• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Fruktansvärda dörrhållare.. Modifiera?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Hejsan.. Detta är vår första husbil och jag kan inte förstå vad tanken med de fruktansvärt starka dörrhållarna/låsen är.. Det är ju nästan så att dörrhållaren slits loss ifrån väggen med en ordentlig smäll när man vill stänga. Vi undviker alltid att låsa dörrarna i öppet läge.

Ska det verkligen vara såhär? Hur har ni gjort? Slipat av hållarna lite? Fler måste ju haft problemet..


ha det fint!!
David :msn_beer:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vår Hobby har en rundad magnet i fordonsväggen och en motsvarande kupad metalldel på dörren. Typ en magnetlåsning av en skåpslucka, fast betydligt kraftigare. Den håller dörren väl i öppet läge, men är absolut inte hård att dra ifrån. Nog den bästa lösningen jag upplevt under drygt 35 år! Borde gå att kopiera!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.923
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vår Hobby har en rundad magnet i fordonsväggen och en motsvarande kupad metalldel på dörren. Typ en magnetlåsning av en skåpslucka, fast betydligt kraftigare. Den håller dörren väl i öppet läge, men är absolut inte hård att dra ifrån. Nog den bästa lösningen jag upplevt under drygt 35 år! Borde gå att kopiera!
Bilder tack!
Våra plasthållare är helt värdelösa. Får byta vartannat år.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har en kolvstång (dämpare) i övre delen av dörren mot karmen. Den håller dörren i öppet läge ca 100gr vinkel. Fungerar bra.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
De brukar ju slita in sig av sig själva....Efter något år har de mist sin kraft och måste bytas för att inte dörren ska blåsa igen!
 
Senast ändrad:

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Senast ändrad:
Toppen