Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Där hindrar vi inte andra fordon att komma fram.
Betänkandet handlar om att inte förorsaka skador på den natur som väl vi alla vill värna om – "hållbar terrängkörning".
Pålle
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Där hindrar vi inte andra fordon att komma fram.
Visst låter det vackert och eftersträvansvärt, och det kanske blir bra. Men det var ju fina, miljövänliga intentioner bakom WLTP också, och hur gick det?Betänkandet handlar om att inte förorsaka skador på den natur som väl vi alla vill värna om – "hållbar terrängkörning".
Pålle
Det ska bli spännande och se var gränsen går. Jag har lärt mig 4-5m. De som verkligen hade behövt en skärpning är ju PB1förare som parkerar hur som helst i anslutning till en badplats. Där kan det handla om att hindra blåljusfordon.
Det är ju vansinne att lagstifta bort om vi skulle stanna i en vägkant. Där hindrar vi inte andra fordon att komma fram.
Bilden är tagen på en mycket gammal badplats parkering.Det gäller att hålla tungan i mun. Som husbilen ovan är parkerad så parkerar tusentals vanliga bilar vid badplatser i Sverige! Då blir det också förbjudet.
Hej, vi har ju lite tur ändå. Det är ju rätt självsanerande att försöka köra i terrängen med en framhjulsdriven Fiat Ducato med husbygge baktill.
Sämre terrängfordon finns knappast och risken är liten att man kommer ut i otillåten terräng innan man fastnat .
M.v.h. JANKRO.
Jaså, det håller jag inte med om, med 18-1900kg på framhjulen går det rätt bra både på vintern och på skogsvägarna, men man måste ju veta vad man håller på med, men det gäller ju all halk- och offroadkörning.
Jo men skogsvägar och vintervägar är ju inte terräng det heller. Skogsvägar kör jag också på med husbilen, är det bara en någorlunda slät och framförallt fast yta går det bra. Men i terräng aldrig.
Då får vi antagligen fundera över vad som menas med terräng när det gäller husbil, för det är väl ingen som avser timmerväg= två hjulspår i skogen, vad jag tycker är lite löjligt är det ensidiga påståendet att man måste ha bakhjuls- eller fyrhjulsdrift för att kunna köra på vintern eller på annat underlag än asfalt, och det kommer ofta från de som antagligen aldrig prövat var gränserna går med framhjulsdriften, varken sommar eller vinter!
Enligt lagtexten är terräng följande:
"Enligt 2 § förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner är terräng ett område som inte är väg. Väg definieras som väg, gata, torg eller annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon"
Håller med om att det går alldeles utmärkt att köra framhjulsdriven husbil på skogsbilvägar och vinterväglag. Undviker dock dåliga skogsbilvägar då inredningen riskerar att skaka sönder.
-------------------------------------Jaså, det håller jag inte med om, med 18-1900kg på framhjulen går det rätt bra både på vintern och på skogsvägarna, men man måste ju veta vad man håller på med, men det gäller ju all halk- och offroadkörning.
-------------------------------------
Hejsan, vi är nog ute på/i olika spår ........ Det handlar sällan om vad husbilen orkar eller klarar av, det handlar oftast om hur underlaget klarar att två handflatestora punkter skall få igång och iväg 3,5 till 5,5 ton utan att brista.
Blött gräs som brister, för att inte tala om blöt.... eller torr mossa som brister, lös vit sand som inte håller alls, samt löst rullgrus i en kraftig uppförsbacke.... Då går det t.o.m. ibland bättre att backa upp.
Det finns tillställningar som behövt traktor för att få husbilar från gräsytan till vägen efter någon rejält regnig dag m.m.
Så jag vidhåller nog att när man är ute i förbjuden terräng så blir man förvarnad av att man sitter fast, för att underlaget har brustit på två små markpunkter som inte håller.
I vilket fall som helst så föredrar jag min andra leksak om man inte är på eller bredvid vägen längre.
Visa bilaga 195593
M.v.h. JANKRO.
Var går då gränsen mellan väg och terräng?
Om jag som markägare har ett skifte som ligger så att jag måste köra genom en skog med traktor för att ta mig dit och efter att jag kört där ett antal gånger så börjar det likna en liten väg, ungefär som en sån man kan se ned till en del badplatser där det körs med bil.
Kanske en aning utanför ämnet även om det tangerar. Admin kan ta bort om han vill.