• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från sommaren 2022 kan det bli stopp för fricamping i Sverige

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jaså, det håller jag inte med om, med 18-1900kg på framhjulen går det rätt bra både på vintern och på skogsvägarna, men man måste ju veta vad man håller på med, men det gäller ju all halk- och offroadkörning.
Och kanske 2 till 3 ton tryck på bakaxeln så föredrar jag bakhjulsdrift alla dagar i veckan, har ju inget med ursprångsfrågan att göra, bör nog diskuteras i en egen tråd :wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Javisst är den bättre i terrängen, men hur är det med sängar, toa och kök? :)
Någon av mina off road mc är t.om. bättre än din Jeep, men här handlar det ju om husbilar?!
Jag skulle i vissa fall önska mej en Unimogbaserad husbil med 4-hjuldrift, men den blir ju inte särskilt praktisk på vägen,
så det får nog vara. Väldigt mycket om problemen som beskrivs har med föraren att göra, eller att man skriver om
något som man inte har erfarenhet av, t.ex. vinterkörning med framhjulsdriven husbil.
Ikke mange slike, men Earthcruiser Explorer – XPR - EarthCruiser Australia velger en sivile dekk så er den ikke ille på motorveien heller.
Selv ville jeg foretrekke Expedition Earthcruiser – EXP - EarthCruiser Australia noen tonn lettere og minst like bra i terrenget. Og her nede har vi lov til å kjøre i terreng veldig mange steder. Det finnes flere som bygger husbiler for offroad bruk. Iveco Daily 4x4 er ganske populær - selv om 2020 utgaven er blitt noe mer moderat, kun 2-speed transfer case i stedet for den militære 4-speed som ble brukt før. Men muligheten for 9-trinn automatlåda hjelper bra da en fortsatt har 3 valgbare diff sperrer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.747
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ikke mange slike, men Earthcruiser Explorer – XPR - EarthCruiser Australia velger en sivile dekk så er den ikke ille på motorveien heller.
Selv ville jeg foretrekke Expedition Earthcruiser – EXP - EarthCruiser Australia noen tonn lettere og minst like bra i terrenget. Og her nede har vi lov til å kjøre i terreng veldig mange steder. Det finnes flere som bygger husbiler for offroad bruk. Iveco Daily 4x4 er ganske populær - selv om 2020 utgaven er blitt noe mer moderat, kun 2-speed transfer case i stedet for den militære 4-speed som ble brukt før. Men muligheten for 9-trinn automatlåda hjelper bra da en fortsatt har 3 valgbare diff sperrer.

 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Enligt P4 Gotland förbereder regeringen en lag att det ska bli förbjudet att stanna och parkera vid sidan av vägen. Ett förtydligande av gällande terrängkörningslag. Jag förstod inte om det bara ska gälla husvagn och husbil men i radion framstod det som så.
Enligt förslaget ska ägaren av fritidsfordonet kunna bötfällas på plats av parkeringsvärdar. Länsstyrelsens talesperson på Gotland välkomnar en sådan lag.

Här är troligen radioinslaget som Kenth refererar till;

TommyD
 
R

RobbeS

Guest
Här är troligen radioinslaget som Kenth refererar till;

TommyD

Har du hittad skrivningen i lagförslaget om det. Orkar inte läsa igenom hela så här under semestern. Tycker dock att det låter konstigt att man för ett brott som brott mot terrängkörningslagen ska kunna straffbelägga en fordonsägare med en lapp på rutan. Rättegångsbalken gäller ju även för mindre brott typ fortkörning och böter kan endast utfärdas för brott om man har en misstänkt. Det vill säga en person som begått handlingen som inte behöver vara föraren. Det är därför man inte kan straffa bilägare vars bilar fotats i fartkamera och föraren inte går att identifiera.
Vi måste nog vänta och se vad lagrådet som har sista ordet har att säga om det. Tror knappast en sådan lösning går igenom med tanke på att inte ens ett erkännande utan stödbevisning räcker för att få mördare dömda för mord.

Det andra jag reagerade på var att kvinnan på länsstyrelsen i Gotland enbart vände sig mot husbilar och inte mot vanliga personbilar. Ska dom bötfälla en husbil men låta personbilen bredvid gå fri? Eller ska dom göra fordonsslagning på fordonen och enbart rapportera turister? JO lär inte gilla det i sådana fall.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är därför man inte kan straffa bilägare vars bilar fotats i fartkamera och föraren inte går att identifiera.

Däremot kan man utfärda en "P-bot" (vet att de korrekta benämningarna är annorlunda) till ägaren av en felparkerad bil, och det är en liknande möjlighet man vill införa för ägaren till en bil som körts i terräng. (Och körts har den ju bevisligen gjort, om den står parkerad i terrängen – såvida den inte lyfts dit med kran eller helikopter.)

Pålle
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Skulle det här bli mer allmänt tillämpat att att i praktiken bli hänvisad till anlagda platser så är i varje för vår del husbilslivet avslutat då den för vår del inte skulle gå att använda längre.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Skulle det här bli mer allmänt tillämpat att att i praktiken bli hänvisad till anlagda platser så är i varje för vår del husbilslivet avslutat då den för vår del inte skulle gå att använda längre.

Underligt, skall man tolka detta som att ni har husbilen bara för terrängkörning ?
// Janne
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur många i debatten verkligen har lästs hela utredningen. Jag har inte gjort men har försökt att hitta det för oss husbilister intressanta avsnitt. Det spekuleras nu fritt, här på forumet och även på andra sociala medier att det ska förbjudas att parkera invid väg som går i naturen. I förslaget till ny Terrängkörningslag står det:

"6 §
Det är inte tillåtet att använda motordrivet fordon i terräng som utgörs av
markområde som inte är snötäckt (barmark).
Motordrivet fordon får trots första stycket stannas eller parkeras i anslutning till väg"
(se sidan 428). (Fet stil tillförd av mig)

Vidare förekommer rykten om att det ska införas en parkerings-bot (Parkeringsavgift) för de som stannar eller parkerar i terrängen. Frågan har diskuterats i utredningen, men de har kommit fram till att detta ska vara kriminaliserat och det måste därför utredas om vem som skall straffas för brottet. Någon ägaransvar föreslås alltså inte. (avsnitt 8.9.4 sidan 340)

När det gäller frågan om stannande och parkering har ju kommuner möjlighet att besluta om förbud enligt Trafikförordningen 10 kap. 1 §. Detta gäller dock, vad jag förstår, endast inom tättbebyggt område.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Underligt, skall man tolka detta som att ni har husbilen bara för terrängkörning ?
// Janne

Nej, den duger inte till någon terrängkörning över huvud taget. Problemet är att den bara skulle få framföras på väg samt parkeras i direkt anslutning till väg och det är då parkeringen som kan bli problem. Om man nattparkerar på t.ex ett timmerupplag ( många av dem är tomma stora delar av året )som ligger 30m från vägen så är sällan vägen dit in klassifierad som väg utan skulle då klassas som terrängkörning trots att man använder en väg och man parkerar heller inte i direkt anslutning till det som klassas väg. Man skulle heller inte kunna parkera på naturligt hårda underlag om de inte ligger direkt vid väg.
Förslaget följer i stort sett redan gällande lagstiftning men det är om tillämpningen skärps betydligt som det blir problem.
Att Gotlands kommun jublar över det här är inte så konstigt då de redan har allt det här inskrivet i sin ordningsstadga, vilket har medfört att vi inte besöker ön.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
I praktiken lär det väl bara bli en förändring på ställen där det är problem idag. Som t.ex på Gotland och Öland när det är högsäsong och det får man väl säga är ok.
Även om regelverket blir tydligare så lär det ju inte bli någon klappjakt på husbilar som parkerat på t.ex. ett timmerupplag långt från dessa "heta" områden.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
I praktiken lär det väl bara bli en förändring på ställen där det är problem idag. Som t.ex på Gotland och Öland när det är högsäsong och det får man väl säga är ok.
Även om regelverket blir tydligare så lär det ju inte bli någon klappjakt på husbilar som parkerat på t.ex. ett timmerupplag långt från dessa "heta" områden.

Håller med helt och hållet. Det torde inte bli någon klappjakt på husbilar utan jag anar en strategi med skrämsel och hot från klagande myndigheter i "heta" områden. Utspelet som initierar denna tråd tyder starkt på detta. Vilken effekt eventuella (det är ju bara ett förslag) ändringar i lagen kan få i praktiken beror nog på hus många naturvårdsvakter det kommer att bli. Det kostar ju en hel del att bekosta dessa med utbildning och löner etc. och naturen omfattar stora områden. Att polisen skulle kunna engagera sig i dessa frågor finner jag osannolikt med tanke på rådande personalbrist och högre prioriterade områden.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Håller med helt och hållet. Det torde inte bli någon klappjakt på husbilar utan jag anar en strategi med skrämsel och hot från klagande myndigheter i "heta" områden. Utspelet som initierar denna tråd tyder starkt på detta. Vilken effekt eventuella (det är ju bara ett förslag) ändringar i lagen kan få i praktiken beror nog på hus många naturvårdsvakter det kommer att bli. Det kostar ju en hel del att bekosta dessa med utbildning och löner etc. och naturen omfattar stora områden. Att polisen skulle kunna engagera sig i dessa frågor finner jag osannolikt med tanke på rådande personalbrist och högre prioriterade områden.
Fanns det med nåt om naturvårdsvakter och vilka befogenheter de skulle ha?
 
R

RobbeS

Guest
Däremot kan man utfärda en "P-bot" (vet att de korrekta benämningarna är annorlunda) till ägaren av en felparkerad bil, och det är en liknande möjlighet man vill införa för ägaren till en bil som körts i terräng. (Och körts har den ju bevisligen gjort, om den står parkerad i terrängen – såvida den inte lyfts dit med kran eller helikopter.)

Pålle

En p-bot är ingen böter då felparkering inte är brottsligt. Det är en straffavgift. Brott mot terrängkörningslagen är dock ett brott och borde rimligtvis då också beivras enligt straffsanktionerna i våra lagstiftningar.
 
R

RobbeS

Guest
Jag vet inte hur många i debatten verkligen har lästs hela utredningen. Jag har inte gjort men har försökt att hitta det för oss husbilister intressanta avsnitt. Det spekuleras nu fritt, här på forumet och även på andra sociala medier att det ska förbjudas att parkera invid väg som går i naturen. I förslaget till ny Terrängkörningslag står det:

"6 §
Det är inte tillåtet att använda motordrivet fordon i terräng som utgörs av
markområde som inte är snötäckt (barmark).
Motordrivet fordon får trots första stycket stannas eller parkeras i anslutning till väg"
(se sidan 428). (Fet stil tillförd av mig)

Vidare förekommer rykten om att det ska införas en parkerings-bot (Parkeringsavgift) för de som stannar eller parkerar i terrängen. Frågan har diskuterats i utredningen, men de har kommit fram till att detta ska vara kriminaliserat och det måste därför utredas om vem som skall straffas för brottet. Någon ägaransvar föreslås alltså inte. (avsnitt 8.9.4 sidan 340)

När det gäller frågan om stannande och parkering har ju kommuner möjlighet att besluta om förbud enligt Trafikförordningen 10 kap. 1 §. Detta gäller dock, vad jag förstår, endast inom tättbebyggt område.

:msn_thumbup:Tack för att du tog dig tid
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
En p-bot är ingen böter då felparkering inte är brottsligt. Det är en straffavgift. Brott mot terrängkörningslagen är dock ett brott och borde rimligtvis då också beivras enligt straffsanktionerna i våra lagstiftningar.
Se tidigare inlägg 52 av mig eller utredningen/betänkandet avsnitt 8.9.4 sidan 340
 
Toppen