• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej på Er alla!

"Slutdiskuterat" skrev jag senast och jag har sagt mitt i sakfrågan, men kan inte låta bli att reflektera över många andras livliga engagemang. Från en och annan kraftfullt framförda åsikter trots frånvaro av erfarenhet av mer än ett slags drivlina i husbilen. En del inlägg roande trots detta.

Och Gurra. Inte behöver man köra som en galning även om man kör bakhjulsdrivet eller med fyrhjulsdrift, men att helt klara sig från halka, regn eller gräs tror jag blir svårt i denna den bästa av alla världar?

aake

PS. Ingen som har erfarenhet av Bossings eftermonterade diffspärrar på Fiat?

Bifogar en bild på min gamla Pillos -92. Byggd på 4WD Peugeoutchassie. Tog sig fram på alla fjällvägar så länge snön inte var mer än stöveldjup. Så bör en åldrande vinterfiskare få ha det!
 

Bilagor

  • img446 (Medium).jpg
    img446 (Medium).jpg
    88,7 KB · Visningar: 0

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Varför har ingen nämnt Citroën?

Citroën hade framhjulsdrift redan på trettiotalet och har varit bland de ledande i utvecklingen.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej aake07

Ursäkta jag bryter tråden (lite):eek:
Har du du kvar pillosen, det är nog riv efter den. Den såg ju fin ut:)

Gurra
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Jag anser att kvaliteten på diskussionen och inläggen i denna tråd har varit mycket hög och givande. SÅ ska det gå till. I de flesta frågor finns det inte bara EN sanning, utan flera och beroende på utgångsläge och vad man själv värdesätter mest av de olika och möjliga aspekterna på frågeställningen.

Bra jobbat av många!!!!! I en annan tråd vill jag som en följd av denna diskussion ta upp en annan aspekt - nämligen allround-bilen ut. Jag vill inte störa denna tråd, som jag också anser ska fortsätta att belysas.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Nej Gurra. Pillos bilen sålde jag -98. Mycket till riv var det inte i den. Alltför motorsvag (och för högt växlad) för att vara någon helt idealisk dragbil.
Hjärtliga hälsningar
aake
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Det jag kör mest är 4-hjulsdrift (quattro märkesreklam för audi ;) )och det är otroligt vilken framkomliget det är med 4-hjulsdrift men som dagens bilar som är nytillverkade med båder TCS/ASR ( antispinn) och om bilarna har även ESP (antisladd) så spelar det nog inte någon roll var drivningen sitter .

Här är en väldigt intressant film om funktionen på ABS , TCS/ASR och ESP och om jag fick välja enbart mellan quattro och TCS/ASR ihop med ESP så skulle det bli det TCS/ASR ihop med ESP pga. säkerheten .

YouTube - Top Gear - Fifth Gear - Bosch ESP Ni som inte kan engelska så räcker det med att se ...

ABS börjar vid 4:05 min in i filmen
Det mest imponerande TCS/ASR är 4:35 min och ESP 6:04 min och det är imponerande och i verklighet otroligt .


Jag såg bla. en framhjulsdriven husbil (utan dessa elektroniska hjälpmedel) som hade satt sig i leran på Örebro camping och denna försökte köra framåt och jag sa till honom att han skulle backa istället och då kom han loss direkt .
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Vi märkte skyllnaden när vi körde våran nya Dethleff Esprit i7910 som är boggi den slirade. Det gjorde inte lille bror. Men min man säger att det ska vara framhjulsdriven då blir chassiet lägre hela vägen.
En bakhjulsdriven bil ska ha plats för kardanaxeln.

Anita o Risto i Täby
 
Toppen