• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fri

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fri

:)Nästa vecka säger jag upp mig dags att bli pensionär ..
Välkommen i gänget! Svårt att tänka sig arbeta nu efter 5 år som pensionär.
Nu har vi varit hemma en månad efter vinterresa i Marocko och ska byta bil. Efter den månaden rycker det i gasfoten och "nomaden" vill ut och campa, fiska, slappa och bara njuta!
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Sv: Fri

verkar jättebra får nog kämpa på minst 2 år till
puh
men helger och semestrar finns ju
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Fri

Nej det ska du inte behöva göra man kan ju tag ut pensionen efter 61 år (säkert fel Stavat)
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Fri

:) grattis får man nog säga då ! ser ut som du checkar ut lite i förtid ? funderar på att göra samma sak men om ett år då ! :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fri

Har lovat en jobbarkompis att jobba tills han får pension jag är 59 idag 84 när det är dags att njuta av fritidslivet. Men allt är relativt så det blir nog 63 inte en dag längre :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fri

frugan får jobba minst 1 år till så det blir inte så långa resor nu den närmaste tiden men sen kanske:twitcy:

Min fru jobbar också men jag har avtalspension sedan 2,5 år. Ett helt nytt liv öppnade sig då man slutade jobba efter 50 år's knegande. Nu är det husbil, fiske, trädgård & hus som gäller. Det är bara att gratulera.:)

Bennie
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fri

Jag har längtat till pension i drygt 35år och som jag ser det får jag längta i minst 10 år till. Bli miljonär på tid att göra det man vill, passar mig perfekt.

Min mor jobbade hela sitt liv och dog på sin 67-års dag.
Om hon fått leva om sitt liv hade hon garanterat pensionerat sig vid 61 och aldrig börjat med cigaretter.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fri

Vi känner alltför många som kämpat tappert fram till 65års-dagen, för att sedan drabbas av stroke/infarkt/cancer inom något år.
Vi tog ett beslut att gå vid 61 - inte utan vånda. Det är inte precis gratis. Kostar ungefär 6% per år i mindre pension, jämfört med att jobba kvar till 65. Vi får således ca 75% av den pension vi fått om vi jobbat kvar till 65.
Vi löste ekonomin genom att sälja huset i göteborgstrakten och flytta till ett väsentligt billigare hus på en ort med låga huspriser, Bromölla - som råkar ligga 8 km från Sölvesborg, där en stor del av släkten bor.
Själv har jag inte ångrat mig en enda dag, medan hustrun de första året saknade gemenskapen på sin arbetsplats.
Jag, tillsammans med 5 tjejer och en kille, drev ett företag i 12 år. Vi hamnade i ekonomiska problem när vi miste vår största kund (Astra Zeneca) och gick i konkurs. Killen valde att fortsätta driften och köpa konkursboet och gå vidare i mindre skala.
Jag hjälpte honom igång och jobbade kvar på konsultbasis ett par år i begränsad omfattning.
Det var väldigt skönt att släppa ansvaret för de anställda, och för att få ihop pengar till löner, kostnader och skatter månad för månad. Trivdes ett tag med den friare konsultrollen. Men efter något år kändes även den kostymen lite trång - var bl.a. tvungen att finnas på plats vid månadsbokslut/momsdeklarationer och liknande, dvs det fanns en kalender som inte var förhandlingsbar, även om en del kunde skötas på distans.
När efterträdaren kände sig varm i kläderna var det nästan ännu skönare att helt släppa kalendern och hänge mig till pensionärslivet på heltid.
Njuter i fulla drag av vår pensionärstillvaro!
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fri

Ni gjorde helt rätt R&V, så var vår tanke också, att nyttja återstående tid på bästa tänkbara sätt (efter 46 slitsamma år). Tänker man tillbaka på hur mycket man slitit för att betala av alla lån och inte minst försörja både banken, kommunen, staten & massor andra inblandade.
Nu har vi sagt upp alla tidningar, fast telefoni, bredband, sålt den ena bilen och mycket annat av "överskottet" på Blocket och krympt rejält löpande utgifter. ...och nog ska vi klara av att leva "Fri" (som tråden handlar om) hur strängt ekonomiskt det än kommer att bli...

Grattis tapsa, du valde rätt!!!
 
Toppen