• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Hej ! Min Fiat Ducato 2,8JTD Dethleffs T 6611 Årsm.2004 har nu rullat ca.6000 mil. Oljud började komma ifrån framvagnen, som visade sig att det var framhjulslagren som var kass. Enl. verkstaden som fick till uppgift att fixa till problemet var det helt normalt. Det monterades tydligen dåliga lager på Fiat husbilar på några årsmodeller. Lite uppgifter om vad det kostade att få bytat framhjulslager.

Hjullager fram........2..........1264,00/st..........2528,00
Arbettid........4,5 tim.............670,00/tim........3015,00
Miljöavg.......... 158,00
Summa....5701.00
Moms............. 1425.25
Att betala....... 7126.25

Reperationen utfördes av Agroma i Billesholm (Skåne) Kan rekomendera företaget. Fick ett bra bemötande. Bilen togs in utan att ha bokat tid ( skall på en kortare semester) en fredag. Företaget är aktuliserad (stavn.?) Fiat verkstad.

Nu står byte av kamremmen på tur. Enl. Agroma en kostnad på ca 4,5....5,0 tusen kronor.

Hälsningar Ce-eN !
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Lite nyfiken på vad miljöavgiften kommer ifrån ?
ps blev de inte lite dyrt dom hade en duktig timpeng ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

då kom du ju ganka långt, mitt ena hjullager la av vid 4500 mil Italienskt skit.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Lite nyfiken på vad miljöavgiften kommer ifrån ?
ps blev de inte lite dyrt dom hade en duktig timpeng ?

"Miljöavgift" är väl för att de tar hand om grejorna de demonterat + lite trassel och torkpapper.

Ibland ser man en post "FM". Vet inte om det betyder "Förbrukningsmaterial" eller "Fika till montören".

670:-/tim är inget opris...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Fiat farmhjulslager ???
Jovisst , nu förstår jag ! Fiat är ju stor tillverkare av traktorer !!!

// Göte J
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Ni som nu har problem med era framhjulslager vilken tum på hjulen har ni? 15" eller 16"?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

På vår Hymer 2002, med 15" hjul, byttes ett lager när vi köpte den vid 2700 mil. Efter diverse trassel med felaktigt monterad gummidamask behövde lagret bytas igen vid 3500 mil. Efter det bytet fanns fortfarande ett ljud kvar som de som gjort repartionen menade inte var något allvarligt.
Vid 6000 mil var det dags igen med byte på båda sidor. Då försvann det konstiga biljudet också. Hade hela tiden misstänkt lagerljud men man kan ibland känna sig lite osäker.
Sista gånge byttes lagren hos Bossings. Hos dem var man väldit noga med att med hjälp av stetoskop kolla båda framhjulsslagren. Det medförde att även den sida som jag inte hade hört oljud från också blev bytt. Efteråt vart det underbart tyst i kupen.

EssoJ
 
S

suneAl

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Har också bytt framhjulslager efter 6200 mil och det var av märket SKF !

Är inte SKF ett SVENSKT Företag i Göteborg.

Häls 571
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat farmhjulslager

SKF - Svensk Kullager Fabrik har i dag flere fabrikker i andre land også.
 
C

chmse

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

ja det stämmer det finns inget som är svenskt mycke är importert
 
S

suneAl

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

SKF - Svensk Kullager Fabrik har i dag flere fabrikker i andre land også.

Knut

Jag vet att SKF finns över hela världen för SKF är ett globalt företag.

Dom har samma hårda krav var de än tillverkar sina produkter.

Dom stora i detta är SKF och Timken "USA" och är globala bägge två.


Häls 571
 
Senast ändrad:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

..... Ja jag vet...... idag stelnar nacken istället för kroppsdelar som borde stelna......:yes:
 
Senast ändrad:

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Nu är det dags igen för hjullagerbyte. Förra gången vid 5400 mil och nu vid 7200 mil på samma sida vä fram. Tycker det är alldeles för tätt mellan bytena. Kan det vara något som gjorts fel vid förra bytet eller är det normalt med knappt 2000 mil på varje lager?
 
C

chmse

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Nu är det dags igen för hjullagerbyte. Förra gången vid 5400 mil och nu vid 7200 mil på samma sida vä fram. Tycker det är alldeles för tätt mellan bytena. Kan det vara något som gjorts fel vid förra bytet eller är det normalt med knappt 2000 mil på varje lager?
att ingen sa detta när jag köpte min fiat årsmodell 1999 har gått 4250 mil det är bara att vänta på hjul lager å växellåda
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat farmhjulslager

Vi kjørte vår 1999 Flair på Fiat 13000 mil uten at hjullager måtte byttes. Hadde på den tiden slitt ut begge drivakslene en gang plus de yttre knutene en ekstra gang.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Verkar totalt galet.

Vår andra bil en Volvo 945 s2,3 Turbo -95 som gått 46000 mil har bytt hjullager fram EN gång.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat farmhjulslager

Nu är det dags igen för hjullagerbyte........

Den vanligaste orsaken till att framhjulslagren på Fiat går sönder är att man "satt" lagren för hårt. När man lyfter hjulen och rycker i dem så skall det höras ett ljudligt glapp (gäller om bilen stått still minst några timmar). Inte ens Bilprovningen kände till detta varför Fíat har fått gå ut med särskild information.

Detta glapp måste finnas för när hjulet/lagret vid körning blir varmt kommer det annars att gå för tungt med följden att lagret skadas.

Jag körde 17000 mil med vår förra husbil utan att lagren behövde bytas.

Gunnar /medlem
 
Toppen