• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från Husvagn å camping

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Husvagn & Camping har varit i kontakt både med Transportstyrelsen i Sverige och med det norska Vejdirektoratet, och deras jurister har varit i kontakt med varandra. Sanningen är bister men tydlig: I Norge får du inte köra med en husbil som väger mer än 3,5 ton med körkortsbehörighet B. Punkt. Det krävs C på behörigheten. För resten av EU gäller egentligen exakt samma sak, (krav på kod 79 på körkortet ): Bara en utskrift av EU-direktiv från internet duger inte. För att vara säker på att inte bötfällas eller än värre drabbas av körförbud eller lagfaras för olovlig körning skall du alltså skaffa dig behörighet C.
Men egentligen är det inte ens klart att svenska polisen accepterar rätten att köra dessa tunga personbilar. Saken har inte prövats, och det i sin tur beror på att de som kontrollerats av polisen inte prövats juridiskt. Förseelsen är nämligen ett så kallat uppsåtsbrott och att kräva av föraren att han skall veta att hans behörighet är ogiltig är omöjligt. I själva verket vet inte ens juristexperterna på Transportstyrelsen vad som gäller - egentligen.

Husvagnochcamping.se - Nyheter - Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Då får jag ju förklara . . . .

Jag tänkte kanske att dom som inte upptäckt dessa trådar tidigare och först ser din tråd kanske är intresserade av att läsa de många kommentarer som finns där i samma ämne. Men det var kanske fel tänkt av mig då det tydligen blev uppfattat som någon sorts kritik eller onödig information?
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Från Husvagn å camping

Ingen fara Skipper,det här utdraget va skrivet iHc 4/2-10 tänkte det var rätt ny info....
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Det är ju ett hett ämne som säkert kommer att debatteras både länge och väl intill det kommer en avgörelse på vad som egentligen gäller.

Det är också beklämmande att man får olika upplysningar beroende på vem man talar med i Transportsyrelsen.

Jag tyckte att uttalandet i artikeln var lite märkligt med tanke på de signaler vi fått tidigare och jag kontaktade därför skribenten, Torbjörn Stålenhag, men han försäkrar att detta är från högsta nivå i myndigheterna både i Norge och Sverige och att det är vad som gäller.

Jag vet inte vad man ska tro egentligen.

Jag hoppas att man bestämmer sig för att 'ge' ett C1-kort till dom som kör tung personbil idag och som ger rätt att framföra ett fordon upp till kanske 7,5 ton i icke yrkesmässig trafik.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Hej, har også læst, at det i Danmark og i Tyskland fra nu, 2010 er det kun lastbil kørkort 3500+( C ) som er logligt at køre tung husbil med

Erik DK
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Usch va struligt igentligen, tur att man har alla kort som finns :eek: inkl fiskekort
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Från Husvagn å camping

Men de här är tydligen vad som gäller idag,tills någe annat kommer i dager.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

För mig gäller idag vad som står skrivet hos transportstyrelsen. Eller ska jag inte följa vad de skriver!!
 
F

F.d. 29056

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Är det ingen som fattar vad som har sagt tidigare. Det är detta som gäller:
Det finns sedan länge två internationella avtal om ömsesidigt erkännande av nationella körkort; 1949 års Genèvekonvention och 1968 års Wienkonvention. Dessa konventioner gör, bland annat, att vi "tar med oss behörigheten" när vi åker till annat land.

Konventionerna är ju betydligt äldre än EU, och har alltså inget med EU- eller EES-medlemskapet att göra.

Svenskt körkort, inklusive undantagsregler, gäller således även i Norge.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Ja men så bra, då kan vi ju strunta i vilken åsikt Vejdirektoratet och deras jurister har i ärendet.

Skämt åsido - jag hoppas för allas (som inte har C i kortet) skull att du har rätt Ingo10.
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025
Sv: Från Husvagn å camping

Hej,har skickat ett mail till motormännens jurister får vi se vilket svar dom ger eller om det måste lösas på regeringsnivå
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Låter otroligt att inte ens svenska poliser skulle låta oss köra.Det har väl inte hänt tidigare att de dragit tillbaka rättigheter man har, retroaktivt. Till exempel mc-kort. Eller när man fick c-kort utan utbildning. Så varför skulle de göra så nu? :mad:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Jag skickade ett mail till Transportstyrelsen idag med frågan om mitt körkort från 1961 gäller för körning av husbil >3,5 ton även i Norge.

Kanske bra om fler sätter "press" på ansvarig myndighet.;)
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Tror kanske inte att Transportstyrelsen svarar för Vejdirektoratets räkning men det ska bli intressanr att se vad dom säger.
Kanske skulle det skickas till Norge istället.

firmapost@vegvesen.no
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Från Husvagn å camping

Förvirringen är total…
Jag har googlat lite i eftermiddag och hittat nedanstående för er som själva vill studera bestämmelserna...:)

Först försökte jag komma på vad kod 79 är som nämns i texten.
Det kan man läsa här om man skrollar ner en bit;

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr260.pdf

”Begränsat till fordon som överensstämmer med specifikationerna inom parentes i samband med tillämpningen av artikel 10, första stycket, i direktiv 91/439/EEG”

Alltså en begränsning inom ett behörighetsområde, och det är det väl inte ifråga om här?
Det är inget begränsat B vi pratar om, utan ett utökat! :confused:

Eu direktivet hittar ni här;

EUR-Lex - 31991L0439 - SV

Artikel 10;

Medlemsstaterna skall med kommissionens samtycke fastställa regler för överensstämmelsen mellan de kategorier av körkort som utfärdats före genomförandet av detta direktiv, och de körkort som anges i artikel 3.

Min tolkning;
Medlemsstaten Sverige har alltså före införandet av direktivet fastställt regeln att ett i Sverige som personbil registrerat fordon får framföras med B behörighet oavsett vikt om körkortet utfärdats före 1/7 1996?
Eller? :wink:

Det som då komplicerar bilden är att i Tyskland verkar man bara prata om Kraftwagen med olika vikter;

http://www.delmenhorst.de/verwaltung/fachdienste/117/media/117-HinwKartenFS.pdf

Det verkar vara motsvarande kodtolkningsdokument som det svenska, ni hittar även kod 79 här med en tydligare förklaring (jag har bara läst google översättningen :wideeyed:…) Även här pratar man väl om begränsningar? :confused:

Mvh
Ann-Louise
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Från Husvagn å camping

Jag frågade idag Maria Hed på körkortsfrågor hos Transportstyrelsen, Borlänge om det har skett någon förändring vad gäller körkortskrav för PB2 tung och om hon kände till någon överenskommelse med norska jurister om ändrade krav för att köra i Norge. Hon hade inte hört talas om detta. När jag berättade att jag varit i kontakt med Margareta Lannermark-Ögren Chefsjurist på Transportstyrelsen 27/10-09 och hon då uttryckt att det var en stor rättsosäkerhet kring övergångsbestämmelsen skulle hon fråga henne och jag skulle återkomma på onsdag. Hon sade också att det cirkulerar massor med rykten och att hon borde vara informerad om det har skett någon förändring och om det har blivit någon ändring i Norge så borde inte Transportstyrelsen ha med det att göra.
/Dakota
 
Toppen