• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folie för inredning

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Är det någon som vet var man hittar folie för klädsel av skåp i husbilar?
Var köper husbilstillverkarna folien Ifrån och vilket märke.
Finns ju massor av olika folier. Men man vet inte hur länge dom sitter kvar! Så jag behöver en folie som klarar värme och kyla, fukt mm
Peter
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Var köper husbilstillverkarna folien Ifrån och vilket märke.
Husbilstillverkarna köper vanligtvis färdiga,kompletta luckor.

Den som tillverkar luckorna köper vanligtvis färdigfolierad plywood med den kulör och det mönster (exempelvis "ljus ek") som husbilstillverkaren önskar.

Att köpa exakt "rätt" folie är således en omöjlighet.

Pålle
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
behöver en folie som är vit. Eftersom jag bygger en plåtis själv så vill jag kunna välja vilken vit. Hade varit bra om man fick reda på vilken folie dom använder.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
behöver en folie som är vit. Eftersom jag bygger en plåtis själv så vill jag kunna välja vilken vit. Hade varit bra om man fick reda på vilken folie dom använder.
Det finns ju folie som mer är som laminat som de där som renoverar gamla kök använder när de gör nya luckor i olika storlekar till gamla skåp. Men det är ofta förknippat med vacuumsugning vid montering, men går nog att köpa på metervara.

Men, sedan har du ju en bättre variant av plastfolie och det är ju den självhäftande folien som man använder till att foliera bilar med. Den är ju kraftigare och klarar ju åtskilliga år ute även i svenskt klimat, så om du inte är för våldsam o_O så borde den klara sig rätt länge inne i en husbil.
Den finns ju i massor med färger och även andra ytor.

M.v.h. JANKRO.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag frågar här på forumet för någon här kanske vet. Läste om en tillverkare som folierade sin skivor själva. Men tyvärr stod det inte vem eller vilka som levererade den.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bland annat från studiebesök hos olika leverantörer av husbilsinredningar – bl.a. marknadsledande Tecnoform i Bologna.

Pålle
Jag är själv inrednings snickare och vet att flera stora snickeri foilerar sina produkter själv...
Oftast tillverkas ämnet i en cns maskin, och sen foilerar de själv i kraftfulla värme/vacummaskiner... Där luften sugs rätt igenom skivan som skall foileras..

Nu är det så att alla fabrikat och inredning är inte folie, det finns också de som använder faner (som jag bla gjorde) och massivt trä... Oftast lätta trä som poppel som sen betsas så det liknar annat träslag...
 
Toppen