Hans-Jonni
FD HBK Medlem
Hej!
Jag ska bygga en Citroen Jumper(gen-II) till plåtis.
Nu har jag kollat runt här på forumet en hel del och kollat runt på nätet om olika lösningar till elförsörjning men blir från dag till dag återigen förvirrad efter att jag trott att jag vart något på spåren.
Nu vänder jag mig till er här på forumet som verkar vara väldigt kunniga och hjälpsamma.
Efter att jag såg Ctek's D250SA och föjlt en tråd om just denna så kändes det till en början helt rätt men det blev också en hel del frågetecken på vägen, det är mycket prat om hur man ska koppla runt EBL och i mitt fall så finns ingen EBL. En fråga är om det är bättre eller sämre i mitt fall?
Vad är egentligen den smartaste lösningen för att få till strömförsörjningen i en plåtis.
planen är
2x85Ah AGM batterier.
1x160w solpanel.
Något eller några instrument där man kan läsa av laddningen, volt, ampere och Ah, kanske till och med i en smartphone, Digitalt, analog, vad är enklast? vad är mest driftsäkert?
Kylskåp 12v/220V/Gasol, som gärna får gå på generatorström under färd och kanske att man kan köra det på bodelsbatterierna om man vill åka färja, om det nu inte är alldeles för bökigt.
Inverter för datorladdning(ca50w) och stavmixer(ca200w).
Jag vill även ha en laddare så att batterierna laddas när jag kopplar in mig på stolpe(220v).
Ctek D250SA är på 20A, begränsar den då laddningen av batterierna till 20A om man nu inte köper smartpass 120 som kompliment? är det lite med 20A?
Och hur blir det att koppla in en 220V laddare på ett sådant system när man har solceller? bara att koppla laddaren direkt på batteripolerna eller behövs relä för att stänga ner laddningen från solceller osv?
Det finns ju även fler märken som gör liknande boxar som Ctek fast med 50A utan något extra komplement, hur funkar det om man har en sån box med smart laddning från generator med inbyggd MPPT och sen köper en solcell från ett annat märke där det följer med en MPPT/PWM med Bluetooth t.ex., funkar det?
Spelar det någonsin någon roll, om man har en MPPT/PWM från ett märke och en solcell från ett annat, mer än att kabelanslutningarna kanske inte stämmer "bolt on" så man får skarva själv?
Som sagt, frågorna är många och jag har säkert glömt massor av saker men nu skriver jag här och startar en tråd som säkert fler än mig kommer ha nytta av(ber om ursäkt i förväg ifall det redan finns en likadan tråd).
Alla tips och all kritik är välkommen!
/Hans-Jonni
Jag ska bygga en Citroen Jumper(gen-II) till plåtis.
Nu har jag kollat runt här på forumet en hel del och kollat runt på nätet om olika lösningar till elförsörjning men blir från dag till dag återigen förvirrad efter att jag trott att jag vart något på spåren.
Nu vänder jag mig till er här på forumet som verkar vara väldigt kunniga och hjälpsamma.
Efter att jag såg Ctek's D250SA och föjlt en tråd om just denna så kändes det till en början helt rätt men det blev också en hel del frågetecken på vägen, det är mycket prat om hur man ska koppla runt EBL och i mitt fall så finns ingen EBL. En fråga är om det är bättre eller sämre i mitt fall?
Vad är egentligen den smartaste lösningen för att få till strömförsörjningen i en plåtis.
planen är
2x85Ah AGM batterier.
1x160w solpanel.
Något eller några instrument där man kan läsa av laddningen, volt, ampere och Ah, kanske till och med i en smartphone, Digitalt, analog, vad är enklast? vad är mest driftsäkert?
Kylskåp 12v/220V/Gasol, som gärna får gå på generatorström under färd och kanske att man kan köra det på bodelsbatterierna om man vill åka färja, om det nu inte är alldeles för bökigt.
Inverter för datorladdning(ca50w) och stavmixer(ca200w).
Jag vill även ha en laddare så att batterierna laddas när jag kopplar in mig på stolpe(220v).
Ctek D250SA är på 20A, begränsar den då laddningen av batterierna till 20A om man nu inte köper smartpass 120 som kompliment? är det lite med 20A?
Och hur blir det att koppla in en 220V laddare på ett sådant system när man har solceller? bara att koppla laddaren direkt på batteripolerna eller behövs relä för att stänga ner laddningen från solceller osv?
Det finns ju även fler märken som gör liknande boxar som Ctek fast med 50A utan något extra komplement, hur funkar det om man har en sån box med smart laddning från generator med inbyggd MPPT och sen köper en solcell från ett annat märke där det följer med en MPPT/PWM med Bluetooth t.ex., funkar det?
Spelar det någonsin någon roll, om man har en MPPT/PWM från ett märke och en solcell från ett annat, mer än att kabelanslutningarna kanske inte stämmer "bolt on" så man får skarva själv?
Som sagt, frågorna är många och jag har säkert glömt massor av saker men nu skriver jag här och startar en tråd som säkert fler än mig kommer ha nytta av(ber om ursäkt i förväg ifall det redan finns en likadan tråd).
Alla tips och all kritik är välkommen!
/Hans-Jonni