• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor om LMC

Bilgrun

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2025
Hej därute!
Vi funderar på att byta husbil, har nu en delintegrerad men har funderingar på helintintegrerad Lmc Explorer -14. Ni som redan har liknande modell, hur upplever ni den nerfällbara bädden fram? Bilen är ju ganska låg och vi undrar om man störs på att sängen är i vägen vid uppfällbart läge? Slår man huvudet i den? Vi vill ha en låg bil med tanke på platsen i vår carport. Andra synpunkter på helintegrerat? Att köra? Andra synpunkter på Lmc? Tacksam för svar.

Birger o Gudrun

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om LMC

förmodligen en bagatell, men jag stör mig på att man sitter på framaxeln. Känns lite "flytande" då styrhjulen inte sitter där dom borde vara.

mvh/
marunga

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det tycker inte jag heller, men jag tror att "Marunga" har en amerikansk bil, den kan nog kännas lite flytande? :)

Bilgrun

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2025

Vad tycker Åkerlund om sängen då? Upplevs det att den är i vägen?

K

k.skoog

Guest

Hej! Har en LMC 2013 Explorer 595, har kört 1400 mil utan anmärkningar. Liten låg lätt bil med bra utrustning åk och kolla på olika storlekar o planlösningar.
Hälsning/krister:)

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Vi hämtar vår nya LMC Explorer SportLine 595 nästa vecka, så vi får återkomma med vår bedömning av den. (köpte bilen som visades på mässan i Jkpg)
Den vi har nu är en alkovbil och visst har man slagit i huvudet några gånger så vi är vana:)
Har upplevt det som ett mindre problem.

Bilgrun

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2025

Tack för svaret. Jo skulle vilja kolla på alla planlösningar men här uppe finns inte så många återförsäljare av Lmc och inte så många modeller att titta på heller. Man får kika i broschyrerna. Känns lite som att köpa grisen i säcken så därför frågar vi dem med egen erfarenhet.

Bilgrun

Polarissnö

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2025

Hej
Vi har en LMC helintegrerad 720 årsmodell 2011
Jag själv är 204 cm lång och har inga bekymmer med sängen ovan stolarna.
Visst får man huka sig när man går under sängen men upplever det inte som ett problem.
Väldigt nöjd med bilen.
Hasse

Cobra

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
5131
Medlemskap
2021

Bothnia Fritid i Boden säljer LMC
Dom har 2 olika modeller i hallen.
Cobra

Bilgrun

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2025

Tack Cobra, vi har varit där. Har sett båda bilarna och tycker de är väldigt fina, Lmc uppfyller de flesta krav vi har på en husbil men de har inte hemma den planlösning vi är intresserade av. Men man får ju en liten uppfattning ändå!

Bilgrun

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Tack Cobra, vi har varit där. Har sett båda bilarna och tycker de är väldigt fina, Lmc uppfyller de flesta krav vi har på en husbil men de har inte hemma den planlösning vi är intresserade av. Men man får ju en liten uppfattning ändå!

Bilgrun

Hej
Det finns en app till Android som heter ''LMC Caravan''. Där finns 360 °:s presentationer av alla modeller. Appen fungerar inte på min Sony smartphone men funkar bra på Nexus 7 plattan.

Hobbyloj

janra

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
11976
Medlemskap
2024

Hej
Frågor till k.skoog eller någon som har efarenhet av Explorer I 595.Har funderingar på en sådan själv av -14 års modell,ant.lika som din.Får man in skidor i garaget som är ca.210 cm långa.På tvären då ,om det finns utrymme under duschen?
Och vad anser du om den som vinterbil?
Tacksam för svar innan köpbeslut denna vecka.
Jan

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Hej
Frågor till k.skoog eller någon som har efarenhet av Explorer I 595.Har funderingar på en sådan själv av -14 års modell,ant.lika som din.Får man in skidor i garaget som är ca.210 cm långa.På tvären då ,om det finns utrymme under duschen?
Och vad anser du om den som vinterbil?
Tacksam för svar innan köpbeslut denna vecka.
Jan

Hej Janra
Ska hämta min av 2014 års modell på torsdag så då kan jag ta måttet.
Tror dock att de får plats, då utvändig bredd är 2320mm och väggarna tar 2x30mm och det såg ut som det var öppet rakt igenom.
Det skiljer en del utseendemässigt både exteriört och interiört mellan 2013 och 2014.
Husbilen går att få med tre olika uppvärmningsvarianter:
Luftburen värme Truma
Luftburen med vattengolvvärme Truma
Vattenburen värmem och vattenburen golvvärme Alde

Har tänkt att använda den på vintern och det ska inte vara några problem enl. återförsäjaren. Jag avser då den modellen med ALDE.

MVH
Lars-Olof

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gjeldene kommentaren om å sitte langt fremme i helintegrerte, dette gjelder i hovedsak Amerikanske biler. Av europeiske er det N+B Flair og Concorde på Iveco Daily hvor førerhytten er flyttet opp og frem for å få flatt golv og maksimere plassen. Merker ikke noe spesiellt ved å sitte like bak forhjulet, rattstammen peker fortsatt litt forover.

Toppen