Det som förbryllar mig mest är när våra välrenommerade däckfirmor säger att: "man ska ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern", för att senare plötsligt presentera "helårsdäck" i sortimentet. Och då står det så här:
Utmärkt grepp vid alla vägförhållanden. Vid offroad är det ihärdigt och pålitligt. På vägar erbjuder det komfort, utmärkt grepp och slittålighet.
Vad tror ni då en husbilsägare som reser året runt väljer?
Visa bilaga 98629
Vad jag däremot kan se från EU däckmärkningen är att:
1) "E" betyder större CO2 utsläpp och drivmedelskostnader (höftar ca 1500 - 2000:- för en Spanienresa)
2) "C" för mig betyder förlängd bromssträcka på blöt underlag med > 10 meter...
OK! Här kommer ett kanske lite "långsökt" förslag:
Jag åker till Spanien i oktober med mina odubbade vinterdäck. När jag väl är framme då deponerar jag mina däck på en av deras (strategiskt placerade) däckservice och monterar sommardäck. När det väl är dags att åka hem, då måste jag besvära mig med att åka till samma däckfirma och göra ett byte och deponering av sommardäcken. Skulle detta fungera?