• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från Husvagn å camping

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Från Husvagn å camping

Det brukar vara så att ju mera man grottar i saker och ting ju sämre blir det annars har Ingo10 en point med vad han säger ellerhur.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Låter otroligt att inte ens svenska poliser skulle låta oss köra.Det har väl inte hänt tidigare att de dragit tillbaka rättigheter man har, retroaktivt. Till exempel mc-kort. Eller när man fick c-kort utan utbildning. Så varför skulle de göra så nu? :mad:
Jo, men skillnaden är ju att du inte får köra MC utan A på kortet, men vissa "får" köra vissa (husbilar reggade som pb) bilar utan C på kortet. Med andra ord: rättigheten A har du fått på ditt kort, men en del körkortsinnehavare får köra tung husbil utan C på kortet.

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Det finns inget i myndigheternas nomenklatur som heter tung husbil.
Alla husbilar som frågan gäller har beteckningen Personbil klass 2. Det talas överhuvudtaget inte om någon vikt, även om det finns de som väger under och andra som väger över 3,5 ton.

Som jag ser det finns skulle en PB kl 2 kunna väga 20 ton eller mer.

Men det är ju behörigheten det gäller och allvarligt sagt så kan man nog välja bland alla alternativ det som passar bäst med den egna uppfattningen. Även om man troligen får problem i en poliskontroll utomlands med en bil över 3,5 ton.:rolleyes:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.955
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Från Husvagn å camping

Även vi har varit i kontakt med Transportstyrelsen, och fått följande svar från Hans Mattsson därstädes:

Jag har fått kontakt med vår jurist. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.

Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att
”hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.

Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:


1) Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)


2) Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.


Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.


Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag.
 
Senast ändrad:

Thommy

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4149
Medlemskap
2025
Sv: Från Husvagn å camping

Även jag har varit i kontakt med Hans Mattsson, Transportstyrelsen, och har samma information som Ingrid o Pålle vad gäller Norge. Detsamma gäller hela EU, att med B-körkort har man laglig rätt att framföra en tung personbil. Detta framgår med önskvärd tydlighet av körkortshandboken för EU och av kommissionens beslut av den 25 augusti 2008. Vad som kan vara ett litet kortfristigt problem är att den enskilde polismannen saknar kunskap härom. Har man med sig en utskrift av körkortshandboken på aktuellt
språk löses problemet och färden går lyckligt vidare.

Det besvärande med Torbjörn Ståhlenhags artikel är att den för mig framstår som icke objektiv saklig. Detta grundas bl.a. på att vid samtal med honom frågade han om jag tyckte det var lämpligt att en 85-åring ska få köra en 15-tons bil, vilket är följden att nuvarande regel.

Beträffande en ny körkortslag uppgav Hans Mattsson att den nuvarande övergångs-regeln som vi talar om fortsätter att gälla. Man kan inte ta bort en förvärvad rätt om man inte begått en lagstridig handling så att körkortet återkallas. C1-kort är avsett för lätt lb.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Från Husvagn å camping

Jo, men skillnaden är ju att du inte får köra MC utan A på kortet, men vissa "får" köra vissa (husbilar reggade som pb) bilar utan C på kortet. Med andra ord: rättigheten A har du fått på ditt kort, men en del körkortsinnehavare får köra tung husbil utan C på kortet.

Lasse
Du Lasse när man ser bilden på din bil borde det väl räcka med ett mopedkort eller?
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Från Husvagn å camping

Även jag har varit i kontakt med Hans Mattsson, Transportstyrelsen, och har samma information som Ingrid o Pålle vad gäller Norge. Detsamma gäller hela EU, att med B-körkort har man laglig rätt att framföra en tung personbil. Detta framgår med önskvärd tydlighet av körkortshandboken för EU och av kommissionens beslut av den 25 augusti 2008. Vad som kan vara ett litet kortfristigt problem är att den enskilde polismannen saknar kunskap härom. Har man med sig en utskrift av körkortshandboken på aktuellt
språk löses problemet och färden går lyckligt vidare.

Det besvärande med Torbjörn Ståhlenhags artikel är att den för mig framstår som icke objektiv saklig. Detta grundas bl.a. på att vid samtal med honom frågade han om jag tyckte det var lämpligt att en 85-åring ska få köra en 15-tons bil, vilket är följden att nuvarande regel.

Beträffande en ny körkortslag uppgav Hans Mattsson att den nuvarande övergångs-regeln som vi talar om fortsätter att gälla. Man kan inte ta bort en förvärvad rätt om man inte begått en lagstridig handling så att körkortet återkallas. C1-kort är avsett för lätt lb.

Blir glad när man läser vad du skriver att rättvisan segrar till slut.Tack
 
Toppen