,8 MB · Visningar: 72
  • IMG_20230528_134155.jpg
    IMG_20230528_134155.jpg
    2,5 MB · Visningar: 72

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ofattbart att inte fabrikanterna kan lära sig det mest elementära att bygga en kaross som håller! Sen kan man hålla på med hur mycket onödig lyx som helst vad gäller inredning. 20 år är ju ingenting för fordon som kanske kostar minst en halv miljon som nya!

Lyxen säljer, det gör inte 30 års livslängd.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Märkligt det borde ju om inte annat visa sig på andrahandsvärde om nu något märke var mycket bättre än andra. Så har det ju varit på personbilarna!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Märkligt det borde ju om inte annat visa sig på andrahandsvärde om nu något märke var mycket bättre än andra. Så har det ju varit på personbilarna!

Troligen inte många som köper ny husbil idag som tänker behålla den i 20-30år? Problemet med andrahandsvärdet ligger ju långt fram,
lyxen har du idag. Och de flesta husbilarna är ju täta i 20 år och uppåt, det är bara det att de som får problem skriver det på forum, men väldigt få
skriver spontant "vår husbil läcker fortfarande inte :)" efter 20 år. Vår är f.ö. 27 år och fortfarande tät. ;)
 
Toppen