• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flygning, flygplan och Glen Miller

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Då jag ser de här filmerna förstår jag varför jag tog cert en gång i tiden. Blir det för mycket flyg så får man ju lyssna på Glen Miller. Gill man både flygning och musiken så bör man kunna koppla av ett tag med detta. Världens genom tiderna vackraste flygplan tröttnar jag aldrig att titta på.

saab b17 mustang p51 spitfire.mp4 - YouTube

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Herre min skapare Alve vilken härlig film. Hade kanske föredragit mullret från alla dessa cylindrar och kanske lyssnat på Miller separat. Har du varit på Hendon museet strax utanför London eller Duxford? På Hendon finns en ortoligt fin samligt av flygplan från olika årtal. Spitfires, Vulkan Canberra mm och på Duxford kan man beskåda renoveringar av ett antal gamla flygplan plus att man flyger veteranplan och gamla krigsmaskiner med jämna rum. Spitfires och Hurricane flyger ofta formation och är oftast tre kärror och du kan ju tänka dig ljudet från dessa motorer, eller som och höra The Battle of Britain Memorial Flight där man har en flygande fästning ( 4 Merlinmotorer ) som flankeras av Spitfires och Hurricane. Oh vilka toner.. Nå nu blir man lite lyrisk. Tar fram ett gammalt band med inspelning från en av dessa uppvisningar. Har också sett Mustang på nära håll men aldrig haft förmånen av att få flyga denna som då var stationerad i Västerås och flögs av en mycket god vän till mig - Gert Martinsson, som idag äger flygfältet i Bunge på Gotland. Tyvärr tvingades ägaren sälja Mustangen då den inte var gratis att äga och operera. Bättre med Biltemas kärror, dom flygs massvis men där finns det ju gott om multum i kassakistan. Spädes på regält varje gång vi handlar något på Biltema. Sponsering eller????
Handla mera på Biltema!!!!!!!!
Ha det så gott
Hälsningar Bror
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Annars ger det lite dåliga vibbar att lyssna till Miller i samband med flygning. Han försvann i december 1944 i en C-64 Norseman över Engelsk kanalen. Varken Miller eller planet hittades vad jag vet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Flygfilmerna är läckra, musiken skippar jag dock, inte min smak direkt...men förvisso håller jag med om att den passar till filmen...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Bror!

Då jag var 18 år fick jag uppleva att sitta i en Mustang på F15 i Söderhamn. Jag hade fräckheten att ringa till flottiljen och berätta att jag och en kompis ville bli fältflygare och frågade om vi kunde få komma och besöka flottiljen. En major tog emot oss och avdelade en för tillfället förkyld fältflygare att klä på oss all utrustning inkl fallskärm (fallskärmen var ju sittdynan). Vi fick sitta länge i planet och han förklarade alla instrument. Vilken lycka!!

:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Kul minne!

Jag hade också sån tur en gång, vi hade varit och fjällvandrat tre veckor i Sarek nån gång i slutet på 90-talet. Vi skulle flyga hem från Gällivare med Malmö Aviation. På flygplatsen vid incheckningen frågade jag om jag fick lov att komma fram och titta när dom flyger sen. Personalen skulle kolla upp detta.

Så ca tio minuter innan avgång kommer det fram en i flygplatspersonalen och ber mig följa med. Jag tänkte, vad sjutton händer nu, blev dom sura för att jag frågade?

Men jag fick komma med ut, och in i planet. Där blev jag visad fram till cockpit. De två piloterna hälsade på mig och bad mig att sätta mig mellan dom i ett säte. Planet var ett propellerplan för ca trettio passagerare.

Jag tänkte först att det var ju tråkigt att bara få se när kärran är på marken, men så berättade dom att jag skulle få vara med på hela flygningen! Vilken total lycka för mig!:D

Alltså starter gillar jag allra mest, det vart supert att sitta fram och se starten!
När vi skulle starta blev jag tillsagd att inte röra några knappar... tro sjutton att jag inte vågade röra nåt!:wub:

När vi sedan hade kommit upp på marschöjd så frågade dom vad jag ville göra!!!:yes:
Du kan få styra sa dom, så jag fick svänga hela kärran flera gånger, läckert! Min man satt där bak bland passagerarna, han förstod direkt att det var jag som fick göra nåt när planet plötsligt girade utan anledning!

Jag fick styra förbi flera åskmoln på väg ner till Sthlm!
Landningen var också rätt läcker, men då fick jag givetvis inte röra nåt!
En upplevelse jag aldrig kommer att glömma så länge jag lever!

Dom tyckte garanterat att det var kul med en tjej som var intresserad också! Jag hade säkert aldrig fått göra detta efter den 11 september, så det var ju tur att jag fick vara med om det här innan!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Jag skulle gärna gjort det om jag inte hade haft två små barn, jordbruk, fotofirma och ett jobb på kommunen...:swoon:

Men jag måste ändå säga att jag har privligierad som kan åka med min kompis i hans plan så mycket. I morgon ska vi testa att filma från ett annat UL-plan. Sen har jag en bröllopsfotografering på eftermidadgen, så det är fullt ös hela dagen!

/Ludde
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Jag har ju förstått att du har fullt upp - foto,kajaken, husbil mm mm, så certet får nog bli i ditt nästa liv. Något att se fram emot i alla fall.
Du har ju som sagt god kontakt med folk som flyger och kan då kombinera fotandet med lite flyg. Kan inte bli så mycket bättre.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Härlig flygfilm med en fantastisk kärra, tror denna maskin totalrenoverades för ett antal år sedan.
Volvomotor??????????? denna kärra har runt 1500 - 2000 hästkrafter och det är en Daimler-Benz motor.
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Jag ska berätta om en händelse, som jag hoppas är preskbrierat nu. Jag genomgick flygskolan i Ljunghed 1959, och började min karriär i Flygvapnet som fältflygare. Hur som helst så blev jag kvar i Flygvapnet och hamnade så småningom på Flygtransporten på Barkaby som du Bror känner väl till. 1973 blev vi utlokaliserade till F3 Malmslätt och där fick jag den stora förmånen att flyga DC3. En av våra uppgifter med DC3 var att fälla falmskärmsjägare.
En gång när vi var i Karlsborg för fällning så var där några tyska fallskärmjägare där på studiebesök. De måste juprova allt och för att få den svenska fallskärmssymbolen Örnen så måste de genomföra Örnmarchen. Om jag minns rätt så är det 7 mil med 30,kg packning Örnmarchen börjar altid med fällning på Karamossen söder om Laxå, och då gällde alltid taktisk anflygning, det vill säga på lägsta höjd.
Vi kom fram till fällningspunkten hissade upp till fällninghöjd och ut hoppade tyskarna. När uppdraget var klart så frågade hoppledaren på marken om jag inte kunde göra en tryckare över mossen. jag var inte nödbedd, så ett extra varv och jag minskade höjden, på Karamossen finns det bara ett hinder, det är en telefonledning mitt på, så efter den så blev det lågt. När vi närmade oss truppen på marken, så flög jag över en jägare som inte hade kopplat loss skärmen. När jag passerat honom så fick jag hämta hem för skogen var inte långt borta. Jag tänkte inte mer på det utan vi flög och landade på Karlsborg.
Nästa dag var det jägarmiddag, vill säga ärtor och pannkaka. Där möter jag hoppledaren som var på marken vid Karamossen, och han var bara ett stort leende. Vad är det sa jag. Du lyfte tysken sa han, propellervinden tog tag i hans skärm och han fick en resa tillbaks på femton meter. Bra gjort sa han det först man ska göra när man har tagit mark är att koppla loss skärmen. Så om ni någonsin tänker hoppa fallskärm passa er det kan finnas fler som gillar att flyga lågt.

Magnus
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Detta du Magnus är ju ett härligt minne från flydda dagar.
Som flygare har man ju en massa händelser som gärna faller tillbaka till att prats om. Alla är ju inte preskiberade ännu.
Tror att alla piloter gärna går ner på lågan för spänningens skull. Då ser man ju också hur fort det verkligen går.
På tal om DC3, minns du regbeteckningen på den du flög och vet då du dess slutliga öde. Tror mig minnas att luftis använde en DC3 för kontroll av inflygningsutrustning mm och var stationerad på Kungsängen i Norrköping.
Vi har ju bara två DC 3or kvar i sverige. Flygande Veteranernas och Åke Janssons blå/gula.
Hälsn Bror
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Flygande veteraners DC3 är våran gamla 796. Jag och en kompis flög den allra första flygningen efter civilregistreringen. Vi flög till Ljungbyhed det var någon minnesgrej från andra världskriget. En av piloterna på den andra DC3an är Göran Möller, vi är samma kull från Ljungbyhed.
Jag har lagt av med flygning efter pensionen, har man i 38 år fått betalt för att flyga så vill man inte gärna betala för det. Ett undantag var i midsommar då jag var med Ragge till Jönköpings Segelflygklubb och fick en härlig vända med klubbens instruktör. Jag fick sitta fram, men det kändes lite konstigt att i stort sett ligga ner och flyga. Det var en åldrig besättning tillsammans 145 år, Otto 73 och jag 72, men trots det så lyckades vi att fixa till en looping. Det var en nygammal upplevelse att flyga visuellt, letade flera gånger efter ett horisontgyro men det fanns bara den naturliga horisonten.
Magnus
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Häftigt att du flugit i så många år. Har du flugit militärt och sedan civilt typ SAS?
Förstår ju också att det måste varit härligt att flyga en sväng igen efter det att du slutat flyga. Kändes allt bra trots att det inte fanns motorer att hjälpa till att tillrättalägga ev misstag? Måste varit några år sedan du gjorde en looping eller hur? Detta med att flyga är väl lite som att har man lärt sig cykla så sitter det någonstans och väcks upp ganska lätt--tror jag.

Hälsn Bror
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.805
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller

Volvomotor??????????? denna kärra har runt 1500 - 2000 hästkrafter och det är en Daimler-Benz motor.

Ja det är det som är frågan.
Volvo flygmotor (nu Aero) licenstillverkade DB605 under kriget, och dessa användes till Saab B18 och J21.
Ryktet (från Trollhättan) gör gällande att Volvo var inblandad i renoveringen/cerifieringen av just denna motor.

Det krävs väldigt mycket i form av dokumentation och att alla papper är i ordning för att få flyga med en motor.
Inte som att renovera en bilmotor; går den bra så räcker det.

Ps Som 13 åring och medlem i "flygpojkarna" fick vi åka Dc3 Såtenäs - Ljungbyhed ToR, med studiebesök på flygskolan. Ds
 
Toppen