• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

D

Deleted member 11118

Guest
När jag sätter på pumpen går den igång förmodar den arbetar upp trycker några sekunder. Sen lite då och då så går den igång ungefär 1 sek, och så håller det på ungefär med 2 min mellanrum. Kan inte hitta någon läcka har sökt överallt, finns det en läcka är den dold för mej.

På bilden som är tagen uppeifrån finns där längst ner en liten silvrig tapp, tar man den upp så går pumpen igång, trycker man den ner går pumpen igång och i båda fallen kommer vatten ut genom ett rör under bilen.

Nu har jag 2 problem pumpen arbetar nu stötvis hela tiden genom att tappa ut vattnet hur får jag stopp på det. Uppstod när jag tryckte ner tappen en stund.

Andra problemet varför uppför sig punpen så att den går i gång 1 sek då och då.

Är det något jag kan göra själv med ledning från någon kunnig.
 

Bilagor

  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    961,5 KB · Visningar: 9
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Kan jag göra något själv, hur får jag en luftficka. Jag är helt oteknisk men försöker bara någon berättar hur jag kan göra.
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Hej Du har ett tryckstyrt system, dvs att så fort trycket i systemet minskar så startar pumpen. I nyare bilar finns även tryckkärl monterade vilket innebär att du kan spola ett tag utan att pumpen startar. Att pumpen går lite innebär det att den arbetar upp trycket i systemet, detta brukar bero av antingen en liten läcka eller att bälgen i tryckkärlet inte har tillräckligt mottryck. Är bälgen skadad eller bara har tappat tryck av någon anledning ? Den silvriga ventilen är en avtappnings kran för tex vintertömning om den läcker bara någon droppe så får du fenomenet att pumpen startar lite, avtappnings kranen är den första som brukar frysa sönder om man ej tömt ordenligt inför kylan.:rolleyes:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Motionera urtappningskranarna genom att öppna/stänga upprepade gånger... (Du borde ha 2 st lika dana) Ha pumpen igång under proceduren.

För att få kranen att stänga riktigt kan ibland krävas att man trycker med tummen, nedåt, ovanpå manöverhandtaget, så man verkligen känner att ventilen bottnar.

Hade samma problem jag efter vinterförvaringen då kranarna stått öppna.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

När jag sätter på pumpen går den igång förmodar den arbetar upp trycker några sekunder. Sen lite då och då så går den igång ungefär 1 sek, och så håller det på ungefär med 2 min mellanrum. Kan inte hitta någon läcka har sökt överallt, finns det en läcka är den dold för mej.

På bilden som är tagen uppeifrån finns där längst ner en liten silvrig tapp, tar man den upp så går pumpen igång, trycker man den ner går pumpen igång och i båda fallen kommer vatten ut genom ett rör under bilen.

Nu har jag 2 problem pumpen arbetar nu stötvis hela tiden genom att tappa ut vattnet hur får jag stopp på det. Uppstod när jag tryckte ner tappen en stund.

Andra problemet varför uppför sig punpen så att den går i gång 1 sek då och då.

Är det något jag kan göra själv med ledning från någon kunnig.


Pumpen startar för att trycket sjunker,har du ingen kran eller ledning som läcker så är det backväntilen som läcker tillbaka vattnet i tanken.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Lägesrapport

Nu har jag tappat ut allt vattnet i hela systemet och fyllt upp igen. När pumpen sedan stannar så arbetar den stötvis, det kommer vatten ut under bilen genom en slang och jag tror det är något lurt med den silvriga kranen den håller tydligen inte tätt.

Vad backventil är vet jag inte än mindre var den sitter. Min bil är en Adria Matix Suprem 2012 alltså väldigt ny

Jag kan tappa ur vattnet på 2 sätt genom ett är en ratt som sitter på vattentanken och det andra är genom den slivriga "pinnen"

Nu ska jag ut och "motionera" den slivriga pinnen som någon föreslog så får jag se vad som händer, kanske den behöver bytas. Återkommer med hur det gått
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Ny lägesrapport. Nu har jag motinerat den silvrige med pumpen igång men det blir inte bättre. Kan konstatera att vatten rinner sakta ur under bilen. Stänger jag pumpen slutar det rinna inom 2 min, jag tolkar detta som att något inte är tätt i den silvriga tappen. Ska använda bilen 2 gånger till så det blir ha vatten med till toa. Kan den silvriga behövs bytas o kan man göra det själv. Alltid händer något o så mycket jag lär mej jag som är obändig o oteknisk. Felsökning fortsätter.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Ny lägesrapport. Nu har jag motinerat den silvrige med pumpen igång men det blir inte bättre. Kan konstatera att vatten rinner sakta ur under bilen. Stänger jag pumpen slutar det rinna inom 2 min, jag tolkar detta som att något inte är tätt i den silvriga tappen. Ska använda bilen 2 gånger till så det blir ha vatten med till toa. Kan den silvriga behövs bytas o kan man göra det själv. Alltid händer något o så mycket jag lär mej jag som är obändig o oteknisk. Felsökning fortsätter.

Finns att köpa som reservdel. Tror Kama har den i sortimentet med.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Det är ganska lätt att byta. Du drar ut den tunna låsskivan som sitter på var sida innanför de vita ändarna. Tryck sedan in respektive vit ände och dra ut röret. Byt och tryck in rören. Säkra med de svarta skivorna.

Det svåra är att få utrymme så att rören kan dras ur om det är korta längder. Det gäller att de inte böjs för skarpt.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Frysvakten till varmvattnet är inga problem, den funkar. Slangen som röret kommer ut genom sitter just under den silvriga så jag tror den är problemet, efter alla tester och alla råd från härliga medlemmar som engagerar sig, nu kommer då nästa fas och där får jag se hur det går, jag som knappt kan byta en en packning på en vanlig kran, men med glada tillrop och kanske hjälp från barnen ska jag försöka. Om nu inge vill komma hit där jag bor och hjälpa mej.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Nu gäller det hitta en reservdel. Roland ringde o kom förbi o konstaterade som jag trodde felet, är den silvrige. Tack för all hjälp.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Hej igen Lasse o tack för kaffet och en trevlig pratstund.

Har letat och tror jag hittat den ventil du har som verkar vara boven.

Hittade detta i Reimos katalog och det är väl den ventilen nedåt till höger med artikelnr 650537 ?

Kostar isåfall 10.40 € och du kan ju beställa den i Lübeck för avhämtning vid julmarknadsresa?

http://www.reimo.com/r31/vc_content/daten/firma69/www/pdf_import/Q/0471.pdf
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fortsatt pumpproblem, söker hjälp.

Tusen tusen tack Roland, kanon kul snacka lite och så verkar det vara den ventilen, så den skall jag nog få tag i.
 
Toppen