• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping

Tommytwist

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
39448
Medlemskap
2025
Jag försöker hitta detta med nyckel i Eva&Hasses inlägg men hittar det inte. Men inte heller jag har stött på lås där man öppnar med nyckeln. Vanligast är väl att man låser upp, dvs frigör handtaget/vredet/trycket med nyckeln varefter dörren kan öppnas med handtaget/vredet/trycket.

//Michael, medlem
De hittade ju brytmärken i låset så jag drog slutsatsen att det var där de stoppade in nyckeln. Och eftersom de inte lyckades tack vare kvastskaften enligt författaren så drog jag ytterligareen slutsats att även nyckeln måste aktivera låsvred/knapp på insidan. Hur hjälpte då kvastskaften? Och vilka lås/vred finns det som när du öppnar alltså trycker in knappen samtidigt rör öppningsreglage på insidan?
Nej,du kan ha hundra kvastskaft på insidan men inte som någon form av spärr till handtag såvida du inte har satt ditt ett från din altandörr.
Bättre då spetsa kvastskaften och använd dem som lans eller spjut.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.751
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Det där med kvastskaft förstod jag inte riktigt.
Vilka/vilken dörrar/dörr sätter ni kvastskaft under handtag och vilket handtag.
Vilka lås har handtag som rör sig på insidan när man öppnar med nyckel från utsidan?
Det har jag aldrig stött på förut.
Skulle vara intressant att se hur de löst det med att med nyckel från utsidan få ett handtag på insidan att röra sig? Automatiskt leder det ju till nästa fråga:
Är ni säkra på att detta verkligen stämmer?
Jag ska föröka förklara lite bättre. Det är en Hartal bodelsdörr.IMG_20241011_105439263-EDIT.jpg
Här är det lilla vredet i öppet läge. Det är det man vrider på när man låser. Är det som rör sig till låst när man vrider om nyckeln på utsidan. Samt när man öppnar med nyckel på utsidan.
IMG_20241011_105450719-EDIT.jpg Här är det i låst läge.

IMG_20241011_105549594-EDIT.jpg När man då är inne i husbilen och inte vill att någon öppnar och kommer in ser det ut så som på bilden. Det röda är ett kvastskaft som når ner till golvet/insteget och därmed kan man inte öppna/låsa upp dörren utifrån, det har jag provat. Om man skulle behöva komma ut så går det väldigt fort att göra det.

Tack vare detta fick vi inte inbrott när vi låg och sov. Vi fick skicka efter en ny låskolv och fick bytt det i Spanien. Det fanns tydliga brytmärke på låset och det var svårt att låsa och öppna utifrån.
 

Tommytwist

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
39448
Medlemskap
2025
Jag försöker hitta detta med nyckel i Eva&Hasses inlägg men hittar det inte. Men inte heller jag har stött på lås där man öppnar med nyckeln. Vanligast är väl att man låser upp, dvs frigör handtaget/vredet/trycket med nyckeln varefter dörren kan öppnas med handtaget/vredet/trycket.

//Michael, medlem
Nu har jag sett bilder på låset och förstår nu vad som menades.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2025
Det där med kvastskaft förstod jag inte riktigt.
Vilka/vilken dörrar/dörr sätter ni kvastskaft under handtag och vilket handtag.
Vilka lås har handtag som rör sig på insidan när man öppnar med nyckel från utsidan?
Det har jag aldrig stött på förut.
Skulle vara intressant att se hur de löst det med att med nyckel från utsidan få ett handtag på insidan att röra sig? Automatiskt leder det ju till nästa fråga:
Är ni säkra på att detta verkligen stämmer?
Knaus har bilar med den lösning du frågar efter
 
Toppen