• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från EURO3 till EURO4

"Adrian"

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
13929
Medlemskap
2024
Hej! Har en Adriatik Twin M -06 som inte är godkänd enligt miljöklass 2005.
När man skall in i vissa Tyska städer måste man ha ett "Umwelt Zon" märke på bilen för att få köra inn i stadskärnan. Vi har en GUL3 (EURO3) och får från och med 2010-01-01 tex inte köra in i centrala Berlin, det krävs en GRÖN4 (EURO4), en bil som har miljöklass 2005. Går det att eftermontera tex ett partikelfilter och typbesiktiga om husbilen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Från EURO3 till EURO4

Utan att egentligen veta, misstänker jag att man skulle få en hel del bekymmer med just svenska myndigheter. Orsaken, det finns inga krav på en sådan ombyggnad i Sverige.

För egen del skulle jag nog ta kontakt med en tysk TüV för att undersöka ett godkännande i Tyskland efter ombyggnad, och ej blanda in Svensk Bilprovning efter en konvertering. Det gäller ju bara den gröna "lappen".
Nästa fråga är väl om kostnaden c:a 25-30.000.- för ombyggnaden är värt besväret.

Kanske till och med enklare att parkera utanför centrala delar som ändå brukar vara rätt proppade med bilar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar M.

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1845
Medlemskap
2024
Sv: Från EURO3 till EURO4

Det hänger inte på om man har partikelfilter. Min Fiat Ducati 2008 har det inte och jag har grön plakett.
Gunnar M.
 

"Adrian"

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
13929
Medlemskap
2024
Sv: Från EURO3 till EURO4

Utan att egentligen veta, misstänker jag att man skulle få en hel del bekymmer med just svenska myndigheter. Orsaken, det finns inga krav på en sådan ombyggnad i Sverige.

För egen del skulle jag nog ta kontakt med en tysk TüV för att undersöka ett godkännande i Tyskland efter ombyggnad, och ej blanda in Svensk Bilprovning efter en konvertering. Det gäller ju bara den gröna "lappen".
Nästa fråga är väl om kostnaden c:a 25-30.000.- för ombyggnaden är värt besväret.

Kanske till och med enklare att parkera utanför centrala delar som ändå brukar vara rätt proppade med bilar.

Hej Decker, tack för ditt inlägg. Jag tror att frågan kommer att aktualiseras de närmaste åren. Berlin och Hannover är först ut med att endast tillåta Grön4. Vissa städer förbjuder redan Röd2, andra tillåter Gul3 och Grön4 men kommer innom ett par år att bara tillåta Grön4. Jag skall fortsätta att forska i ämnet
 

"Adrian"

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
13929
Medlemskap
2024
Sv: Från EURO3 till EURO4

Det hänger inte på om man har partikelfilter. Min Fiat Ducati 2008 har det inte och jag har grön plakett.
Gunnar M.


Hej Gunnar, Jag har sett att vissa nyare husbilar som har Miljöklass 2005 på besiktningsinstrumentet inte har partikelfilter men jag tror att det beror på att dessa motorer i grunden har en effektivare förbränning än sina föregångare. Har du en motor som "skitar ner" så kan man få avgaserna renare med ett partikelfilter. Frågan är om det är lätt att typbesiktiga om sin husbil så att den blir godkännd enligt Miljöklass 2005.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Från EURO3 till EURO4

Jag tycker mig ha sett några bilar till salu hos firmor i Tyskland genom mobile.de. De har som jag vill minnas varit 05 och 06 med gult märke men mot en kostnad på ca 1100 euro skulle dom kunna byggas om för att få ett grönt märke. Vad som skulle göras tittade jag aldrig efter.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Från EURO3 till EURO4

Jag har en Citroen husbil -89 års modell som har försetts med katalysator december 2007 och fått grön 4. Kostnaden var då 783.62 €. Jag köpte bilen i oktober 2009.
Jag har alla originalhandlingarna från tyskland med intyg.
 

"Adrian"

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
13929
Medlemskap
2024
Sv: Från EURO3 till EURO4

Jag tycker mig ha sett några bilar till salu hos firmor i Tyskland genom mobile.de. De har som jag vill minnas varit 05 och 06 med gult märke men mot en kostnad på ca 1100 euro skulle dom kunna byggas om för att få ett grönt märke. Vad som skulle göras tittade jag aldrig efter.

Hej Anders & Carina, Jag förstår nu att det går att bygga om. Nästa debatör har bygt om sin husbilen för 783,62€ och fått en Grön4.
 

"Adrian"

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
13929
Medlemskap
2024
Sv: Från EURO3 till EURO4

Jag har en Citroen husbil -89 års modell som har försetts med katalysator december 2007 och fått grön 4. Kostnaden var då 783.62 €. Jag köpte bilen i oktober 2009.
Jag har alla originalhandlingarna från tyskland med intyg.

Hej Moblin, Förmodar att någon har importerat din husbil som har blivit ombyggd i Tyskland december 2007. Är det TÜV som godkänt husbilen? Har du noteringar vilka CO-, HC-,NOX- samt HC+NOX-värde som ombyggnaden gett samt partikelnivån.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.834
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Från EURO3 till EURO4

Det låter intressant, normalt är det omöjligt att göra det med bilar utan elektronisk motorstyrning, och det har väl inte en 89:a?
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Från EURO3 till EURO4

Jag har en Citroen husbil -89 års modell som har försetts med katalysator december 2007 och fått grön 4. Kostnaden var då 783.62 €. Jag köpte bilen i oktober 2009.
Jag har alla originalhandlingarna från tyskland med intyg.

Nej det är ingen bensinbil. Det är en turbodiesel 2,5 TD.
Ombyggnaden gjordes av den förra ägaren i Tyskland hos S.K. Handel-Vertriebs GmbH, Dreiburgenstrasse 8. 94529 Aicha vorm Wald. Telefon: 08544-97279-0
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Från EURO3 till EURO4

Mycket intressant, jag tror alla dieselmotorer sen mitten av 90-talet är utrustade med katalysator och får i bästa fall ett rött märke.
Men för din del är det bara att gratulera, men jag misstänker i alla fall att det är något som inte stämmer.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Från EURO3 till EURO4

Är det inte så Moblin, att du menar att det också är partikelfilter som blivit eftermonterat och därmed gjort att den klarat kraven?
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Från EURO3 till EURO4

Det är ett 7 sidigt dokument "Teilegutachten" där det står: Einbau enines Katalysator zur verbesserung der Schadstoffeinstufung auf EURO 3. Katalysatorn kostade 649€ enligt fakturan, som jag har original.
"Teilegutachten" skall medföras vid färd!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Från EURO3 till EURO4

Vad jag har läst så finns det bara två partikelfilter som är godkända av tyska myndigheter där den ena klara att göra gula gröna och det andra klara även vissa motorer utan godkännande till grönt märke.
Det ena märket är en italienare "Pirelli" c:a € 3.000:- plus mont. den andra var en nyare variant och betydligt billigare.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Från EURO3 till EURO4

Här har vi kanske förklaringen:
Godkännandet är tydligen från TüV i Österike.
Finns kanske andra regler där?

Men fortfarande har du grönt märke - var glad, även om du inte har nån glädje av det här hemma - ännu.
 
Toppen