Sv: Flygning, flygplan och Glen Miller
Kul minne!
Jag hade också sån tur en gång, vi hade varit och fjällvandrat tre veckor i Sarek nån gång i slutet på 90-talet. Vi skulle flyga hem från Gällivare med Malmö Aviation. På flygplatsen vid incheckningen frågade jag om jag fick lov att komma fram och titta när dom flyger sen. Personalen skulle kolla upp detta.
Så ca tio minuter innan avgång kommer det fram en i flygplatspersonalen och ber mig följa med. Jag tänkte, vad sjutton händer nu, blev dom sura för att jag frågade?
Men jag fick komma med ut, och in i planet. Där blev jag visad fram till cockpit. De två piloterna hälsade på mig och bad mig att sätta mig mellan dom i ett säte. Planet var ett propellerplan för ca trettio passagerare.
Jag tänkte först att det var ju tråkigt att bara få se när kärran är på marken, men så berättade dom att jag skulle få vara med på hela flygningen! Vilken total lycka för mig!
Alltså starter gillar jag allra mest, det vart supert att sitta fram och se starten!
När vi skulle starta blev jag tillsagd att inte röra några knappar... tro sjutton att jag inte vågade röra nåt!
När vi sedan hade kommit upp på marschöjd så frågade dom vad jag ville göra!!!
Du kan få styra sa dom, så jag fick svänga hela kärran flera gånger, läckert! Min man satt där bak bland passagerarna, han förstod direkt att det var jag som fick göra nåt när planet plötsligt girade utan anledning!
Jag fick styra förbi flera åskmoln på väg ner till Sthlm!
Landningen var också rätt läcker, men då fick jag givetvis inte röra nåt!
En upplevelse jag aldrig kommer att glömma så länge jag lever!
Dom tyckte garanterat att det var kul med en tjej som var intresserad också! Jag hade säkert aldrig fått göra detta efter den 11 september, så det var ju tur att jag fick vara med om det här innan!
/Ludde