• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor om Kabe 690....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Min kompis, som jobbar heltid som naturfotograf tänker byta husbil från en Adria plåtis till en vanlig husbil.
Han har kikat lite på Kabe 690 GB, för han tyckte den verkade prisvärd.
Travel Master 690 GB - Kabe
Jag fick lite frågor, men jag har inte så bra koll på andra husbilar...

Så nu lägger jag frågorna här, kanske någon som vet lite mer.
Tanken är att familjen (2 vuxna, 2 barn på 7 och 9 år) ska kunna använda den, men han ska även ha den själv och åka runt med när han fotar.
Mycket prylar ska då med, fotogrejer, cyklar till familjen o.s.v.
Stort garage var en högt prioriterad kriterie, liksom vattenburen golvvärme.
Tror att långbäddar också var ett önskemål. Han kommer att använda den året runt, så antingen är det dubbelgolv med värme i golvet eller så måste det vara isolerad och uppvärmd spillvattentank.

Då var vi inne på nätet och kikade på lastvikten. Vad jag då blev lite konfunderad över var att det stod att det fanns två viktklasser att välja på, dels 3500 kg, dels 3650 kg. Har aldrig hört detta förut med 3650 kg, det brukar ju vara 3850 kg. Tjänstevikten är ju 3090 kg, vilket innebär att han bara få lasta 410 kg inklusive alla personer i bilen om han väljer 3500 kg. Det blir inte mycket kvar till annat....

Efter att ha letat överallt på hemsidan om det var AL-KO chassi hittade jag till slut lite information i deras PDF-broschyr.
Kabe Husbil 2012 SE.pdf
Det står att bilen är byggd på Fiat´s eget lågbyggda specialchassi kompletterat med Al-KO´s ramförlängningar. Vad innebär detta? Är det nån lågbudgetvariant? Eller är det bättre än ett helt AL-KO chassie?
Är det möjligen så att det är för klent att användas till 3850 kg? Därav 3650 kg??

Lite andra synpunkter vore också intressant angående denna modell. Vore också intressant att veta om det finns någon annan likvärdig husbil av annat märke? Kanske med högre lastvikt.

Han kanske går med i HBK så småningom, så kom nu med tips och råd, så kanske han går med redan i morn!:twitcy:

/Ludde

Mamma

HBK Medlem (P)
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om Kabe 690....

hej
då stort garage var högt prioriterad,så kolla eura mobil.
kabe är dom med minst/ sämst garage

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Fiats orginal lågbygge skall klara 3850kg enligt skylt i motorrum men sedan är det upp till påbyggaren vad de väljer att helfordonsregistrera den som. Vår bil är helfordonsgodkänd för 3500kg trots att det står 3850kg på Fiats skylt. Detta går inte att ändra på vår årsmodell.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Halvintegrerad långbäddad bil och fyra personer, kan de' bli bra? :wideeyed:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Ska man trivas med den bilen så får man nog begränsa sig till 2 personer, alkovbil
eller helintrigerad är nog lösningen.

/ bp

Bodbyn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
7989
Medlemskap
2026

Hej!
Har själv en 740 GB är nöjd med den och klarade -44 på Jokkmokks marknad nu i Februari. 740 är utrustad med Fiat lågbyggda och Alko förlängning totalvikt 4,250 kg ca 1,100 kg last. Till frågan man kan inte sova 4 personer i bilen det blir väldigt bökigt och trångt. Satsa på en större bil tex. en Helintegrerad kolla på länken jag bifogar där finn det några till rätt pris. Husvagnar, Husbilar, Kabe, Hymer, Adria, Eura Mobil, UmeÃ¥ - Caravan Center

Mvh.

Janne

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ludde , med din kamrats alla krav så förstår jag inte varför han inte går på din linje och tar ditt koncept ( Husbil ) rakt av.

4 personer , last , lågbädd , cyklar osv är det inte många som klarar!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men man behöver ju inte ta den största alkovbilen på marknaden? :)

F

F.d. 8325

Guest

En husbil med en nerfällbar/fast säng över förarstol, kan fungera bra till barnen på familjeturen och när han åker ensam på arbete, så kan denna sängplats vara en bra och rymlig plats för arbetsmaterial/utrustning.
mvh Stig

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det virker som Fiat chassiet som er benyttet er et 38H lågbygd - dette gir maks 3650 kg med ram. Om 42H hadde blitt benyttet så ville grensen vært 4000 med forlenger. Om ALKO bakramme ble benyttet ville 4250 vært grensen med en bakaksel og 5000 med dobbel for et H chassi. Kabe benytter ALKO i endel modelelr, men for enkelte sparer de inn endel tusenlapper på å benytte Fiat lavchassi.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med att har man barn så är väl en alkovbil idealisk och det finns bra 6,5-7 meters också .
Då har barna sitt lilla revir där uppe där dom kan leka och blir inte tvugna att hoppa upp i ottan för far och mor vill äta frukost .

F

F.d. 52945

Guest

Hej Ludde!

Varför inte en halvintegrerad med sk. "drop down bed" det har vi, kanon, dessutom är den sängen oftast större än den fasta bädden, denna säng finns ju oxå nuförtiden i de flesta märken på marknaden!

Mvh
Pilot

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men på de flesta sådana försvinner ju dinetten när man tar ned sängen, det tycker inte jag känns bra?

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Det stämmer, men denna typ är vad jag förstår endast till för när det är dags för "nattinatti" och då är den till 100% suverän...jag skulle inte vilja vara utan den iaf.

Mvh
Pilot

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Ludde!

Varför inte en halvintegrerad med sk. "drop down bed" det har vi, kanon, dessutom är den sängen oftast större än den fasta bädden, denna säng finns ju oxå nuförtiden i de flesta märken på marknaden!

Mvh
Pilot

Det är så han vill ha det, en dubbelsäng som fälls ned

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

:)
Hej!
Det stämmer, men denna typ är vad jag förstår endast till för när det är dags för "nattinatti" och då är den till 100% suverän...jag skulle inte vilja vara utan den iaf.

Mvh
Pilot

Jag tycker det är en stor nackdel att alla måste gå och lägga sig när sängen sänks ner, för då försvinner dinetten. Bättre då med en helintegrerad, där kan man ha fyra sängar utan att dinetten "ryker"

Toppen