• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fra hus til lejlighed ?

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
nu er vi snart ved at være klar til at sætte huset til salg.
og nu kunne jeg tænke mig at vide , hur er det gået for jer som har flyttet fra hus
til lejlighed ??
er det svært ?
blir der mere tid til husbilen ?
angre man sig ?
det er vort store ønske, men nu hvor det nærmer sig blir jeg ibland lidt urolig (räd ?)
men det er vel helt naturligt eller ?
hilsen marianne

Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: fra hus til lejlighed ?

Vi sålde och flyttade från huset 2005 till en 66 kvadratmeter stor 1á. Kändes otroligt bra - fick mycket tid över för husbilsåkandet. Låsa dörren och bara dra. För att inte tänka på så lite tid städandet av lägenheten tog.
Efter ca. 1 år i lägeneten blev det förändring av arbetsuppgifter och vi flytta till Stockholm. I dag har ingen lägenhet utan bara husbilen och trivs jättebra. Alltid hemma vart vi än åker.

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej Marianne!

Vi håller på att "styla" huset nu för att sälja det.
Vi ska inte ha lägenhet utan satsar på en stor husvagn på någon camping någonstans i Sverige.

Visst funderar man på vad man håller på med. Men vi tror på det här och får då mer tid över för varandra och husbilsåkandet. Samtidigt komma bort från alla måsten som finns med ett hus.

Önskar Er lycka till.
/ Yvonne

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

Yvonne :
vi har precis de samme tanker som jer, vil gerne være helt fri
men i Danmark er det umuligt at bo på en camping, i alle fald omkring København, der hvor vi jobber.
har også tænkt på at flytte over sundet til Sverige, men vil ikke skifte job og børnene er jo her. og spørsmålet er om man orker at pendle ?
godmorgen kejo !
svaret er : hos Bengt - Uno :D:D:D

Marianne

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej igen Marianne!

Vi bor ju i Skövde och Frank är anställd på ett företag i Ängelholm och arbetar oftast i Göteborg eller dess närhet. Just nu i Falkenberg.

Ett barn bor i Göteborg, en i Hjo och en utanför Oslo,så för våran del spelar det ingen roll var vi bor.

Jag tycker det ska bli intressant och samtidigt lite spännande att göra det här. Fungerar det inte så har man ju i varje fall provat.

/ yvonne

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Hej Marianne!

Vi håller på att "styla" huset nu för att sälja det.
Vi ska inte ha lägenhet utan satsar på en stor husvagn på någon camping någonstans i Sverige.

Visst funderar man på vad man håller på med. Men vi tror på det här och får då mer tid över för varandra och husbilsåkandet. Samtidigt komma bort från alla måsten som finns med ett hus.

Önskar Er lycka till.
/ Yvonne

Vad är det som gör att ni ska ha både husbil och husvagn? För vår del så har vi en tomt på Ängby camping som är vår hemadress eftersom vi arbetar i Stockholm. När vi blir pensionärer ska vi inte ha platsen i Stockholm kvar. utan då ska vi ha friheten att bo där vi vill. Hos barn och barnbarn en vecka på träff med vänner en annan vecka i Tyskland några veckor för att sedan leva vinterhalvåret i Spanien, Marocko eller varför inte Turkiet. Vad vi vet nu. Kanske kommer det andra länder som blir intressanta.

Kurt & Margot

F

F.d. 25057

Guest

Hej samma här vi hade ett stort hus i Uppsala, bara städa å städa, så när jag (Guy)blev pensionär 06 sålde vi hus å firman, köpte en 3 rums lägenhet i Uppsala, köpte vår fösta husbil, har haft husvagn i många år, men vi stortrivs med livet nu. Enda jag saknar är garaget. :cool::D
Guy

F

F.d. 52945

Guest

Vad är det som gör att ni ska ha både husbil och husvagn? För vår del så har vi en tomt på Ängby camping som är vår hemadress eftersom vi arbetar i Stockholm. När vi blir pensionärer ska vi inte ha platsen i Stockholm kvar. utan då ska vi ha friheten att bo där vi vill. Hos barn och barnbarn en vecka på träff med vänner en annan vecka i Tyskland några veckor för att sedan leva vinterhalvåret i Spanien, Marocko eller varför inte Turkiet. Vad vi vet nu. Kanske kommer det andra länder som blir intressanta.

Kurt & Margot

Jag tycker det låter oerhört begåvat och anar en stor frihetskänsla när jag läser detta från er, det är tankar som jag själv börjat låta gro men det är nog ett par år dit tror jag!

Mvh

Pilot

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Kurt & Margot!

Anledningen till att ha både Husbil och Husvagn är ju att Frank bor i Husbilen under veckorna när han jobbar. Ibland kan han jobba någon månad på ett ställe för att sen kanske ett par veckor på ett annat bygge.
Jag vill ju gärna ha en fast adress.
Däremot när vi blir pensionärer (om man blir det) så då blir det kanske bara husbil och kunna bo var som helst.
/ Yvonne

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Mycket intressant frågeställning med alla varianter på detta tema.
KuMani, vi pratade ju om det när vi träffades i nyår,Heiligenhafen.
Idag så är ju ni pionjärer att bo i husbilen. Kent och Ulla hbk400 också.
Men får man prata och tänka i dom banorna så blir det mer och mer tänkbart.
Annars så har det varit artister och orkestrar som har bott i rymliga bussar/husbilar men en ny trend att bo permanent i husbil kommer.
Jag själv sitter fast i att ha ett hus, men är medveten om att det kommer närmare även för oss att bo i husbilen.
Internet gör det möjligt att sköta den personliga administrationen. betala räkningar m.m.
Har väl hamnat lite vid sidan av Mariannes och Michaels inlägg men ber om ursäkt för det.
Frågorna om att Sälja huset och gå till annan form av boende är så intressant så man kan inte låta bli.
Vill hemskt gärna läsa mer om alla dom tankar och drömmar vi bär på.
Det är väl så att permanent boende i husbil inte ännu har blivit så vanligt att vi automatiskt har accepterat tanken som en möjlighet för en själv.
hälsningar

F

F.d. 2692

Guest

Huset var bra när barnen växte upp det kan man inte förneka. Idag bor vi i en 3:a och det fungerar alldeles utmärkt.
Det enda som jag saknar idag är min "snickarboa", men det får bli köksbordet och dammsugning, men det går det med.

Det är väldigt behagligt att se grannen stå och skrapa färg från fasaden, att då hoppa in i husbilen och känna att man inte har en massa måste med ett hus.

Var inte oroliga, det är fler fördela än nackdelar, så var det för oss.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

Mycket intressant frågeställning med alla varianter på detta tema.
KuMani, vi pratade ju om det när vi träffades i nyår,Heiligenhafen.
Idag så är ju ni pionjärer att bo i husbilen. Kent och Ulla hbk400 också.
Men får man prata och tänka i dom banorna så blir det mer och mer tänkbart.
Annars så har det varit artister och orkestrar som har bott i rymliga bussar/husbilar men en ny trend att bo permanent i husbil kommer.
Jag själv sitter fast i att ha ett hus, men är medveten om att det kommer närmare även för oss att bo i husbilen.
Internet gör det möjligt att sköta den personliga administrationen. betala räkningar m.m.
Har väl hamnat lite vid sidan av Mariannes och Michaels inlägg men ber om ursäkt för det.
Frågorna om att Sälja huset och gå till annan form av boende är så intressant så man kan inte låta bli.
Vill hemskt gärna läsa mer om alla dom tankar och drömmar vi bär på.
Det är väl så att permanent boende i husbil inte ännu har blivit så vanligt att vi automatiskt har accepterat tanken som en möjlighet för en själv.
hälsningar
Gert :
det var netop dette jeg ville, ha alle tanker, drømme og gode ideer frem.
der findes jo ikke så meget at læse om dette at bo i husbilen.
men måske skal vi ikke helt opgi den ide alligevel.
hilsen Marianne

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Hej Michael o Marianne!

Vi har också diskuterat denna frågan ett antal gånger - bo i villa eller lägenhet. Det finns ju både för- och nackdelar som vi ser det.

För vår del har vi några år kvar att jobba så än så länge stannar vi kvar i vårt lilla hus. Vi har ett litet lagom stort kedjehus på 105 kvm med yttertomt.

Vi älskar att kunna grilla och sitta i uterummet och det skulle vi sakna om vi flyttade till lägenhet. Givetvis vill man vara ute med husbilen så ofta som möjligt men ändå finns det ett antal helger som man måste vara hemma av olika skäl. Då är det skönt att ha sin lilla trädgård så man kan sätta fram grillen. Man kan ju givetvis få en lägenhet i markplan och kanske ändå kan använda grillen (om inte grannarna störs av det).

Vad vi också har diskuterat är - var ska vi göra av husbilen när vi bor i lägenhet? Som det är idag har vi husbilen på 10 m avstånd från tomten och kan snabbt packa den när vi vill ge oss ut. Lätt att fylla på vatten, sätta på värmen, tvätta och städa den m m.

Det är stor skillnad på lägenhet och lägenhet. Köper man en bostadsrätt så får man bättre garantier (tror vi i alla fall) att man får bra grannar som inte stör. Bor man mitt i ett vanligt hyreshus kan man få störande grannar från alla håll om man har otur.

När vi en gång i framtiden skaffar lägenhet så vill vi bo högst upp för där är minst risk för störningar och mindre risk för inbrott.

Vi har bott i både villa och lägenhet periodvis i vårt liv. 1976 köpte vi vår första villa - den sålde vi 1979 och byggde en ny villa som vi stannade i tills 1992 då vi tyckte att huset och trädgården tog för mycket tid. Barnen började bli stora och vi flyttade in till stan i centrala Halmstad i en lägenhet i markplan. Det dröjde inte mer än knappt ett år förrän vi fick inbrott i vår lägenhet. Därefter flyttade äldsta dottern och en hörnlägenhet blev ledig på femte våning med en kanonutsikt i huset bredvid ett halvår senare - så vi flyttade dit.

Efter fem år var det dax för Maries föräldrar att lämna villan och vi gjorde ett byte som vi inte har ångrat.

Om ni ska trivas med att bo i lägenhet så är det viktigt att ni väljer mycket noga var ni ska bo. Det är som sagt stor skillnad på lägenhet och lägenhet - är vår erfarenhet.

Vi önskar er all lycka till med ert kommande boende!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Juni 2007 sålde vi huset och flyttade in till stan. Det tog 5-6 år innan det hade mognat. Vi tittade på bostadsområde och sedan lägenhet i ca 7-8 månader innan vi hittade vad vi ville ha.

Ingen märkvärdig lägenhet men med "rätt" pris och hyra. En bostadrätt alltså. Husbilen står inom synhåll men inte alldeles utanför som i villan. Med lite planering vid packning ut/hem så är det inget vi upplever som problem.

Har inte en minut saknat gräsklippning, ogräsrensning, städning av alla onödiga rum som inte användes mm. Nu stänger vi dörren och sticker iväg med husbilen iställer för att ägna oss åt tråkig sysselsättning.

Vänner till oss sålde sitt hus för ca 4 år sedan för att flytta till lägenhet. Dom skulle bo i husbilen så länge, där bor dom fortfarande kvar. Att bo i husbilen jämt är något vi ockå vill och förmodligen kommer att göra när den tiden kommer.

Så kör på, jag tror inte ni kommer att ångra er.

F

F.d. 52989

Guest

Från hus till lägenhet!
År 2007 efter att i 30 år haft hus sålde vi detta och flyttade till lägenhet ville göra det
när vi var 2 och hade orken.
Fick en nybyggd 3:a i Helsingborg, med stor altan
5 minuter till centrum, 10 minuter till havet.
Vi stortrivs, det bästa vi gjort. Låser dörren och kan köra iväg när vi
känner för det.
Annars traskar vi ner i stan och äter en bit mat med gott vin och har nära
hem igen.
Allt är bara toppen.

Ilse o Bobbie

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2774

Guest

Hej Michael o Marianne!!
Vi sålde vårt hus sommaren 2007 och flyttade till hyreslägenhet. Vi fick tag på en marklägenhet med egen uteplats på både framsidan o baksidan. Till lägenheten hör ett stort förråd, där mycket "skit" får plats .........
Vi har husbilen 5m från ytterdörren, med tillgång till el o vatten så det kan inte bättre bli. Eftersom Kenth numera är pensionär så har vi mycket större möjlighet att utnyttja husbilen, precis när vi vill. Det är bara att stänga dörren och låsa sen är det varmt o gott när man kommer hem.
Det gäller att leva livet här o nu och ta var på dagarna, och våga göra förändringar :yes:

Många kramar från sjuksängen på Västerviks sjukhus, efter en höftledsoperation, men det går framåt!!:wub:

F

F.d. 25057

Guest

Fru Zingmark;

Hej krya på dej med höftleden, jag har höftledsproteser båda höfterna ,tog första 96 å andra 00 det fungerar perfekt , ingen värk längre, träna ordentligt bara så du får upp muskler runt höfterna.
Hälsningar Guy :yes:

F

F.d. 2774

Guest

Fru Zingmark;

Hej krya på dej med höftleden, jag har höftledsproteser båda höfterna ,tog första 96 å andra 00 det fungerar perfekt , ingen värk längre, träna ordentligt bara så du får upp muskler runt höfterna.
Hälsningar Guy :yes:
Då blir det inte annat än att anmäla mig till en hulahulakurs då :wub:, jag tror nog att det kommer att gå bra, hoppet finns ju iaf.
Tack allihop för er omtanke, det värmer!!:yes:

Toppen