• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Friktionsdäck livsfarliga

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

En annan sak är ju varför vi åker omkring med "regndäck" när det är torr vägbana. Då borde väl alla åka på "slicks".:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Rör man sig i olika länder och på olika höjder i Europa så är åretruntdäcken helt suveräna. Alternativet för Europaresenären är att ta med sig olika däck för olika förhållanden vilket inte låter sig göras i första taget.

Den här tråden, liksom flera andra i samma ämne, tycks vara tillkommen på grund av någon sorts avundsjuka hos dem som aldrig lämnar Sverigelandet och som dessutom litar blint på alla tester mer eller mindre gjorda på uppdrag från olika "firmor".

Till syvende och sist är det förarens hantering av fordonet som avgör om däcken är säkra eller inte!

Jappe

PS. Jag kom att tänka på en vinter i Göteborg när vi körde buss med utslitna sommardäck. Den gången gällde det att rätta sig efter förhållandena och omständigheterna. Kom du in för snabbt på en isig hållplats kunde bussen plötsligt flytta sig en meter i sidled, även vid lätt inbromsning! Det är lätt att tänka sig vad som kunde hänt då om vi inte hade tagit hänsyn till däckens skick. Efter ett flertal stopp vid hållplatser på grund av halkan byttes sommardäcken ut mot vinterdäck, lika slitna dom. Bussbolaget kallade tilltaget vinstmaximering!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Alla anställda hade väldigt mycket åsikter och synpunkter! En annan finess hos det bolaget visade sig när min förarstol plötsligt föll samman. (Vi hade vid den tiden en enormt överviktig person som hade sönder alla stolarna.)

"Jävla pjåsk" fick jag höra när jag kontaktade trafikledningen, "det är ju inte så lång tid kvar på passet. Du kan väl stå och köra!"

Jappe
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Man kan inte jämföra personbils friktionsdäck med c däck gjorda för paketbilar och husbilar, det finns inga tester för c vinterdäck jämförd med c sommardäck!
Skrivelserna i tidningarna om persb. friktionsdäck jämfört med p.sommardäck har ingenting att göra med våra husbilsdäck! Konstruktionen och uppbygnaden är helt olika så man skall inte jämföra problemet. Artikeln blir för lång om jag börjar gå in på detaljer om skillnaderna mellan P och C däck.
Jag har kört på både Michelin Agilis Camper och Michelin Agilis IceNorth vinterdäck. Jag har kört med båda däcken 6 gånger till Spanien från Finland. Jag har mätare som kollar lufttryck och temperatur. Jag har inte märkt någon skillnad på temperatur i däcken fastän jag har kört i septemper i + 30 grader
på motorväg inte heller någon skillnad på ljud eller bromsegenskaper.
Det som är farligt med vinterdäck är om man petar bort dubbarna ur gamla vinterdäck och åker till Sydeuropa, då är risken stor för separation i bältpaketet med följd att däcket exploderar.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Man kan inte jämföra personbils friktionsdäck med c däck gjorda för paketbilar och husbilar, det finns inga tester för c vinterdäck jämförd med c sommardäck!
Skrivelserna i tidningarna om persb. friktionsdäck jämfört med p.sommardäck har ingenting att göra med våra husbilsdäck! Konstruktionen och uppbygnaden är helt olika så man skall inte jämföra problemet. Artikeln blir för lång om jag börjar gå in på detaljer om skillnaderna mellan P och C däck.
Jag har kört på både Michelin Agilis Camper och Michelin Agilis IceNorth vinterdäck. Jag har kört med båda däcken 6 gånger till Spanien från Finland. Jag har mätare som kollar lufttryck och temperatur. Jag har inte märkt någon skillnad på temperatur i däcken fastän jag har kört i septemper i + 30 grader
på motorväg inte heller någon skillnad på ljud eller bromsegenskaper.
Det som är farligt med vinterdäck är om man petar bort dubbarna ur gamla vinterdäck och åker till Sydeuropa, då är risken stor för separation i bältpaketet med följd att däcket exploderar.

Detta verkar att vara en vetenskaplig undersökning

Med vänlig hälsning,
Stig
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Det finns väl ingen som på fullaste allvar tror och vågar påstå att ett ”året runt” däck är lika bra som däck som är byggda för årstiderna och dess väglag? Allvarligt? confused.gif

Däcken är kompromisser när det är dyrt/jobbigt/opraktiskt att byta däck på en husbil.
Bekvämlighet och ekonomi på bekostnad av trafiksäkerhet helt enkelt. Sen är det upp till var och en att bestämma balansen.

Att hävda att en portion extra ”sunt förnuft” hos föraren kan kompensera fullt för dessa kompromisser är naivt. Man kan ha hela bilen full med sunt förnuft utan att det hjälper ett smack när en bil i mötande körfält plötsligt kommer över på ens sida.
Då kan däcken på den egna bilen vara enda skillnaden mellan liv och död.:(
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Har en Chevavan som jag kört med dubbdäck med urplockade dubbar i flera år utan problem. Kör en del på gräsmattor och behöver grövre däck. Om däcken är märkta M+S borde dom ju hålla för både sommar och vinter. Jag har aldrig hört talas om en däckexplosion p.gr.av urplockade dubbar? Jag kör med Michelin Agilis CP på min Weinsberg husbil.
Åke
 
Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Man kan inte jämföra personbils friktionsdäck med c däck gjorda för paketbilar och husbilar, det finns inga tester för c vinterdäck jämförd med c sommardäck!
Skrivelserna i tidningarna om persb. friktionsdäck jämfört med p.sommardäck har ingenting att göra med våra husbilsdäck! ///......

Detta tror/tycker jag.
Grundregeln är att vinterdäck har bättre fäste på vintern eftersom det har gummiblandning som inte blir hårt i kyla. Att vinterdäcket inte blir varmare än sommardäcket när det körs är inte konstigt. Men vinterdäcket skall vara KALLARE. Därför fungerar de bäst på vintern, och för sommardäcket blir det tvärt om. Sen tillkommer dessutom mönsterskillnaderna.

Läste nyligen en utförd test gjort av någon motortidning, men hittar det tyvärr inte nu. Kommer ihåg att där hade man mätt upp att sommardäcken hade ca 15 % kortare stoppsträcka än vinterdäck, på alla underlag på sommaren. Varför skulle det inte gälla C-däck.

Jag har förståelse för att man kör på vinterdäck hela året om man skall ner i Europa och kommer/åker från Norden på vintern.
Men att tro att de däcken ger lika bra väggrepp=bromssträcka när det är sommar det är att lura sig själv och det kan drabba andra i trafiken.

/Leif
 
Senast ändrad:
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Man kan inte jämföra personbils friktionsdäck med c däck gjorda för paketbilar och husbilar, det finns inga tester för c vinterdäck jämförd med c sommardäck!
Skrivelserna i tidningarna om persb. friktionsdäck jämfört med p.sommardäck har ingenting att göra med våra husbilsdäck! Konstruktionen och uppbygnaden är helt olika så man skall inte jämföra problemet. Artikeln blir för lång om jag börjar gå in på detaljer om skillnaderna mellan P och C däck.
Jag har kört på både Michelin Agilis Camper och Michelin Agilis IceNorth vinterdäck. Jag har kört med båda däcken 6 gånger till Spanien från Finland. Jag har mätare som kollar lufttryck och temperatur. Jag har inte märkt någon skillnad på temperatur i däcken fastän jag har kört i septemper i + 30 grader
på motorväg inte heller någon skillnad på ljud eller bromsegenskaper.
Det som är farligt med vinterdäck är om man petar bort dubbarna ur gamla vinterdäck och åker till Sydeuropa, då är risken stor för separation i bältpaketet med följd att däcket exploderar.

Håller med dej !:yes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Oavsett sunt förnuft m.m.
Hur mycket långsammare bör man köra för att kompensera för fel däckval ??
En inte helt lätt ekvation :confused:



[YOUTUBE]WjvVbXDy20w[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]bwFvpaWzfYE[/YOUTUBE]


:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Det som förbryllar mig mest är när våra välrenommerade däckfirmor säger att: "man ska ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern", för att senare plötsligt presentera "helårsdäck" i sortimentet. Och då står det så här:
Utmärkt grepp vid alla vägförhållanden. Vid offroad är det ihärdigt och pålitligt. På vägar erbjuder det komfort, utmärkt grepp och slittålighet.

Vad tror ni då en husbilsägare som reser året runt väljer?

åretruntdäck.jpg

Vad jag däremot kan se från EU däckmärkningen är att:
1) "E" betyder större CO2 utsläpp och drivmedelskostnader (höftar ca 1500 - 2000:- för en Spanienresa)
2) "C" för mig betyder förlängd bromssträcka på blöt underlag med > 10 meter...

OK! Här kommer ett kanske lite "långsökt" förslag:
Jag åker till Spanien i oktober med mina odubbade vinterdäck. När jag väl är framme då deponerar jag mina däck på en av deras (strategiskt placerade) däckservice och monterar sommardäck. När det väl är dags att åka hem, då måste jag besvära mig med att åka till samma däckfirma och göra ett byte och deponering av sommardäcken. Skulle detta fungera?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Det som förbryllar mig mest är när våra välrenommerade däckfirmor säger att: "man ska ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern", för att senare plötsligt presentera "helårsdäck" i sortimentet. Och då står det så här:
Utmärkt grepp vid alla vägförhållanden. Vid offroad är det ihärdigt och pålitligt. På vägar erbjuder det komfort, utmärkt grepp och slittålighet.

Vad tror ni då en husbilsägare som reser året runt väljer?

Visa bilaga 98629

Vad jag däremot kan se från EU däckmärkningen är att:
1) "E" betyder större CO2 utsläpp och drivmedelskostnader (höftar ca 1500 - 2000:- för en Spanienresa)
2) "C" för mig betyder förlängd bromssträcka på blöt underlag med > 10 meter...

OK! Här kommer ett kanske lite "långsökt" förslag:
Jag åker till Spanien i oktober med mina odubbade vinterdäck. När jag väl är framme då deponerar jag mina däck på en av deras (strategiskt placerade) däckservice och monterar sommardäck. När det väl är dags att åka hem, då måste jag besvära mig med att åka till samma däckfirma och göra ett byte och deponering av sommardäcken. Skulle detta fungera?

Fungera skulle det väl men det låter ju inte så smidigt.
Själv skulle jag nog kompromissat och kört med åretrunt däck hela vägen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Tack Roger 67! Jag tror att vi drar i slutet av september med sommardäck och 2x2 autosock i bagaget (dvs. för varje hjul), sen får vi se hur detta blir. Sommardäcken är helt nya och det skulle "svida" lite (läs mycket) att behöva byta till något annat just nu. Vi testar så får vi se.
 
F

F.d. 55807

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Låter ju väldigt allvarligt. Rent livsfarligt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Tack Roger 67! Jag tror att vi drar i slutet av september med sommardäck och 2x2 autosock i bagaget (dvs. för varje hjul), sen får vi se hur detta blir. Sommardäcken är helt nya och det skulle "svida" lite (läs mycket) att behöva byta till något annat just nu. Vi testar så får vi se.

Ja det är ju bara att stanna till eller köpa däck på plats om det nu skulle behövas. Det är ju inget problem förrän man gör det till ett problem.
Ibland planerar vi nog för mycket och tar dagen som den kommer lite för lite :)
 
Toppen