• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ford eller Fiat

evaalas

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6727
Medlemskap
2021
Funderar på att byta husbil har nu en Frankia med Fiat-motor men ser att bilar är mycket billigare med Fordmotorer. Är Ford mycket sämre ? Vet ngn varför? Är helt novis på området.
Eva

F

F.d. 15549

Guest
Sv: Ford eller Fiat

hejsan.
Vi har en Ford och är helnöjda.
den har kamkedja fin förarmiljö och är mycket lättkörd. (hade Fiat innan)
så köp en Ford och lycka till :)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tror att dagens motorer på marknaden är ganska likvärdiga, ingen av dessa motor som används i husbilar kan på sakliga grunder utpekas som dålig/sämre än någon annan (alla motormärken återfinns fö i typ distributionsbilar, mm)!

Ett konstaterande som man i alla fall kan man göra är att Fiatdrivlinor numera byggs in i 70-80% av de husbilar som fn tillverkas och säljs i Europa. Det innebär att övriga drivlinemärken (Ford, Mercedes, Renault, mfl) tillsammans bara svarar för resterande 20-30%!

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Ett konstaterande som man i alla fall kan man göra är att Fiatdrivlinor numera byggs in i 70-80% av de husbilar som fn tillverkas och säljs i Europa. Det innebär att övriga drivlinemärken (Ford, Mercedes, Renault, mfl) tillsammans bara svarar för resterande 20-30%!

När en husbilsbyggare t.ex. ska bygga 2000 husbilar ett år,hämtar man inn priser
från biltilverkerna,Fiat - Renault - Mercedes o` vidare,på leverans av chassin.

Det har hittils visat sig att Fiat vunnit dom flesta anbuden.Italienarna rent ut spyr ut chassin til en billig peng,som konkurenterna inte matchar. Här handlar det om PRIS.

Renault ock Ford har planer att satsa mer på husbilschassin i framtiden ryktas det,men
dom ska bygga eget bredspår,inte använda AL-KO sina,kunna man läsa för nogra månader sen.

Ottar

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Här handlar det om PRIS.
Ottar

Hva jeg har lest så er grunnen til Fiats suksess at Fiat har lyttet til påbyggerne og deres ønsker, og levert løsninger som er attraktive, sammen med leveringsvillighet/dyktighet. Har i samme info også lest at Fiat ikke er den billigste, det er Ford.

:confused:

F

F.d. 52908

Guest

Tror att det är viktigt att man är nöjd och får en bil där man gillar bodelen. Om det är Ford eller Fiat är nog inte så viktigt. Så tänkte jag.
/Sören

Arne Berger

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024

Det er en ting jeg ikke forstår. På Husbilsklubben har jeg i lang tid lest mange "tråder" som omhandler diverse problemer med Fiat drivlinjer i husbiler.
Likevel forteller de fleste innlegg i denne tråden at Fiat er nærmest perfekt.

Hvis Fiat er så utmerket, hvorfor er det så få Fiat personbiler å se i trafikken?

Med vennlig hilsen
Arne Berger

meget tilfreds eier av bobil med Ford motor og bakhjulsdrift med tvillinghjul.

evaalas

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6727
Medlemskap
2021

Tackar dig och alla som svarat. Tror att det blir lite lättare av välja nu.
Eva

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Hva jeg har lest så er grunnen til Fiats suksess at Fiat har lyttet til påbyggerne og deres ønsker. Har i samme info også lest at Fiat ikke er den billigste, det er Ford.

:confused:

Här ser man vad dom kostar i Norge som Varebiler;

BilNorge.no - Nybilsok

BilNorge.no - Nybilsok

Fiat er meget fleksible hva gäller o` leverera chassis efter önske fra påbygger.Italienerne har spesialisert seg på dom här kundene.Flere produsenter
ser nå dette som et satsingsområde.

Ved fabrikbesøk hos produsent i Tyskland,får man i tillegg til vad man leser,en
bra informasjon om emnet,og hur det går till.
Icke vet man vad Rusken läst,eller var,men upplysningar går tydligen i sär.:wideeyed:

Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Det er en ting jeg ikke forstår. På Husbilsklubben har jeg i lang tid lest mange "tråder" som omhandler diverse problemer med Fiat drivlinjer i husbiler.
Likevel forteller de fleste innlegg i denne tråden at Fiat er nærmest perfekt.

Hvis Fiat er så utmerket, hvorfor er det så få Fiat personbiler å se i trafikken?

Med vennlig hilsen
Arne Berger

meget tilfreds eier av bobil med Ford motor og bakhjulsdrift med tvillinghjul.

Ta en tur utenfor skandinavia så vil du oppdage noe annet om mengde bil på veien. Uten Fiat ingeniører så ville ikke motorkonstruksjonen i din Ford engang ha startet, fungert og klart miljøkrav så tilfredsstillende som den gjør :)

Etter å ha kjørt Fiat Ducato chassis siden 2001 har jeg ingen grunn til å bytte chassis om bodelen tilfredstiller, det har vært fullstendig problemfritt, og hvorfor ikke fortsette med det samme om mulig. På en annen side er jeg oppvokst rundt føttene på ford mekanikere hvor min gamle far var sjef og de var aldri arbeidsløse, hverken på dagtid eller natterstid.......

Husk bare å sammenlikne chassis fra Fiat med Ford fra samme årskull mht trøbbel, og en tanke også mht volumfordelingen i gruppene mot antall innspill om problemer......

:D

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hejsan, Vi har en husbil som är byggd på ett ford chassi. Det finns 2 stora plus hos forden tycker jag och de är att det är en kam kedja samt att bilen inte sluttar frammåt på plan mark ... verkar som forden har bättre stötdämpare fram än fiat .. det är bara mina åsikter :)

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Husk bare å sammenlikne chassis fra Fiat med Ford fra samme årskull mht trøbbel, og en tanke også mht volumfordelingen i gruppene mot antall innspill om problemer......

:D

I Norge har Fiat lavere Markedsandel i varebilsegmentet en Ford.
Fiat Personvagnar eksisterar knapt.

Alla som vart i branchen kommer vel i håg dom gammla Transit/Fiat-bilarna.
Samma rost-holkar var dom båda Fiat ock Ford.:twitcy: Man kommer också ihåg
urusla VW-varubilar,Mercedes,Citroen o.s.v. Rostholkar med mycket fel.
Så inte nu for tiden.

Båda är pr.i dag bra bilar.Ford efter 2006 är inte samma bilen som tidigare.
Nu framstår dom ekonomiska,mycket ombonade o`driftsäkra.Tiden ändras,ock
fordonen med den.Man vet snart inte vad man kör,med samarbete mellan
bilprodusenter ock lika driv-verk.Se bara till PSA-fabriken,som produserar dieslarna
till Volvo - Peugeot -Citroen - LandRover - Mazda - Ford o.s.v

Jag registrerar att det här ser ut till att vara nån sorts "HA - HA,min bil är bättre
en din,så" diskusjon,nogot man aldri kan reda ut.

Var ock en får köpa vad dom själv vil.Bra är dom nog båda.;)

Ottar

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Ford är inte sämre än nåt annat. Det handlar mer om chassit. Husbilar byggda på Ford är oftast byggda som VAN:ar. I storlek vill säga. Lite smalare. Och så är det fortfarande med tex Hobby. Vilken motor du köper spelar ingen roll. Både Fiat och Ford har fördelar. Landstinget i Stockholm använder Ford för lång drift. Men som sagt, välj det chassi du tycker verkar vettigt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hejsan, Vi har en husbil som är byggd på ett ford chassi. Det finns 2 stora plus hos forden tycker jag och de är att det är en kam kedja samt att bilen inte sluttar frammåt på plan mark ... verkar som forden har bättre stötdämpare fram än fiat .. det är bara mina åsikter :)

Stötdämparna har inget med bilens höjd att göra, däremot fjädrarna, och dom väljer tyvärr herrar husbilstillverkare sällan rätt. det har dock inte med chassiefabrikatet att göra! ;)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

När en husbilsbyggare t.ex. ska bygga 2000 husbilar ett år,hämtar man inn priser
från biltilverkerna,Fiat - Renault - Mercedes o` vidare,på leverans av chassin.

Det har hittils visat sig att Fiat vunnit dom flesta anbuden.Italienarna rent ut spyr ut chassin til en billig peng,som konkurenterna inte matchar. Här handlar det om PRIS.

Renault ock Ford har planer att satsa mer på husbilschassin i framtiden ryktas det,men
dom ska bygga eget bredspår,inte använda AL-KO sina,kunna man läsa för nogra månader sen.

Ottar
Tro det eller ej Ottar! Så går lösligt går det faktiskt inte till ens i husbilsvärlden!

Varför inte(?) - det skulle bli alldeles för dyrt att agera så kortsiktigt med att variera inköpen av så vitala delar som drivlinor och chassier så som du tydligen tror att man gör!
Det är inte skruv- och mutternivå som detta med att byta drivlinor handlar om. I stort sett representerar drivlina/chassie/anpassning mer än halva husbilens konstruktion inkl pris! Påbyggnaden är då den enkla mindre kvalificerade delen som dock måste sampassas till en total slutprodukt (även hos myndigheterna och mycket mer)!

Fö att öka sina marknadsandelar ytterligare, det är precis det som Fiat fn mycket framgångsrikt satsar på, det är bara att läsa innantill i befintlig officiell statistik!

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Tro det eller ej Ottar! Så går lösligt går det faktiskt inte till ens i husbilsvärlden!
Varför inte(?) - det skulle bli alldeles för dyrt att agera så kortsiktigt med att variera inköpen av så vitala delar som drivlinor och chassier så som du tydligen tror att man gör!
För att öka sina marknadsandelar ytterligare, det är precis det som Fiat fn mycket framgångsrikt satsar på, det är bara att läsa innantill i befintlig officiell statistik!

Lösligt går det inte till alls. Du ska läsa vad jag tidigare skrev som et exempel.
Dom talen som är reella vet varken du eller jag.

Du säger Presis vad jag sa i mitt 2:a tilsvar högre upp,ock vad man blev informerad om
vid fabriksbesøk i Tyskland då den oundvikliga frågan kom.

Fiat är duktiga på ANPASSNING o`icke minst PRIS.Som et eksempel på just
det blev Mercedes nämd. Dom används nu mindre o`mindre,då Iveco o`MAN
levererar samma storlek till mycket lågare pris till dom lite större husbilarna.

Som tidigare nämd,kan Fiat få konkurans framöver,då Renault ock Ford nu
ser hur stort den här marknaden blivit,ock har tilkännagivit starkare satsing
med då bredspors-chassin o`det som hör till dom här chassin som ska användas.

Ska bli kul att se om nåt år eller mer om dom lyckas !!

Ottar

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Vad jag förstått så finns det 2 helt olika Ford fast de ser likadana ut, fram eller bakhjuls drivna o Turkisk eller Tysk tillverkade.

Leif

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Att välja husbil är mera en fråga om vad man tycker om helheten och att man trivs med sitt val. Storlek, planlösning, utrustning, utseende mm är de saker man bör tänka på.
Alla leverantörer av draghuvuden till husbilar gör bilar med för och nackdelar men i stort kan man säga att de är helt ok att använda som basfordon för husbilsbyggen. Man får också litet vad man betalar för dvs utrustning och motorstorlek syns på priset. Rätt skött håller alla leverantörernas bilar mycket länge. Det gäller att mota rosten och serva drivlinan så går de oftast 30-40 tusen mil och för en normal husbilsägare räcker det ju för ganska många år. Sköter man sedan också bodelen med fuktkontroller, omtätningar mm så varar en modern husbil minst 25 år kanske längre ändå men som bas för avskrivning är det nog en förväntad livslängd. Jag köpte själv en ny bil (Fiat) i år och ämnar sköta den väl. Nästa bilbyte blir då år 2037. Jag undrar vilken bil som passar för en 83årig ungdom den våren?:)

Toppen