• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Folksam

Kom att tänka på att innan jag ställde av husbilen 1:a gången så var höjningarna på premien varje år väldigt blygsamma.
Har haft husbilar påställda hela tiden från 1999 till 2016 eftersom vi var ute så ofta.
När vi gick i pension feb 2016 så började jag ställa av när vi inte använde husbilen och då kom också höjningarna. Kanske ett sammanträffande eller så hade Folksam bestämt sig för att ha samma intäkter oavsett.
Någon annan som har samma erfarenheter?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Kom att tänka på att innan jag ställde av husbilen 1:a gången så var höjningarna på premien varje år väldigt blygsamma.
Har haft husbilar påställda hela tiden från 1999 till 2016 eftersom vi var ute så ofta. När vi gick i pension feb 2016 så började jag ställa av när vi inte använde husbilen och då kom också höjningarna. Kanske ett sammanträffande eller så hade Folksam bestämt sig för att ha samma intäkter oavsett.
Någon annan som har samma erfarenheter?

Ja, vi gör likadant. Åker hela året men när vi står still mer än två veckor så ställer vi av. Det är ju så enkelt med paddan. Hälsar Björn o Lena
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Även vi har gjort så sista 2 åren.

Förståeligt att premien måste höjas om fler börjar med detta. I vårt fall har försäkringskostnaderna ändå sjunkit rejält trots att årspremien löpt amok de senaste åren.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Även vi har gjort så sista 2 åren. Förståeligt att premien måste höjas om fler börjar med detta. I vårt fall har försäkringskostnaderna ändå sjunkit rejält trots att årspremien löpt amok de senaste åren.

För oss så känns det helt okay o rättvist att bilen inte är helförsäkrad, när den inte används på ett tag. Hur skall detta kunna höja försäkringskostnaderna? Undrar Björn
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Vår personbilsförsäkring kostar ca 4500 kr vilket kan tyckas dyrt. Men eftersom vi ställer av den 6 mån. under övervintringen, blir kostnaden i stället ca 2500 kr. Vilket jag tycker är ok.

Husbilen som vi inte brukar ställa av då den oftast rullar, har en försäkringspremie på ca 6000 kr efter mängdrabatt och hbk-rabatt.
Det är också ett pris jag accepterar.

Det kommer säkert att höjas vid nästa förnyelse.

När det tyvärr händer att något går sönder eller det smäller, så blir inte skadan billigare för bolaget för att jag ställt av bilen.
Tvärtom så får någon annan vara med och betala.
Våra bilar är inte bara dyra i inköp, de är kusligt dyra att reparera också.

Vi har själv haft inbrottsförsök med skadegörelse 2005, och sedan haft en stor hagelskada på förra bilen 2008, och på nuvarande bil koppling, svänghjul och växellåda 2014 /15.
Och sista vintern en vattenskada med golvbyte i vår lägenhet.
Som belastar hem och bostadsrättsförsäkringen.

En grov uppskattning av sammanlagda kostnaden för dessa skador är 4 - 500.000 kr.

Och i dessa fallen har man kompencerat oss på ett just sätt.
Det kommer att ta fler år för bolaget att ta igen dessa kostnaderna än tiden vi åker husbil.
I vårt fall har premierna varit värt varenda krona, då vi varit bra försäkrade när vi tyvärr behövt nyttja försäkringarna.

Men det är upp till var och en att se om sitt hus.

Krister
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

För oss så känns det helt okay o rättvist att bilen inte är helförsäkrad, när den inte används på ett tag. Hur skall detta kunna höja försäkringskostnaderna? Undrar Björn

Jag förmodar att du menar hur det påverkar försäkringsbolagets kostnader? Det påverkar inte försäkringsbolagets kostnader alls mer än administrativt genom att dom får skicka ut lite fler avier och försäkringsbrev. Däremot så minskar det deras totala årsintäkt per försäkrad bil om vi ställer av och på oftare än tidigare.
Det här blir en ond cirkel kraftigt påeldad av den ökande fordonsskatten.

I vårt fall betalar vi ändå mindre per år nu i försäkring än vad vi gjorde förut trots att årspemien gått upp med nästan 50%.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam

Kanske dags att hitta någon form av "gammaldags" försäkringsbolag som saknar av & påställning "tänket" för bilar/husbilar. Så gjorde man inte på 60, 70 och 80-taldet, då ställde man inte "av" utan nyttjade det man hade försäkrat. Är det så att vi som försäkrar året runt ska kompensera för "av och på"-ställningar (uteblivna intäkter), då är det faktiskt fel någonstans(!?) Försäkringsbolag borde vara tydligare i sin profilering istället för att omotiverat smyghöja 10% per år. Som bäddat för diverse konstigheter som kommer att följa framtida utveckling...
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

undrar bara varför du inte ställer av den,då du inte kör vinterhalvåret..man sparar ju i alla fall 3000 kr....jag sparar det i alla fall....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam

Vi har ingen personbil längre och man vet aldrig när vi ska "veckohandla" så det blir som med vanlig personbil egentligen. Att den är 5,96 m gör det är lätt att bara hoppa in och köra inom stadstrafik eller på motorvägen.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Har inte haft några problem med Folksam.
Senast när värme pannan slutade fungera,fick vi en ny hos Truma i
Tyskland (6500 tog det fyra dagar att få pengarna minus självrisk 2000 kr)
Sen är det ju bra att slippa krångla med reseförsäkringen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Har heller aldrig haft problem med Folksam (med HBK-rabatt). Fick tom utbetald för en 2 år gammal skada då jag inte sett att självrisken var 2000:- i stället för 3000:- som jag hade trott eftersom det gick som maskinskada. Synd bara att de har höjt självrisken i maj 2017 från 2000:- till 5000:- för maskinskada på HB som gått över 4000 mil. Detta på grund av ökade skadekostnader. Det kanske bara gäller Mercedes-chassie. I så fall förstår jag dem. Så mycket trassel och kostnader på detta chassie från 2012 har vi aldrig haft på de 3 tidigare Fiat-husbilarna som vi haft 3 år, 8 år och 6 år. Inbillade mig att det skulle vara bättre med en stjärna i fronten. Tur att vi fick de första felen på den 3-åriga garantin. Men nu är vi inne på det 2:a stora felet efter garantin och bilen gått 4700 mil. Bilen servad lite tätare än föreskrifterna säger.
 
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Jag gick över till Vardia. Fick ett erbjudande sänkte premien från 5400:-IF till 3850:- Dessutom ingår assistansförsäkring 3850Kg. Hur bra detta bolag är vet jag inte förrän den dagen det händer något. Villkoren är glasklara.

Jag fick också bra pris från Vardia, men några goda omdömen har de inte direkt, och när alla detaljer som t.ex. nattparkering var korrekta så var det inte lägre lika tokbilligt.
Värt att tänka på är att det är Gjensidige som är är den försäkrande parten i bakgrunden, och att när första (billiga) året har passerat så kommer kraftiga höjningar som ett brev på posten (postnord?, kan man ens säga så längre?)
Jag "sparar" i bästa fall nästan två tusen under första året, men har skrivit in i kalendrarna att kolla upp prisökningen i god tid innan förfallodagen nästa år. Risken är förmodligen stor att jag går tillbaka till Folksam när höjningarna kommer.
 
Toppen