• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frysluckan snart trasig!!

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej!

Upptäckte att mitt frysfack i mitt dometic rm 7361 inte stängde ordentligt...börjar leta...hittar att fästena till luckan har spricker i sig (inte helt igenom ännu men tillräckligt)

Vad händer om jag tar bort luckan och låter "frysen" vara öppen (den sitter inbyggd i kylen så att säga)
Kommer kylskåpet jobba ihjäl sig eller kommer temperaturen hålla en bra nivå iaf, även om fryseffekten avtar antar jag?

Har kontaktat dometic och får se vad en ny lucka kostar, kommer även se över möjligtheten att "laga" fästena på något sätt.

/Micke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Frysluckan snart trasig!!

Nog ingen smart lösning att låta det stå öppet. Stäng så gott det går och tejpa.
Alternativt kan man kapa till en c:a 5cm frigolitskiva och sätta den med "presspassning" framför "kylelementet".

(Men de flesta "skåp" brukar man kunna byta från höger till vänsterhängd, kanske kan man ta fästet från den "friska" sidan)
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Frysluckan snart trasig!!

Nog ingen smart lösning att låta det stå öppet. Stäng så gott det går och tejpa.
Alternativt kan man kapa till en c:a 5cm frigolitskiva och sätta den med "presspassning" framför "kylelementet".

(Men de flesta "skåp" brukar man kunna byta från höger till vänsterhängd, kanske kan man ta fästet från den "friska" sidan)

Fryskåpet är inbyggt i kylskåpet alltså det är inte "huvuddörren" utan först öppnar man kylspåpet och sen finns det ett fryslucka innanför som man "öppnar genom att ta i överkant och trycka ut -> nedåt "

Fästen är nästan helt av, och det innebär väl egentligen bara att frysskåpets kyla hamnar i kylen och då borde väl kylskåpets automatik stänga av "kylan" och minska det antar jag?

håller på och har limmat på en sorts gummispackel som kanske iaf, kan hjälpa ett tag...upptäckte även att fästena faktiskt gick att ta bort så kanske kan man köpa bara fästena (och spara några hundralappar) :D

/Micke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Frysluckan snart trasig!!

Jag tror att fästena finns att köpa lösa, jag köpte nya till mitt kylskåp från -96 förra året. Kolla med Dometic!:)
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Frysluckan snart trasig!!

Jag tror att fästena finns att köpa lösa, jag köpte nya till mitt kylskåp från -96 förra året. Kolla med Dometic!:)

låter toppen! har mailat till dometic hoppas på svar under dagen!

edit: har fått svar nu, det gick att köpa bara fästena, 75:- /styck perfekt!
 
Senast ändrad:
Toppen