• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flygning, flygplan och Glen Miller

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Detta med Volvo Flygmotors inblandning i en renoveroing är ju inte alls omöjligt. Volvo har mycket kunnande och har all certifiering för dylika jobb. Som du säger så kan inte vem som helst jobba med flygmotorer och vem som får göra det styrs numera av EU-EASA.
Såg och upplevde DC 3 på en skolresa till Bromma på 50 talet och sedan den tiden har jag varit intresserad av DC 3 och är det än i dag. Kanske väcktes mitt flygintresse just då och där, vem vet.
Har ett antal timmar som förare. Deltog i en transportflygning av en DC 3 som kallades Örnen och hade en örn få sidorna i fronten till Kinshasa i Kongo för 10 år sedan. En ordentlig upplevelse. Tillsammans med DC 3an var också en Antonov AN 2 så vi hoppade mellan maskinerna som förare. Bromma till Kongo blev 56 timmar i luften på tolv dagar. Häftigt och skulle vilja göra detta igen faktiskt.
Hälsningar Bror

flycn

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022

Hej
Jag blev Flygvapnet trogen i alla år. Efter 12 på skarpa flygplan så sadlade jag om till transportflyget på Barkarby. Vi höll till i hangar 3 och 5. Broro du hade väl ditt flygplan i hangar 5.
1973 så flyttades allt till Malmslätt som kompensation för att F3 lades ner.
För över 10 år sedan så gjorde jag en egen hemsida, den är inte uppdaterad men där finns några bilder från min flygartid, och lista på alla flygplan jag flugit i Flygvapnet.
Utöver dem så flög jag lite segelflyg när jag gick på Ljungbyhed, Kranich och Granau Baby. Litet rundflyg i Västerås på sextiotalet med Gardan Horizon, och en Beachcraft, kommer inte ihåg modellnumret.
Magnus
länk till hemsidan Magnus Carlson´s hemsida om Flugfiske, Flugaskar och Flyg.

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej bror.axelson!
Du skriver, " Bättre med Biltemas kärror, dom flygs massvis men där finns det ju gott om multum i kassakistan. Spädes på regält varje gång vi handlar något på Biltema. Sponsering eller????
Handla mera på Biltema!!!!!!!!"

Jo vi i Ängelholm får ju då & då en gratis uppvisning, för "herr biltema" har ju depå på fd. F 10, så lite ränta på handlandet blir det ju!!
Mvh.

Herre min skapare Alve vilken härlig film. Hade kanske föredragit mullret från alla dessa cylindrar och kanske lyssnat på Miller separat. Har du varit på Hendon museet strax utanför London eller Duxford? På Hendon finns en ortoligt fin samligt av flygplan från olika årtal. Spitfires, Vulkan Canberra mm och på Duxford kan man beskåda renoveringar av ett antal gamla flygplan plus att man flyger veteranplan och gamla krigsmaskiner med jämna rum. Spitfires och Hurricane flyger ofta formation och är oftast tre kärror och du kan ju tänka dig ljudet från dessa motorer, eller som och höra The Battle of Britain Memorial Flight där man har en flygande fästning ( 4 Merlinmotorer ) som flankeras av Spitfires och Hurricane. Oh vilka toner.. Nå nu blir man lite lyrisk. Tar fram ett gammalt band med inspelning från en av dessa uppvisningar. Har också sett Mustang på nära håll men aldrig haft förmånen av att få flyga denna som då var stationerad i Västerås och flögs av en mycket god vän till mig - Gert Martinsson, som idag äger flygfältet i Bunge på Gotland. Tyvärr tvingades ägaren sälja Mustangen då den inte var gratis att äga och operera. Bättre med Biltemas kärror, dom flygs massvis men där finns det ju gott om multum i kassakistan. Spädes på regält varje gång vi handlar något på Biltema. Sponsering eller????
Handla mera på Biltema!!!!!!!!
Ha det så gott
Hälsningar Bror

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Apropå DC3
Minns en historia från min Linjeflygtid i början på 60-talet. Det var vanligt att nyutbildade flygvärdinnor utsattes för practical jokes En värdinna informerades om att när en passagerare går in på toiletten så är det jätteviktigt att hon springer in i cockpit och pumpar 5ggr på toilettpumpen. (Autopilotens on/off ser ut som en handpump.) När planet startat och piloten satt sig tillrätta och slagit till autopiloten och brett ut dagens tidning så öppnas cockpitdörren och in kommer värdinnan rusande och slår av och på autoplioten 5ggr och när chocken har lagt sig öppnas dörren igen och hon tänker pumpa men hindras och får förklara sig. Kul eller?
//Åke

flycn

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022

Det är en gammal flyghistoria som har ursprung i många olika flygplan, men det gör inte historien sämre. Jag vet inte om den är sann, men jag kan berätta historier om flyg som är garanterat sanna.
Jag som jag berättat tidigare att jag flög Flygvapnets Caravelle, den är otroligt lätt att landa, man ska bara inte missa att smyga ner den och ibland blir det superbra.
En av mina kolllegor Torleif flög med vår divisionschef. Divisionschefen hade litet svårt at inse att det fanns fler än han som kunde flyga. Torleif lyckades till hundra procent i en landning, han smög ner flygplanet i en superlandning. Divchefen märkte inte att kärran var på marken, och ropade till Torleif "Sätt ner den sätt ner den" varvid den trygga skåningen sa O den har rullat länge redan.
Magnus

Toppen