Ja du har ju redan fått svar om att det är tillåtet att köra närmaste väg till och från besiktning med avställt fordon. Det gäller med de tilläggen som du redan fått också.Men vad säger lagen om avställt fordon som nyttas på allmän väg????
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja du har ju redan fått svar om att det är tillåtet att köra närmaste väg till och från besiktning med avställt fordon. Det gäller med de tilläggen som du redan fått också.Men vad säger lagen om avställt fordon som nyttas på allmän väg????
Vi har husbil samt personbil och hemförsäkring hos Watercirkel nu fick vi en skada på en frys och vilken parodi för en så förhållandevis liten skada.Vi tar hela kostnaden själva så en billig premie beror helt enkelt på att trötta kunder och inte betala ut ersättning.Vi har husbilen och två bilar hos Watercircle genom Caravan Club.
Får man fråga vad för problem ni haft? Vår ena bils försäkring har förfallodag siste januari och så kanske vi skall byta.
/Thomas
Vad för skada är det på frysen?Vi har husbil samt personbil och hemförsäkring hos Watercirkel nu fick vi en skada på en frys och vilken parodi för en så förhållandevis liten skada.Vi tar hela kostnaden själva så en billig premie beror helt enkelt på att trötta kunder och inte betala ut ersättning.
Kompressorn gjort sittVad för skada är det på frysen?
Hej Bobbermange,Hejsan,
När jag köpte min Hymer Tramp GT, så tecknade jag direkt via Folksam eftersom jag har alla mina andra fordon och hemförsäkring hos dom. Nu när jag blev medlem i Husbilsklubben.se så fick jag ett brev med erbjudande från både Folksam och Varsam Försäkring. Ringer givetvis upp Varsam Försäkring först efter som jag hade redan Folksam. Det skilde riktigt mycket på dessa två olika försäkringsbolag, hela 50% billigare med Varsam Försäkring, det är en hel del det. Samtliga självrisker var betydligt bättre än hos Folksam.
Ringer upp Folksam och snackar med dom, tyvärr blev svaret, dina 14 dagars ångervecka har gått ut för 3 dagar sedan. Hur arg kan man bli. Jag har haft en märklig vecka och får såklart skylla mig själv, men vad tusan... Hur löser man det bäst om man inte kan byta försäkringsbolag? Skriver över bilen på någon annan och byter bolag, sen skriver över bilen på mig igen?
Tacksam för svar, har 30 dagar på mig, sen löper offerten ut från Varsam Försäkring.
Uppdatering.Det var strul med fakturan varje månad och sedan fick vi aldrig en samlingsfaktura. Priset var då ok vi hade inte genom Caravan club. Vi gick över till Motormännen som gav ett bra pris men nu har vi Varsam genom Husbilsklubben och vi fick väldigt bra pris då vi flyttade allt till dom. Bil husbil och hem.
det måste väl vara fel......Från Transportstyrelsens websida
"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
Nej. Det är rättdet måste väl vara fel......
Det måste dock vara trafikförsäkrat!Nej. Det är rätt
LF Bergslagen har detta.Finns det försäkringsbolag som fortfarande tecknar "dagförsäkring" och inte bara "årsförsäkring".
Ja, men är försäkringen billigare då bilen är avställd? Tycker mig ha förstått att priset är detsamma oavsett på- eller avställd. Prissättningen tycks vara en balans mellan mer användning på sommaren och färre på vinter.Likaså Folksam. Det heter årsförsäkring, men övergår automatiskt till avställningsförsäkring vid avställning. Likaså till helförsäkring vid påställning.
...som Michael skriver här ovan är det stor skillnad. För oss ca 100 kr i månaden avställd och ca 800 påställd. Däremot har andra bolag andra prissättningar. Det kan vara stora skillnader. Det gäller att jämföra ditt personliga sätt att nyttja husbilen.Ja, men är försäkringen billigare då bilen är avställd? Tycker mig ha förstått att priset är detsamma oavsett på- eller avställd. Prissättningen tycks vara en balans mellan mer användning på sommaren och färre på vinter.
men ursprungsfrågan var om det går att få en ny försäkring med dessa villkor.
...samma här. Sedan är det förbaskat enkelt att ställa av och på. Gör det i Transportstyrelsens app, gäller direkt. Sedan meddelar Transportstyrelsen Folksam och jag får de aktuella villkoren omedelbart.Min försäkring tecknades för mindre än ett år sedan.
Hör med LF så får du reda på hur ditt LF bolag gör.