• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Folksam facit ”när det händer”..,

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Hej Ranko o Marianne. Underbart att ni kom iväg trots stroken, ha det så fint. Lena "fick sin" stroke två veckor innan vi skulle ha åkt så vi har vintrat hemma i år.

Har du möjlighet att förklara litet närmare vad du menar med ovanstående citat? Vilken försäkring (hem eller husbil) gäller detta och på vilket sätt?

/tomas
När man blir sjuk utomlands, då är man skyldig att anmäla detta till SOS International vilket Marianne gjorde. SOS sitter i Köpenhamn och följer upp händelser VARJE DAG (ringer och kollar läget) enda tills man är tillbaka på hemmaplan och ens egna försäkringsbolag tar över (ringer tyvärr aldrig). Deras råd var att vi skulle ta flyget hem och bärga husbilen, men också påbud att inte fortsätta resan till Spanien då var försäkring plötsligt blev giltig i bara 2 månader. Stroke inträffade 1:a veckan av en 5 månaders planerad och bokad resa vilket nu fick avbrytas. Vi har Folksams upp till 6 månaders förlängda reseförsäkring genom avtal med Husbilsklubben som ingår i vår hemförsäkring tillsammans med alla andra försäkringar.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Man ser ju också med detta nyttan och självklarheten att båda bör kunna köra bilen vid längre resor. Egentligen en självklarhet och jag kan absolut inte förstå varför upp till 90% av de husbilar man möter alltid rattas av män.....
Det kan vi kanske svara på, lol… Vi har ganska många Norska vänner som vi träffar varje år både i Norge och Spanien där ingen medpassagerare (oftast hustru) sitter vid ratten. Husbilen är i regel över 3,5 ton och frun sitter snyggt & tryggt, virkar & stickar och i bästa fall hjälper till med navigeringen. När det däremot gäller plåtisar på upp till 3,5t (D, DK, F och S) ser man inte sällan en kvinnlig förare…

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Man ser ju också med detta nyttan och självklarheten att båda bör kunna köra bilen vid längre resor. Egentligen en självklarhet och jag kan absolut inte förstå varför upp till 90% av de husbilar man möter alltid rattas av män.....
Ja det kan vara så olika... allt är inte som ögat uppfattar det...

Jag kör alltid (man) men det beror på att min fru inte har och inte vill ha körkort...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det är sååå skönt när Marianne kör, ingen hets, sällan över 100km/h, och så kvittrar hon för mig och håller mig vaken eller låter mig slumra ibland utan att ställa massa konstiga frågor. Undra på varför jag älskar så mycket att resa med henne…

1743403546787.jpeg
(Får ej kopieras!)

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Håller med helt och hållet. Jag älskar att sitta med kartor och annat att läsa så jag låter alltid frun köra så mycket hon vill. Och det brukar bli det mesta!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är sååå skönt när Marianne kör, ingen hets, sällan över 100km/h, och så kvittrar hon för mig och håller mig vaken eller låter mig slumra ibland utan att ställa massa konstiga frågor. Undra på varför jag älskar så mycket att resa med henne…

Visa bilaga 238489
(Får ej kopieras!)
Coolt. Bil handskar. Det ser man inte varje dag. Min mor hade såna men vita...

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag förstår att det känns.
Jag har själv fått erfara för en del år sedan med en sönderkörd bränsletank utomlands, att egna initiativ bör va diskuterade och godkända av försäkringsbolaget innan man skrider till verket.
Det blev dyra läropengar för vår del den gången.
Jag kunde läst mig till det i det finstilta i villkoren, men trodde att jag gjort ett bra beslut, för båda parter. Men nej.

Jag fick lite dåligt samvete för det jag skrivit.
Avsikten var, att om jag läst på villkoren, innan reparationen av skadan, hade detta inte behövt hända.
Jag är glad att vi är och har varit rätt försäkrade genom åren.
Vi har verkligen haft nytta av försäkringarna.

Inbrott husbil 2006.
Hagelskada italien 2008,
Koppling och växel-låda 2014.
Vattenskada i lägenheten 2016
Byte vindruta helint. 2021.

Vad skulle vi gjort utan försäkring?
Därför får man acceptera att jämka lite ibland.
Det har fungerat.

Mvh. Krister o. Ursula.
Solen lyser idag också.
Lämnar Los Alcazares i morgon.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När man blir sjuk utomlands, då är man skyldig att anmäla detta till SOS International vilket Marianne gjorde. SOS sitter i Köpenhamn och följer upp händelser VARJE DAG (ringer och kollar läget) enda tills man är tillbaka på hemmaplan och ens egna försäkringsbolag tar över (ringer tyvärr aldrig). Deras råd var att vi skulle ta flyget hem och bärga husbilen, men också påbud att inte fortsätta resan till Spanien då var försäkring plötsligt blev giltig i bara 2 månader. Stroke inträffade 1:a veckan av en 5 månaders planerad och bokad resa vilket nu fick avbrytas. Vi har Folksams upp till 6 månaders förlängda reseförsäkring genom avtal med Husbilsklubben som ingår i vår hemförsäkring tillsammans med alla andra försäkringar.
Din erfarenhet av SOS är en helt annan än min. Visserligen hände inte min skada på husbilsresa men det ska väl inte ha någon betydelse. Jag ramlade och pajade mitt knä när vi gick Inkaleden. Anmälde till försäkringsbolag och SOS. De hörde verkligen inte av sig till mig sen. Jag fick ringa dit för att få något besked och det var knappt de svarade. Telefonkostnaderna fick jag stå för själv utom ett par hundra. Fick långt om länge hemtransport i business klass eftersom jag inte fick böja eller stödja på benet.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Din erfarenhet av SOS är en helt annan än min. Visserligen hände inte min skada på husbilsresa men det ska väl inte ha någon betydelse. Jag ramlade och pajade mitt knä när vi gick Inkaleden. Anmälde till försäkringsbolag och SOS. De hörde verkligen inte av sig till mig sen. Jag fick ringa dit för att få något besked och det var knappt de svarade. Telefonkostnaderna fick jag stå för själv utom ett par hundra. Fick långt om länge hemtransport i business klass eftersom jag inte fick böja eller stödja på benet.
Det var tråkigt, självklart, och lite fundersamt över anledningen då du var i princip rörelsehindrad. En sak som hände i mitt fall var att SOS kontaktade min läkare i Tyskland för att ta reda på diagnosen och alvaret i händelsen. Jag tror att min tyska läkare, en duktig & engagerande kvinna kunde förklara livsfaran med stroke eftersom någon från SOS ringde oss varje dag och undrade hur jag mådde och hur långt vi hade det till Svensk sjukvård.

Idag har jag betydligt bättre bild på hur det kunde ha gått efter bl.a. vad jag såg på stroke avdelningen men även utanför…

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det var tråkigt, självklart, och lite fundersamt över anledningen då du var i princip rörelsehindrad. En sak som hände i mitt fall var att SOS kontaktade min läkare i Tyskland för att ta reda på diagnosen och alvaret i händelsen. Jag tror att min tyska läkare, en duktig & engagerande kvinna kunde förklara livsfaran med stroke eftersom någon från SOS ringde oss varje dag och undrade hur jag mådde och hur långt vi hade det till Svensk sjukvård.

Idag har jag betydligt bättre bild på hur det kunde ha gått efter bl.a. vad jag såg på stroke avdelningen men även utanför…
Ja min skada var ju inte livshotande men nog så besvärlig. Inte kul bli lämnade kvar i Peru när ”mitt” plan flög hem och vi fortfarande inte hade fått något besked om hemtransport. Det hade då gått en 4-5 dagar sedan olyckan så man tycker det borde vara fixat. Visst ska man anmäla till SOS men ha inte alltför stora förhoppningar.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Ranko Hoppas allt ordnat sig för er. Blir bara fundersam över vad du skriver om SOS? Sa dom du skulle ta flyget hem? För en stroke genererar vanligvis en 4-8 veckors flygförbud
SOS sitter i Köpenhamn och följer upp händelser VARJE DAG (ringer och kollar läget) enda tills man är tillbaka på hemmaplan och ens egna försäkringsbolag tar över (ringer tyvärr aldrig). Deras råd var att vi skulle ta flyget hem och bärga husbilen,

Toppen