Storpontus
FD HBK Medlem
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )
Det fanns 3 olika serier med olika lastvikter i USA. G10, G20 och G30
G10 är mkt ovanlig i Sverige. Ofta s.k shortys.'
G20 är absolut vanligast. Det förekommer många olika totalvikter på dessa och jag gissar att det beror dels på att dessa importerades via många olika kanaler och även privatimport. Det var även olika vilken totalvikt man ville ha på den tiden främst för bilar som köptes av företag (momsfritt över 3000 Kg då) samt kanske även att fordonsskatten vart olika. en del importörer kunde i princip ordna den totalvikt kunden ville ha inom vissa gränser förstås.
Så vitt jag vet är alla G20 lika i chassiet. 5 bultade 15" hjul. Däremot förekommer det olika växellådor och det kan påverka vad tillverkaren har satt som max totalvikt.
G30, som med enkelhjul bak normalt har en totalvikt på 3900 Kg, har andra bromsar, hjulupphängningar och bakaxel. 8 bultade 16" hjul.
Många G30 har blivit nedvägda till under 3500 Kg för att få framföras med B-kort. I dessa fall har man ofta tagit bort något blad i bladfjädringen och/eller bytt till däck med lägre lasttålighet.
Det är förstås fullt möjligt att byta till G30:ans bromsar o.s.v. men problemet är att du måste ha intyg för att kunna regbesiktiga. Och då Chevrolet truck inte har någon representation i Sverige (och kanske inte Europa heller?) så verkar det mer eller mindre svårt att få dylika intyg idag.
Det finns några firmor som ordnar intyg vid tex import av nyare USA bilar och de kanske möjligen kan hjälpa till? Men de lär kosta i så fall. Tyska Decra kan även vara några att kolla om intyg med?
Jag hade tidigare tankar på att väga ner min G30 till 3500 Kg men då jag rotade efter löjligheter att få fram intyg var det stopp. Man hänvisade då till en person hos GM i Holland men denne gick inte att få tag i då han var sjuk.
Men då man idag kan köra en Personbil, klass 1 eller 2, som väger mer än 3500 kg om B-körkortet är taget före 1996 så har jag lagt ner och tänker låta den ha kvar sin totalvikt och därmed borde jag få skaplig lastvikt.
Det har ju även kommit ett s.k. C1 körkort som gäller för 3,5 -7 ton vilket kan vara ett bra alternativ om ens B-kort är för ungt.
Det fanns 3 olika serier med olika lastvikter i USA. G10, G20 och G30
G10 är mkt ovanlig i Sverige. Ofta s.k shortys.'
G20 är absolut vanligast. Det förekommer många olika totalvikter på dessa och jag gissar att det beror dels på att dessa importerades via många olika kanaler och även privatimport. Det var även olika vilken totalvikt man ville ha på den tiden främst för bilar som köptes av företag (momsfritt över 3000 Kg då) samt kanske även att fordonsskatten vart olika. en del importörer kunde i princip ordna den totalvikt kunden ville ha inom vissa gränser förstås.
Så vitt jag vet är alla G20 lika i chassiet. 5 bultade 15" hjul. Däremot förekommer det olika växellådor och det kan påverka vad tillverkaren har satt som max totalvikt.
G30, som med enkelhjul bak normalt har en totalvikt på 3900 Kg, har andra bromsar, hjulupphängningar och bakaxel. 8 bultade 16" hjul.
Många G30 har blivit nedvägda till under 3500 Kg för att få framföras med B-kort. I dessa fall har man ofta tagit bort något blad i bladfjädringen och/eller bytt till däck med lägre lasttålighet.
Det är förstås fullt möjligt att byta till G30:ans bromsar o.s.v. men problemet är att du måste ha intyg för att kunna regbesiktiga. Och då Chevrolet truck inte har någon representation i Sverige (och kanske inte Europa heller?) så verkar det mer eller mindre svårt att få dylika intyg idag.
Det finns några firmor som ordnar intyg vid tex import av nyare USA bilar och de kanske möjligen kan hjälpa till? Men de lär kosta i så fall. Tyska Decra kan även vara några att kolla om intyg med?
Jag hade tidigare tankar på att väga ner min G30 till 3500 Kg men då jag rotade efter löjligheter att få fram intyg var det stopp. Man hänvisade då till en person hos GM i Holland men denne gick inte att få tag i då han var sjuk.
Men då man idag kan köra en Personbil, klass 1 eller 2, som väger mer än 3500 kg om B-körkortet är taget före 1996 så har jag lagt ner och tänker låta den ha kvar sin totalvikt och därmed borde jag få skaplig lastvikt.
Det har ju även kommit ett s.k. C1 körkort som gäller för 3,5 -7 ton vilket kan vara ett bra alternativ om ens B-kort är för ungt.