• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Frågor om bakre sängen i en Burstner Ixeo I 744

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Bilen har en sänkbar säng över soffgruppen bak.
Sängen har ett elastiskt tyg som ska ge lite skydd mot de mekaniska delarna.
Det elastiska tyget sitter fast med en plastskena som snäpps in i en motsvarande plastskena fäst i sängen.
Problemet är att så snart man rör sig så lossnar dessa plastskenor från varandra och det är ett elände att få dit den igen för att den ska sitta tills den lossnar igen.

Har någon här en liknande konstruktion och hur hanterar ni problemet?
(funderar på att limma ihop listerna)


En fråga till. Alla sängar som sitter högt upp i husbilar har ju ett skyddsnät, troligen för att barn inte ska falla ur sängen.
På vår säng över soffgruppen sitter skyddsnätet inte ut mot mittgången i bilen, utan mot den bakre väggen där man ändå inte kan falla ur.
Jag trodde först att man vänt sängen fel vid monteringen, men de små plastöglorna att fästa nätet i taket sitter monterade i bilens bakre två hörn.

Är det någon som vet varför man har konstruerat det så?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Jag får väl svara själv då problemen kanske inte är så vanliga.

Återförsäljaren: "Plastskenan var en väldigt vek och dålig lösning." Ingen lösning erbjöds.
Jag kommer skruva dit en liten kabelklämma som förhoppningsvis håller den på plats.

Återförsäljaren: "Att skyddsnätet sitter på vad som ser ut att vara fel sida verkar vara tillverkarens påfund. Varför vet inte"
Jag kommer ändå inte att använda nätet så det har väl ingen betydelse.
 
Toppen