• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga gällande självjusterande solceller.

F

F.d. 2702

Guest
Hej på er.

Jag pluggar som en del vet på Chalmers, och nu har jag en kurs i EL.
Vi skall genomföra egna projekt och jag tänkte bygga styrning samt fästen för att få solcellerna att följa solen underdagen, för att sedan lägga ned och låsa fast panelen när solen gått ned. Vi kommer även utföra tester för att mäta hur mycket mer ström vi kan få ur panlen jämfört med en flatmonterad. Vi kommer även ta hänsyn till vind, så att panelen lägger sig ned om det blåser för mycket. Vi kommer också testat vilken sida man tjänar mest på att lyfta (kort,långsida), samt vilken som tar minsta möjliga yta. Jag gissar att vi kan skapa detta till en ganska rimligkostnad. Det hänger lite på vilka motorer vi kan hitta, elktroniken bygger och programerar vi själva och räknar med att styrenheten inte kommer kosta många tior.
vi har även som mål att det skall vara en enkel, billig och robust lösning.

Nu mina frågor till er:
Tror ni det finns en marknad för detta bland husbilsägare?
Är det något mer vi skall tänka på som gäller montering på husbil?

Ha det gott o tack på förhand

//Fredrik
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Tackar för det.

Jag har sett att det finns en del olika lösningar på marknaden.
Men personligen känner jag att de är för tunga och för dyra. Och sedan är det ett intressant projekt för min del att bygga. Men det där med gps är kanske något som vi dock skall ta i beaktning och göra vår styrkrets förberedd för. Så kan man koppla befintlig gps eller en extern om man så önskar.

MvH

Fredrik
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Hej Fredrik!

Intressant projekt. Att betala 25-30.000:- känns lite väl mycket.
Kan du ta fram ett mer prisvärt koncept så kommer du säkert att lyckats.

Ska bli spännande att följa.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Hej Fredrik,
det verkar vara en klart intressant projekt att ta itu med. Det borde finnas en hel del att göra för att öka verkningsgraden för solpanelen som ligger på taket.
Det kanske räcker med att bara kunna höja och sänka ena enden för att påverka verkningsgraden.
Husbilarna går ju flyttbara.
V-backen :wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Om systemet skal kunne følge solen så trenger en 3 informasjoner: tidspunkt (dato og klokke), latitude og retning sør. Alle disse og longitude kan hentes ned med en billig enkel gpsmottaker - finnes som modul for montering på kretskort. Posisjoneringen krever 2 akser, himmelrening og elevasjon. Styrken på de mekaniske deler må tilpasses størrelsen på panelet som benyttes. Selv ville jeg benyttet steppermotorer for bevegelsene, men likestrømsmotorer er billigere. En mekanisk låsemekanisme kan fungere i stedet for større motorer.

Det som kan gjøre markedet større er om en kan lage en lav byggehøyde når panelet er parkert mot taket. Økningen i effekt er størst vår og høst i forhold til et panel som ligger flatt på taket, det kan ofte dreie seg om en økning fra 10% av merke effekten til 80% på vår og høst.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Tackar för synpunkter.

Ja att betala 25 - 30000 är ju helt orimligt.. Tycker jag, kanske beror på att jag är från småland dessutom ;)

Men vi räknar med en kostnad för produktion och testning på 1500:- men då har vi ju tillgång till ett välutrustat lab och hjälpmedel. Då inkluderar detta inte själva panelen, men tanken är att man skall kunna komplettera befintliga paneler eller välja vilken panel man vill.

grundutförandet som är steg ett, är att med en enkel manöver knapp slår på och av anläggningen. sedan vrider sig panelen till maximalt ljus där den stannar, sedan kommer tidskrets och ljuskänslig krets optimera vridningen. men även med en potentiometer så man kan manuellt vrida in panelen om man vill.

Men vi kommer att utveckla den så långt vi bara kan för att den skall vara helautomatisk. vi har en deadline i slutet av maj. då skall det vara testat o klart.

MvH

Fredrik
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Låter jättespännande. Att vi ännu inte skaffat solcell beror på den bristande effekten hos en normalmontering. Jag vet också att det finns solföljande system, men det priset som nu finns är inte gångbart. Självklart tror jag på en bra marknad för en sådan här produkt om priset blir rätt. Det som vi husbilsåkande saknar när vi står still är el till batteriladdning. Jag vill helst inte köpa elverk. Jag vill heller inte lägga 40000 tusen kronor för en Efoy. Dessutom skall man till elverk och Efoy ha andra bränslen med sig.

Blir mycket spännande med projektet, lova att du rapporterar hur det går.
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

:msn_idea::applaus:Hej Fraxe

Mycket roligt projekt. Jag har precis satt upp 2 st. 80 Wattare plant monterad på taket. Jag hjälper gärna till med utprovning av systemet då har jag möjlighet med komplett verkstad och garage för att göra utprovningar.
Gör gärna en simulering av vinklar, tider, årstider, geografiskt läge, effektskillnader, etc. och sammanställ de i en tabell, grafik, etc. så att man kan lätt se vinsten med arrangemanget. Glöm inte fråga bilprovningen om det krävs tillstånd till det om den ligger lite ”halvlöst” monterad.
Lycka till
Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Hvis parkering av panelet skjer med hengslingen forover og motorene låst skal det ikke være problemer med besiktningen.

Faxe - dere har en glimrende ide, optimaliseringen går enkelt ut på å maksimere spenningen ut av panelet. En AD konverter og en mikrokontroller som styrer 2 motorer, noen få microbrytere for endestopp og noe som kan lokalisere parkeringsposisjon og maks utslag høyre og venstre (tillat 190 grader hver vei).

Med den løsningen dere skisserer så er det mulig å bruke forholdsvis små børsteløse DC motorer og en utveksling for å få kraft nok til løft og vridning.

Riktig utført kan denne løsningen med panel på plass bygge mindre enn 10 cm over taket og med en "riktig" pris bli er knallprodukt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Här finns kanske lite tips o ideér från en liknande existerande produkt:

ten Haaft GmbH mobile Satanlagen


Hej,

Jag anser att de siffror som ten Haaft anger är starkt vinklade och avvikande från praktisk verklighet!

Det del av solljuset som träffar solcellen motsvarar sinus för solhöjdsvinkeln. Dvs. vid 30 graders solhöjd träffar 50% av solstrålningen solcellen och vid 60 grader 87%.
Dessutom skall man lägga märke till att energin i solstrålningen vid små vinklar morgon och kväll är betydligt svagare (pga. att den går genom mycket mer atmossfär).

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Tackar för synpunkter.

Ja att betala 25 - 30000 är ju helt orimligt.. Tycker jag, kanske beror på att jag är från småland dessutom ;)

Men vi räknar med en kostnad för produktion och testning på 1500:- men då har vi ju tillgång till ett välutrustat lab och hjälpmedel. Då inkluderar detta inte själva panelen, men tanken är att man skall kunna komplettera befintliga paneler eller välja vilken panel man vill.

grundutförandet som är steg ett, är att med en enkel manöver knapp slår på och av anläggningen. sedan vrider sig panelen till maximalt ljus där den stannar, sedan kommer tidskrets och ljuskänslig krets optimera vridningen. men även med en potentiometer så man kan manuellt vrida in panelen om man vill.

Men vi kommer att utveckla den så långt vi bara kan för att den skall vara helautomatisk. vi har en deadline i slutet av maj. då skall det vara testat o klart.

MvH

Fredrik

Varför göra en enkel sak komplicerat? Det som egentligen är intressant är hur mycket ström som lämnar solcellen och utifrån den informationen borde det bli enklast.
En Amp-mätare som lämnar info till ett tvåaxligt styrsystem.:D
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Tack för råd och erbjudande om hjälp..

Men jag tror vi löser utprovningern på skolan eller dess närhet.. Jag har 2st 120W paneler som jag tänkte testa med.

Att göra det mer komplicerat än vad det är är inte tanken, dock så skall systemet vara driftsäkert och även fungera om det är lite moln som svävarförbi. så för att göra det stabilt så finner vi en lägstanivå som krävs, dessutom skall det vara smidigt och säkert. Att det bygger så lite som möjligt på höjden är en av de delar vi tar i beaktning, och vi har som mål att det skall bli så "slimmat" som möjligt.

Det verkar dock som att vi kommer börja med projektet efter påsk då vi har lite andra system som skall byggas innan vi får ge oss i kast med våra egna. Vi är tre Sjöingenjörsstudenter som kommer arbeta med detta heltid i ca 6 veckor för att göra alla misstag vi kan kommapå, och göra en bra lösning som är enkel att nyttja på olika platser.

tack för alla synpunkter o tipps..

MvH

Fredrik
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Tack för råd och erbjudande om hjälp..

Men jag tror vi löser utprovningern på skolan eller dess närhet.. Jag har 2st 120W paneler som jag tänkte testa med.

Att göra det mer komplicerat än vad det är är inte tanken, dock så skall systemet vara driftsäkert och även fungera om det är lite moln som svävarförbi. så för att göra det stabilt så finner vi en lägstanivå som krävs, dessutom skall det vara smidigt och säkert. Att det bygger så lite som möjligt på höjden är en av de delar vi tar i beaktning, och vi har som mål att det skall bli så "slimmat" som möjligt.

Det verkar dock som att vi kommer börja med projektet efter påsk då vi har lite andra system som skall byggas innan vi får ge oss i kast med våra egna. Vi är tre Sjöingenjörsstudenter som kommer arbeta med detta heltid i ca 6 veckor för att göra alla misstag vi kan kommapå, och göra en bra lösning som är enkel att nyttja på olika platser.

tack för alla synpunkter o tipps..

MvH

Fredrik
Klart intresant att följa detta projekt
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Jag kan tänka mig att det billigaste och effektivaste sättet att styra är att använda samma motorer som man styr Satellit antenner med. Dessa kan följa solen ifrån öst till väst, Koppla dom sedan till en komparator och justera elevationen på morgonen sedan behöver du bara styra en motor resten av dagen med en justerad hysteres. tror inte att det kan bli enklare och billigare.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Det här är ju ett jätteroligt projekt som alla vi hempulare nog har gått och funderat på och gärna skulle vilja bygga. Så kommer ni fram med något prisvärt så finns det säkert många av oss som är intresserade.
Tittar man ekonomiskt på nuvarande situation så kostar styrbara solceller alldeles för mycket för att vara intressant. För en bråkdel av pengarna kan man ju köpa en solcell till som kompenserar för förlusten som man får med en fast solcell.

Med tanke på solhöjden höst och vår så borde det ju vara bättre att ha en solcell placerad lodrätt på husbilens vägg. Är det nån som har provat det?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Det här är ju ett jätteroligt projekt som alla vi hempulare nog har gått och funderat på och gärna skulle vilja bygga. Så kommer ni fram med något prisvärt så finns det säkert många av oss som är intresserade.
Tittar man ekonomiskt på nuvarande situation så kostar styrbara solceller alldeles för mycket för att vara intressant. För en bråkdel av pengarna kan man ju köpa en solcell till som kompenserar för förlusten som man får med en fast solcell.

Med tanke på solhöjden höst och vår så borde det ju vara bättre att ha en solcell placerad lodrätt på husbilens vägg. Är det nån som har provat det?


Hej,

Med tanke på hur snabbt verkningsgraden stiger med solhöjden (se mitt förra inlägg) tycker också jag det är helt klart att en 75W solcell som följer solen blir mycket dyrare än en fast som ger motsvarande laddning. Någon eller ett par 1000-lappar extra för den större fasta bör räcka.
Och sen har man ju också risken att mekaniken börjar krångla!

Mvh Bengt
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

Hej igen ,

Som sagt, börja med beräkningen, hur mycket man tjänar på "vinklingen". Det är alltid ekonomin som avgör om ett projekt lyckas eller ej.

Lycka till,

mvh Stefan
 
Toppen