Jag ger inte upp - tanken på att nyttja husbil framöver. Så här tror jag att några olika scenarier skulle kunna se ut,
1. Bränslepriserna landar på en lägre nivå när staten minskar, eller tar bort, bränsleskatten. Räddar entreprenörer, bönder m.fl. som har stora dieseldrivna fordon.
2. Möjligen kan vi tanka HVO eller annat till vettigt pris när produktionskapaciteten ökat. Tar tid innan det slår igenom.
3. Stora fordonstillverkare som Fiat, Mercedes m.fl. erbjuder ett konverteringskit som omvandlar moderna dieselfordon till en elbil. Plocka ut förbränningsmotorn med tillbehör, sätt in elmotor, batteripaket m.m. Kan bli dyrt, men billigare än att köpa något helt nytt, och frågan är för husbilar hur stora och tunga batterier som kan installeras innan maxvikten uppnås.
4. Motsvarande som ovan men med bränsleceller. Här är ett problem att det inte finns utbyggd infrastruktur för att tanka vätgas. Kan ta lång tid.
5. Helt nya el- eller hybrid-husbilar dyker upp på marknaden. Jovisst, bra för den som köper första gången men vad gör alla vi med förbränningsmotor? Skrota en kär ägodel
Hursomhelst, jag har tankat upp bilen fullt, ställt av den tillfälligt och inväntar bättre tider eller åtminstone tills bränslepriset stabiliseras högt eller lågt. Som det är nu vågar man inte ge sig iväg i Sverige på någon längre resa.
Men att ge upp den här rekreationsformen, nej det är inte planen.
Vad tycker ni andra?