• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flygare

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025
Sv: Flygare

Tack Bror!

Ja, det är sannerligen en utmaning att flyga helikopter från marken.

Jag har hunnit med min första krasch.

Nu satsar jag på att flyga simulator för att få mer rutin.

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Hej Alla!
Jag kan meddela att den 1-4 Maj kommer LAxå jet meeting att gå av stapeln. Kan ju vara intressant för de sombor inte allt för långt därifr. Jag själv kommer att åka dit och titta. Jag har varit där vid ett par tillfällen och kan säga ett det är enormt att se dessa farkoster komma upp i ca: 400 km/h. Här kommer ett par länkar att kolla på.
Svenskt Modellflyg
YouTube - Skymaster F16 1:6 at Laxå, Sweden
Inte utan att man får lite ståpäls av den videon

mvh
Stefan Svedberg

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Micke!
Det är bara att ligga i. Kör simulator så mycket du orkar det kostar ju inget att gå i backen.
Jag flög också heli för ca: ett år sedan och kom väl till det stadiet att det var jag som bestämde vart den skulle hän, men vågade liksom inte sticka iväg med den. Hovrade på ca: 10 meters höjd men som sagt det är träning och åter träning som gäller. Numera står det 2 helisar på hyllan och väntar på att ägaren skall ta sitt förnuft eller mod till sig och börja flyga igen. Håller för tillfället på med flygplan i olika former och storlekar.
mvh Stefan Svedberg

F

F.d. 3727

Guest

Hej. Min favorithelikopter just nu är en Lama. Flyger bra ute om det inte blåser för mycket. Kör inne i garaget eller vardagsrummet, det senare efter tillstånd av kära hustrun.
Tio minuters flygtid per laddning. kostar i dag runt tusenlappen. Jag kommer att ha med mina två i husbilen, dom e jätteroliga att leka med.
Nu är det tre grader varmt hos oss och solen försöker så gott den kan.
Glada hälsningar härifrån till er alla.

Olle.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10558

Guest

Testade helikopter en tag, men det tog slut ganska snabbt hemma i trädgården iallafall.
Hovrade lite och råkade göra ett litet misstag vid spakarna, så jag drog in i frugans fina rabatt med blåklint och prästkragar. Rotorbladen for åt alla håll men det var inte det värsta (finns nya i affären), det var värre med den fina rabatten, gräsmattan var vit som pudersnö och frugan var röd som en pion i ansiktet när hon kom ut på altanen :mad:. Det var bara att packa ihop grejerna, sen sålde jag helikoptern till en kille i Umeå.
/Bosse :eek:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Hej Bosse!
Ja jag känner igen vissa avsnitt i din berättelse. Så var det för mig också i början, var hemma hos en kamrat och skulle flyga i hans trädgård klantade till det och det for rotorblad överall bla så hamnade det i hans garageväg, det är märken ännu. som tur var så kom ingen mäniska till skada. Så man skall ha respekt med sig det är farliga leksaker! Men det är inta annat än att man kan skratta åt det efteråt!!
Ha de Stefan

F

F.d. 10558

Guest

Hej Stefan!
Ett gott skratt förlänger livet!
Jag har även spelat golf hemma, och det slutade heller inte så lyckligt varje gång. Chipade en boll rakt i traktorrutan så hytten var full av glas. Sedan peggade jag upp på altanen och slog ut gamla bollar i skogen, det var bara det att det stog en gran där och fick en klockren träff på stammen, så bollen kom tillbaka raklt in i vardagsrumsfönstret.
Då var det också liv i luckan, så det var bara att dra sig undan med svansen mellan benen.
/Bosse :eek:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Är det ngn som skall till bilmässan i påsk på Elmia då kommer ni se Ragges ena plan som kommer att hänga i taket.
Har precis hämtat honom på Elmia efter en lite flygtur dit./susanne

P

Pelle

Guest

Hej alla,

Ytterligare en med ett förflutet i lufthavet.
Började med hängflyg i gröna ungdomen i slutet av 70 talet, skuttade runt i alla stockholms små skidhögar var även uppe i Åre och flög några gånger. Vingen ligger faktiskt kvar under altanen.
Sen flögs det ultralätt på frölundafältet i kungsängen utanför stockholm AKKA och Eurocub i slute på 80 och början på 90talet. Började faktiskt oxå bygga eget Michell U2 står kvar på vinden och väntar på pensioneringen.

Senaste vansinnet är som några av er andra radiostyrd helikopter 2 lamor och en Trex450 som det går mycket delar till, men jag är en envis j-vel det SKA gå att lära sig....

Pelle

F

F.d. 3727

Guest

Hej alla.
Den här tråden blir mer och mer trevlig och nu vill jag föra in en fråga till som rör ämnet flyg.
Här kommer det:
Finns det folk i klubben som varit med och hoppat fallskärm, sjutto-åttiotalet?
Själv har jag 501 fallskärmshopp med två reservdrag i "packen".
Eftersom jag på den tiden oxå fungerade som pilot så blev det många timmar med bland annat Cessna 206 som farkost upp och sedan ner i stället för skärmen.
Mycket roligt om någon, några från den tiden är med här.

Glad hälsning från Olle.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

HASSE o IRENE,

vad fantastiskt roligt att höra från er. Har funderat mycket på vad du tog dig för med när du sålde Twinco´n. Det blev husbil. Vet ju att ni for runt överallt i världen och bodde i era andelslägenheter. Har du detta kvar eller är det husbil för hela slanten? Är just nu i vårt hus utanför Jokkmokk och kommer alldeles nu hem från en liten vandring i Kvikkjokk idag med ett fantastiskt väder runt 0 grader och strålande sol. .
Saknar du inte Twinco´n och med den alla dina flygningar runt om europa USA Spetsbergen mm
Min gamla SE-EOK finns kvar i fortfarande mycket bra skick bytte till nya motorer för ett par år sedan och tvingades då också byta en propeller pga slitage under mått. Blev en dyr historia men har ju bra grejer istället. Kommer att flyga så länge jag kan.
Skickar dig ett email framöver.
Hjärtligaste hälsningar
Bror-Marita

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Här anmäler sig en gammal flygare till.Jag hade ett A-cert. på 70talet och var medlem i Ljungbyheds flygklubb. Var influgen på Piper, Beagel 100-150 och American Traveler. Hade också en av sveriges bästa militära flygare som lärare under utbildningen nämligen Bertil Gerhardt. Även om jag inte hade certet i så många år så har jag haft mycket nytta av utbildningen med navigation, metrologi, radiocom, mm senare i livet. Fick även tillfälle att flyga några rallyn, där höjpunkten var Cognac-rallyt 1973 till Frankrike. Vi vann inte men det var en upplevelse.
:msn_plane: Hälsn. Krister :msn_plane:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Hej!
12 Fallskärmshopp 69-70 tror jag det var. Rund kalott var det i alla fall. Det är ett av mina stolleprov som Emils pappa sa.
Fler kommer nog att dyka upp i lämpliga trådar
Bosse B

F

F.d. 52910

Guest

Hej Bror.Trevligt höra att SE-EOk har fått nya motorer det har den gjort själv för efter Din omfattande uppsnyggning av den. Du undrar om vi har kvar andelslägenheterna som vi kunde byta över hela värden för 900:- per vecka vilket passade oss perfekt då vi flög. Men de har jag sålt och nu är det husbil för hela slanten. Vi har varje höst kört till bl.a. Spanien 2-3 månadeer med husbilen. Hösten 2007 var vi här i nästan 3 månader men flög hem den 4 Dec och kom åter den 26 Febr.. Men vi kör hemåt om någon dag. Har Ni kvar träffarna på tisdagskvällarna på Barkarby. Vi kommer event. till Stockholm några dagar i början på Maj för att bl.a. besöka ett barnbarn som bor i Solna.
Hälsningar Irene och Hasse

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hasse,
träffarna på EAA Barkarby finns kvar och ganska välbesökt. Vi fikar pratar en massa strunt och har kul men det är torsdagskvällarna som gäller.
Kör försiktigt hemåt så hörs vi av så småningom
Hälsningar Bror

F

F.d. 29758

Guest

Även jag har ett förflutet som flygare! i mitten av 780-talet så flög jag en PA 28:a här på Feringe = ESMG
Dock är detta ett förflutet tillstånd i min levnadstillvaro! Mest beroende på tidsbrist!

F

F.d. 55258

Guest

Som framgår av min avatar här till vänster så har även jag vingar. Visserligen kanske mest som en logga syftande på mitt yrke som nyhetsjägare och därmed kollega till Odens korpar...

Annars ägnade jag ca 15 år åt flygande med mekaniska hjälpmedel. Som C 172, PA 28 och Super Cub, den senare med pontoner. Lyckades dessutom nita och limma ihop ett eget luftfartyg - en amerikansk byggsats som till sist visade sig bli en amfibiemaskin som hade bryggan här utanför mitt hus som bas. Den svarade på anropet SE-XMO.

Allt har sin tid.

Flygandet tog slut för snart tio år sedan. Martin Olle såldes och nu gäller lågflygning meddelst camper på en pickup...

Anders Witt

Toppen