• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortkörning Autobahn

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Fortkörning Autobahn

På tävlingsbanorna kör åtminstone alla idioter åt samma håll, i motsats till vanliga vägar.
PS Jappe, din plats till höger om baren är ledig.
;)

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Jappe, jag har full förståelse för att du inte gillar motorsport, du är inte ensam om det, men om du vill göra gällande att det är tävlingsförare som orsakar olyckorna på vägarna så får du nog bevisa det med fakta. För egen del, och jag vet att de flesta tävlingsförare inte har något behov av att leka racerförare på motorvägarna, eller hur Bosse B, Anders B m fl?

Hur många av förarna på din lista har omkommit på allmänna vägar och dessutom orsakat olyckorna?

F

F.d. 53267

Guest

Totalt meningslöst att överhuvudtaget tillverka en bil
som gör över 300 km/tim.
På Autobahn i Tyskland är det förbjudet att ligga kvar
i vänsterfilen sedan man gjort en omkörning utan
man ska omedelbart köra in i högerfilen.
Polisen jagar och bötfäller
dom som ligger kvar i omkörningfil för länge
och det blir inte billigt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag gillar visst motorsport. Jag var på en biltävling runt 1955 på Nedsjöns is i Hindås utanför Göteborg. Stock-car tycker jag mig minnas att det kallades och det var görroligt. Hiskligt fort gick det men inte en enda förare dog den gången, ingen ur publiken heller. Bilarna däremot blev rejält misshandlade så nog kunde dom bygga säkra bilar på den tiden.

Jappe

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Helt fel sträcka att köra 300+ på ... 2 filer ?.... Lätt hänt att Trabanten svänger ut i en fart på ca 90 km för att köra om lasbilar etc. Synnerligen korkat att välja den sträckan. Hur tänkte stollarna.
Oavset vad man gillar motorsport, rödlysekörning m.m
Så var det bland den mest klantiga sportbilskörningen jag sett på nätet.
Och fånen som satt bredvid och fipplade med kameran...jag tar mig för pannan.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Troligen någon som glömde att stänga av strykjärnet och var på väg tillbaka - hem.
Vill man ha rolig med en sådan bil skall man nog ta några varv på Nürburgring istället.

För övrigt tror jag nog att den största faran är ouppmärksamma medtrafikanter som tror att ingen kör fortare än 100.:)

När vi båda hade färre gråa hår på huvudet mot vad vi har idag, så reste vi varje år tillsammans med "likasinnade" ner till Tyskland i mitten på maj månad för att dels köra på Nürburgrings gamla racebana - Nordschleife - och dels få dra lite på Autobahn med våra ögonstenar - Porsche 911 i olika utföranden.
MEN, när vi dammade på i farter uppåt 300 km/h, så skedde det ALLTID tidigt på lördag och söndag morgon då det oftast var lite trafik på Autobahn och i stort sett alltid på 3-filiga motorvägar och ENDAST när vi inte hade annan trafik i närheten av oss.
Det går alltså - än idag - att färdas i dessa hastigheter på Autobahn i Tyskland utan att riskera att skrämma ihjäl andra trafikanter och än värre köra ihjäl dom.
Att färdas som dessa gossar i filmen gör anser vi båda vara helt förkastligt - gå upp i ottan och gör gärna om det en annan gång när inte annan trafik måste köras om hela tiden !

En person som vi lärt känna under många år heter Stefan Roser och han jobbar ofta som testförare åt RUF Automobile i Pfaffenhausen (nära städerna Ulm och Mindelheim) där RUF tillverkar fabriksnya och MYCKET potenta Porsche bilar med egna chassinummer.
Gå gärna in på RUF´s hemsida RUF Automobile GmbH – Manufaktur für Hochleistungsautomobile och läs mer !

Om du klickar på nedanstående länk, så får du åka med honom 2 varv på Nürburgrings Nordscheife i mycket högt tempo. Banan är 20.830 meter lång och har sammanlagt 73 kurvor och är världens mest krävande racerbana.
RUF´s 911 CTR Yellowbird (officiellt med en 3,2 liters boxermotor på 469 Hk, men troligtvis på mer än 500 Hk) är denna dag utrustad med vanliga Dunlop gatdäck - om man lagt på slicks (banracingdäck utan mönster) hade det naturligtvis gått ännu fortare...! På den långa raksträckan i slutet på filmen är farten uppe i drygt 340 km/h.

Både Gerd och jag har haft det stora nöjet att få åka med Stefan ett stort antal gånger och i just denna bil och det i mycket höga hastigheter - med en "pilot" som Stefan känner man sig hela tiden helt trygg i passagerarsätet !
Bosse har även haft det oslagbart stora nöjet att köra denna bil vid ett flertal tillfällen och när det kommer på tal någon gång, så skiner han som en STOR sol...!

God tur och Gott Nytt År önskar vi båda !!!
Bosses och Gerds husbilsresor

http://www.youtube.com/watch?v=OSMCfPASImQ

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Bosse har även haft det oslagbart stora nöjet att köra denna bil.
..........................................................................................
Jag fick bara se på. Det finns ingen rättvisa i världen:mad:
Men jag har åkt 935:a i Weissach:D
Gott nytt på er Själva
bosse b

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Min favoritsträcka om man behöver ge sig ut på "bahnan"
A81 Weinsberg-Würzburg... Där går att kör snabbt och någorlunda säkert.
Många andra sträckor blir det bara en ganska tråkig och ryckig körupplevelse. Med husbil...korta sträckor på autobahn...annars missar man alla rondeller och byhålor.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det viktigaste är att bilen startar snabbt vid rödljus!
Det får bli en Tesla nästa gång, 3,4 sek till 100 - ljudlöst utan farligare utsläpp än lite gummi på asfalten!
--------------------------------------------------------------------
Om laddströmmen kommer från ett skitigt kolkraftverk så är inte en elbil så ren heller :p:.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

--------------------------------------------------------------------
Om laddströmmen kommer från ett skitigt kolkrafverk så är inte en elbil så ren heller :p:.

M.v.h. JANKRO.

Jag kommer naturligtvis att sätta upp en egen vindsnurra hemmavid! I grön kamouflagefärg.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

När vi båda hade färre gråa hår på huvudet mot vad vi har idag, så reste vi varje år tillsammans med "likasinnade" ner till Tyskland i mitten på maj månad för att dels köra på Nürburgrings gamla racebana - Nordschleife - och dels få dra lite på Autobahn med våra ögonstenar - Porsche 911 i olika utföranden.

Prestation nja det vet jag inte, med en bil med så mycket motor i. På samma bana kör man med en standard Ford Transit på 10 minuter, och dessutom av en kvinna. Sabine har även kört samma sträcka med en husbil på 11 minuter. Se skräcken i Richards ögon https://www.youtube.com/watch?v=5KiC03_wVjc

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Det är nog betydligt större risk när man kör vanliga bundesstrasse av den smala typen i östra Tyskland, mötande lastbilar och kantade av träd med 100 som fartgräns, lägg till regn eller snö och mörker.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Säkerheten vid halka blir ju inte bättre av att dubbdäck inte får användas. Vi körde i dessa krokar i somras & körde en gång efter mörkrets inbrott. En del körde som biltjuvar, ingen trevlig upplevelse, riktigt otäckt emellanåt. Gatubelysning saknades. Det enda som lyste var dom små husvagnarna med lysande röda slingor & hjärtan i fönstren.:D

Bennie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ni vet väl att det dör fler i Sverige av liggsår än trafiken skördar per år, bara som jämförelse :)

F

F.d. 29925

Guest

Om du klickar på nedanstående länk, så får du åka med honom 2 varv på Nürburgrings Nordscheife i mycket högt tempo. Banan är 20.830 meter lång och har sammanlagt 73 kurvor och är världens mest krävande racerbana.
RUF´s 911 CTR Yellowbird (officiellt med en 3,2 liters boxermotor på 469 Hk, men troligtvis på mer än 500 Hk) är denna dag utrustad med vanliga Dunlop gatdäck - om man lagt på slicks (banracingdäck utan mönster) hade det naturligtvis gått ännu fortare...! På den långa raksträckan i slutet på filmen är farten uppe i drygt 340 km/h.

Både Gerd och jag har haft det stora nöjet att få åka med Stefan ett stort antal gånger och i just denna bil och det i mycket höga hastigheter - med en "pilot" som Stefan känner man sig hela tiden helt trygg i passagerarsätet !
Bosse har även haft det oslagbart stora nöjet att köra denna bil vid ett flertal tillfällen och när det kommer på tal någon gång, så skiner han som en STOR sol...!

God tur och Gott Nytt År önskar vi båda !!!
Bosses och Gerds husbilsresor

http://www.youtube.com/watch?v=OSMCfPASImQ[/QUOTE]

Har en kusin som för en del år sedan kvaddade en Skoda"fabriksbil" på Ringen. Bilen blev skrot men han själv klarade sig utan annat än blåmärken.
Värre var nog vad han fick höra av frugan som var med på banan som följebil.
(Det sved säkert rätt bra i lädret även hos en bilhandlare)

För övrigt brukar det vara bra stämning på Campingplatsen, Nürburg, men året resa blir Spa till hösten. Mycket publikvänlig då man i stort kan gå runt nästan hela banan.:)

Det roligaste som finns nu på ålderns höst (74) är faktiskt "Icekarting" i ex. Sälen.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Prestation nja det vet jag inte, med en bil med så mycket motor i. På samma bana kör man med en standard Ford Transit på 10 minuter, och dessutom av en kvinna. Sabine har även kört samma sträcka med en husbil på 11 minuter. Se skräcken i Richards ögon https://www.youtube.com/watch?v=5KiC03_wVjc

Dessvärre så jämför du äpplen med päron...

Under denna "övning" så körde Sabine Schmitz inte hela banvarvet utan en kortare del av banan - därav hennes snabba tid på 10 minuter.
Detsamma var naturligtvis fallet med henne husbilskörning på 11 minuter.

Vi vill absolut inte förringa hennes insats i denna film på något sätt, men rätt ska vara rätt !

Sabine är MYCKET snabb runt Nordscheife i en Porsche 911 GT3 RS och även snabb i en BMW M5 - vi har båda åkt hela bansträckningen med henne i den bilen och hon kör verkligen som en gud !!!

Jag tror mig veta att vår vän Bosse B. i Linköping (som kört över 800 varv på denna bana till skillnad från min Bosses 500 varv) kan verifiera Sabines kapacitet som "pilot" !

Toppen