• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om concord carisma 890 180hk

olle57

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
5202
Medlemskap
2026
Hej jag är ny på forumet
Jag har en fråga om ang denna Concord Carisma 890 180hk
Om det är någon som har erfarenhet av bilen och om motorn är tillräcklig för backar och andra liknande utmaningar och om övrig kvallite, jag har varit och tittat på en sådan hos Forsbergs.
Eller ska man satsa på en MAN istället?

Hälsningar Olle.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Fråga om concord carisma 890 180hk

Hej
Menar du 05:an dom hade nyss ,nya modellen?
Hittar den dock inte längre på deras hemsida.
Vi tänkte först köpa en liknande Concorde,riktigt fina bilar,kanske blir en sådan en dag..
Väldigt fin och bra effekt att köra med Ivecon och automat,räcker gott och väl.
Ej kört manuell.
Satt och sökte lite på internet dock-mycket problem hos kunder utomlands med automaten,särskilt start i backe osv ännu värre med släp efter.
Skulle tydligen vara ett progamvarufel om ja förstod rätt,vet ej om Iveco löst detta?
I övrigt är kvaliten i topp,rejält och genomtänkt,inte som i en båt av samma klass,typ "hallberg rassy" men det existerar inte i denna värld.
Men damen fick lägga sista kortet så vi åker N+B igen istället.
Markus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fråga om concord carisma 890 180hk

De aller første Iveco med automatisert låda hadde problemer i programmeringen.
Med ny programvare og litt tilpassning av kjørestil så er det en meget behagelig løsning. Monteres det dragkrok så skal dette programmeres inn i styringen av motor og automat slik at det tas hensyn til en totalvekt på 9 tonn i stedet for 6 til 7 tonn (modelavhengig).

En stor fordel med den automatiserte framfor en US helautomat oppdager en ved lange bakker ned, det bremses effektivt med motoren ved bruk av bremsepedalen.

Har selv en N+B 2008 på Iveco 180 hk 3l understell - normal vekt på langtur for oss er ca. 6 tonn. De siste 2 mnd har vi kjørt i Australia i en husbil bygget på et Chevy van chassi men 6,5 l turbodiesel og 4 trinns US automat, plagsomt å måtte bruke spaken for å låse automaten i 1 gir i bratte unnabakker, de andre stillingene frikobler motoren.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om concord carisma 890 180hk

Hejsan
Jag kör en Carisma 04:a med mycket svagare motor men det räcker gott ändå tycker jag, det är ingen racerbil men vem har brottom.
Kvaliten är toppen, jag köper häldre en beg. Concorde än en ny av billigare märke.
MVH KEJO
 
F

F.d. 25063

Guest
Sv: Fråga om concord carisma 890 180hk

Vår Concorde 890 årsmod. 08 med Iveco och automat är en underbar bil att köra och att bo i du skulle säkert bli nöjd med den.
 
Toppen