• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktproblemen fortsätter i LMC:n

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Nu är det samma problem igen med vår husbil LMC T 712 igen. Förhöjda fuktvärden i garagegolvet. 30-40% Golvet bytt 2019 hos Jonas i Överlida på garantin.
Förra året var det okej. Hur kommer vatten in på något sätt? LMC har 12 års fukt och täthetsgaranti. Det måste väl vara ett konstruktionsfel som gör att det blir fukt i hörnen på undergolvet bak hjulhusen. Vet några som fått bytt golvet men hur har det gått sedan?
 

Bilagor

  • 20210708_082334.jpg
    20210708_082334.jpg
    1,1 MB · Visningar: 126

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har en LMC integrerad 2015 som är uttagen 2017, vid första fuktesten 2018 så var det fukt på samma ställe som du fast bara på vänster sida. Men eftersom det är 12 årig fuktgaranti så skulle dom fixa det. Man gjorde en åtgärd på garage luckorna och sedan fick jag komma tillbaka efter 2 månader och då var det nästan all fukt borta, efter detta har jag fuktestat 3ggr utan någon fukt på dessa ställen. Det man gjort med luckorna är att man klippt ur i den yttre gummilisten som inte var gjord från början. Se bifogad bild
Christer
 

Bilagor

  • B4053E31-9F1F-4C78-B366-D90662710897.jpeg
    B4053E31-9F1F-4C78-B366-D90662710897.jpeg
    544,7 KB · Visningar: 283

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Typisk problem hvor regn trenger inn mellom listene og renner over inn i et hjørne. Nå er og områdene med fukt steder som er spesiellt utsatt for sprut fra hjulene. Det beste ville være om golvet og nederste del av veggen i lasterommet var laget slik at det ikke kunne skades av fukt.
 

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Jag har en LMC integrerad 2015 som är uttagen 2017, vid första fuktesten 2018 så var det fukt på samma ställe som du fast bara på vänster sida. Men eftersom det är 12 årig fuktgaranti så skulle dom fixa det. Man gjorde en åtgärd på garage luckorna och sedan fick jag komma tillbaka efter 2 månader och då var det nästan all fukt borta, efter detta har jag fuktestat 3ggr utan någon fukt på dessa ställen. Det man gjort med luckorna är att man klippt ur i den yttre gummilisten som inte var gjord från början. Se bifogad bild
Christer
Det har han gjort klippt ut några cm av listerna på båda luckorna men jag tycker att om det kommit vatten där så skulle det ha avdunstat.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
En del McLouis hade liknande problem på sidoluckor med dubbla gummilister, vatten samlades mellan listerna och kunde tryckas in på golvet, 1 - 2 urtag i nedre yttre listen löste problemet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lukene på de fleste husbiler kommer fra et par produsenter. Problemet er derfor ikke spesiellt knyttet til et husbilsmerke. Trikset med å drenere yttre tetning i bunnen benyttes av flere som en løsning på problemet som doble lister er årsaken til. Under kjøring er det litt bevegelse i lukene og vatn kommer inn gjennom første tetning og om det får stå i mellomrommet jobber det seg gjennom andre tetning.
 

Grythem

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
18009
Medlemskap
2024
Nu är det samma problem igen med vår husbil LMC T 712 igen. Förhöjda fuktvärden i garagegolvet. 30-40% Golvet bytt 2019 hos Jonas i Överlida på garantin.
Förra året var det okej. Hur kommer vatten in på något sätt? LMC har 12 års fukt och täthetsgaranti. Det måste väl vara ett konstruktionsfel som gör att det blir fukt i hörnen på undergolvet bak hjulhusen. Vet några som fått bytt golvet men hur har det gått sedan?
Hej har en 712 jag med , läckage på gångjärnssidan på luckorna .Vänster sida ny lucka 2022 ,var på fukttest i går . 25% med nya luckan , 20% på höger sida ,Börjar tröttna på min 712:a
 

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Ja man har tröttnat på 712:an för länge sedan på dessa fuktmätningar men har annars inga besvär av det det funkar så länge man behåller bilen. Det är då man ska sälja bilen som andrahandspriset påverkas negativt av dessa höga fuktvärdena.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Hej

Har också en 712 från -15, som det var fukt i garaget ( båda sidor ) redan efter 1 år.
det visade sig vara skarven mellan vägg och hjulhus, där mjukfogen missat skarven på flera ställen ( största missen var 12 cm spricka, med mjukfogen vid sidan om ).
Återförsäljaren lossade på skärmkanterna och åtgärdade, sedan dess vi inte haft några större problem.
Jonas i Överlida har gjort likadant som för många av er andra och klippt jack i listerna, utöver det inga nya problem.

mvh Pumba
 
Toppen