Knut
FD HBK Medlem
Sv: Ford eller Fiat
Som flere har påpekt, Fiat var tidlig ute med å spesialbygge draghovud og chassi for husbilar. Og det er ikke ett produkt, men en hel rekke fra et enkelt platechassi via "normal" ramme og lavt+bred ramme til draghovud for ALKO bakrammer som bygges spesiellt for hver husbilsmodell. Ford er en god nummer 2 med sine Transit varianter, fra et forhjulsdreven platechassi (som de var først ute med) til de billigste husbilene via et antall chassi i forskjellig bredde og forhjuls elelr bakhjulsdrift til de lette lastbilchassi med tvillighjul som konkurerer direkte med MB Sprinter.
ALKO bygger om Renault og MB Sprinter i tillegg til storproduksjon av chassi med Fiat drivhovud.
Problemet som enkelte har sett med rammeforlengere på fabrikchassi er felles for alle, en forlenger for større last veier mer og det går på bekostning av nyttelast. Et hengerfeste på en forlenger krever større dimmensjoner enn det som bare bærer påbygget, igjen er det vekt som blir problem. ALKO bygger sine chassi forbredt på sitt eget hengerfeste, men bare om husbilsfabrikken bestiller dette. Og de setter sine egne grenser for vekt på henger. Platechassi har oftest ikke støtte for forlengelse eller hengerfeste, faktisk er ikke chassi stivt nok til å kjøres uten påbygg.
Som flere har påpekt, Fiat var tidlig ute med å spesialbygge draghovud og chassi for husbilar. Og det er ikke ett produkt, men en hel rekke fra et enkelt platechassi via "normal" ramme og lavt+bred ramme til draghovud for ALKO bakrammer som bygges spesiellt for hver husbilsmodell. Ford er en god nummer 2 med sine Transit varianter, fra et forhjulsdreven platechassi (som de var først ute med) til de billigste husbilene via et antall chassi i forskjellig bredde og forhjuls elelr bakhjulsdrift til de lette lastbilchassi med tvillighjul som konkurerer direkte med MB Sprinter.
ALKO bygger om Renault og MB Sprinter i tillegg til storproduksjon av chassi med Fiat drivhovud.
Problemet som enkelte har sett med rammeforlengere på fabrikchassi er felles for alle, en forlenger for større last veier mer og det går på bekostning av nyttelast. Et hengerfeste på en forlenger krever større dimmensjoner enn det som bare bærer påbygget, igjen er det vekt som blir problem. ALKO bygger sine chassi forbredt på sitt eget hengerfeste, men bare om husbilsfabrikken bestiller dette. Og de setter sine egne grenser for vekt på henger. Platechassi har oftest ikke støtte for forlengelse eller hengerfeste, faktisk er ikke chassi stivt nok til å kjøres uten påbygg.