• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordmotor

R

röding

Guest
Hej har just sålt min Fiat Dethleffs, kikar nu runt efter nått från -06 eller nyare.
Funderar på en bil som är byggd på Ford men vet inget om kvallite mm.
Tips och råd från er som har erfarenhet vore toppen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fordmotor

Om du skall köra Ford bör du inte vara längre än 1.80. Jag själv är 1.92 och slår i pannan när jag sitter i förarstolen.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fordmotor

Hej röding,
Jag har inte Knarreviks imponerande fysiska resning och har således ingen synpunkt på detta.
Vi har haft två Fordar med 130 hk resp 140 hk, den sista 6-växlad - ett lyft. Gillar Forden skarpt om man vill ha en mindre husbil. Härlig förarmiljö och praktisk inredning. Suveränt bra är de tre förvaringsfacken på instrumentbrädan. Saknade dock yttre armstöd på sätena och halvljusautomatik, något som vi monterat dit själva. Mycket snabb framtagning av armstöden genom Ford. Bilen är underbar att köra - vi kör bara sommartid, så vet inget om vinteregenskaperna. Motorn drar vid lugn blandad körning med toppfart max 90 km/tim runt 0.83 0ch 0.85 l/ mil uppmätt. Vi har inte haft några bekymmer med bildelen förutom att AC-n var i stort tom vid nyleveransen av husbilen. Åtgärdades av Ford utan några som helst svårigheter. Bra tillmötesgående och inget snack om att det är en husbil och chassiet stått länge före leverans. Uppskattar kamkedjan.
Ett minus är att färddatorn är mycket ljussvag och svårläst. Ordnat detta med två minispots, som belyser den.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Fordmotor

Håller fullständigt med Roadglider. Har själv en Ford Transit 140 hkr. Allt du säger stämmer till punkt och pricka. Angånde vinterkörning är den helt perfekt, tack vare bakhjulsdrift. Kör på vintern, tar mej fram bättre än med personbilen. 1: Vart fick du tag i armstöden och vad kostade dom? 2: Samma fråga ang halvljusautomatiken.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fordmotor

Minns inte exkat, men tror armstöden hos Ford med fästbult och täckbricka kostade knappa 400.-/st. Gjorde själv fästet i stolen. Dyrast var Hobby-originatöverdrag....runt 1400:- för två.
Halvljusautomatiken enligt min modell runt 100:- om man räknar ett inköpt relä förutom sladd mm, som fanns i bra-att-ha-lådan.
Roadglider
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fordmotor

Halvljusautomatiken fixade Fordverkstaden med en modifiering i bildatorn a 200:- vill jag minnas.

Går tvärr inte så enkelt på all Fordar beroende på om ledningar till reläplats finns dragna eller ej. I vårt fall fanns inga och då blev det dyrare. Auotomatik på parkeringsljus fixas dock lätt via dotorn. Byggde vidare på denna.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
R

röding

Guest
Sv: Fordmotor

Tack för ditt inlägg. Vet du/någon om alla Fordar har tvillingmonterade däck bak.
Vad är fördel alt. nacktdel med detta?
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Fordmotor

Hei! Kan du nøye deg med Ford-motor, men ellers vil ha en Fiat, så er Fiats 2,2 liter med 100 hester utstyrt med en slik. Fordel: Ikke registerreim, men kjede. Du finner hauger av bobiler/husbiler med denne utrustningen. Mvh!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fordmotor

Tack för ditt inlägg. Vet du/någon om alla Fordar har tvillingmonterade däck bak.
Vad är fördel alt. nacktdel med detta?

Ford finns både som framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna chassie. De senare har/kan ha tvillinghjul.
Vi har bara erfarenhet av den första typen. Tror dock att båda har för och nackdelar. Pris, egenvikt, lastförmåga, köregenskaper, underhåll mm.
I Ford broschyrer för Ford Transit redovisas alternativens olika egenskaper, sedan upp till köparen att avöra valet.
Husbilstillverkarens utnyttjande av de två alternativen i form av planlösningar mm är naturlihtvis även viktiga i det personliga valet.
Vi köper ju en husbil med en sammanvägning av flera olika faktorer och tekniker.
Gör ingen värdering mellan olika fabrikat, utan bara vad vi uppfattat av våra val.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fordmotor

Hej Röding!

Vi har en Dethleffs Fortero -08 med Ford 140hk motor med tvillinghjul bak, den fungerar super bra på vinterföre, den tar sig fram som en tanks i snön, den går stabillt och bra både på vintern och sommaren. Du kan lungt köpa Ford.

Vi har haft 3 husbilar med framhjuldrift och dom är inte bra på vinterföre eller på blöttgräs.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fordmotor

Hej här är en till som är supernöjd, har en 2008 med 6-växlad låda och 140 hästar. Tvillinghjul bak och uppvägd till 3850kg.

Tycker möjligen att min drar lite mycket men jämfört med föra Fiaten och framhjulsdriften så har det ingen betydelse det överväger lätt.

Blöta campingplatser etc. är inga problem med Forden, som någon skrev tar sig fram som en tank med bakhjulsdrift.
 
Toppen