• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flygare

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Flygare

Ja om Ul räknas in:D Avid amfibier , quicksilver MXll.
Bror du håller väl till på Barkarby ett måste att åka dit 1 ggr /år

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Har hört att det finns minst en i Göteborg som kör Radiostyrt?

Men Du menar antagligen riktiga Piloter som ex. Ragnar Stener "Ragge" på Ragglanda Airport i Kaxholmen.

I så fall finns det två.:confused::confused:

F

F.d. 3727

Guest

Hej. Var aktiv pilot mellan 1956- 1987. Nu är det husbil och radiostyrt som gäller.
mvh. Olle.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Vad kul att det finns radiostyrda piloter!Vi har ej lärt oss att landa så vi har kraschat en del plan:(sonen har fått ngr stycken men som sagt mycket reparerande.

Karin & Dick

HBK Medlem
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024

Hej.
Här är ytterligare en avdankad pilot. Var aktiv ff i FV mellan 1969-2005. Numer endast husbil.
MVH/Dick

F

F.d. 4879

Guest

Kia jobbar på KSAK sen många år. Jobbar med flyg hela dagarna men är dock inte pilot.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Till dom som flyger räknas allt från modellflyg,UL till jumbo och militärt.
Ragge du menar EAA fly-innet förstår jag. Har inte missat många fly-in under de år jag flugit ( 30 år). Du kan ju inte missa nästa fly-in vilket verkar vara det sista på Barkarby då kommunen sagt upp flygklubben per den sista dec 2008. Om det nu blir avflyttning eller ej vet vi inte just nu. Ser väl mörkt ut men tydligen inte nattsvart. Jag har min kärra på barkis i egen hangar maskinen är en PA30 Piper Twin Comanche som jag dessutom har en modell av med 2 meters spännvidd som flygit i 5 min och hänger nu hemma i taket.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Hej Bror jag Susanne får väl svara för Ragge för han bara jobbar o jobbar jo det stämmer med EAA vi ska dit i år igen o kolla.Alltid lika trevligt jag har bara varit där 2 år.
Allt blir ju smidigare med husbil förra året var det ju kanonväder också.
Roligt att åka upp o träffa lite gamla flygare även för mig det är ju inte alla som kan landa här.Toth som har sin maskin på Barkis har sin dotter rakt över sjön h så han har landat på isen hos oss när vi haft fly in här.
Hoppas vi syns i sommar.Hoppas bara att det går vägen så ni får vara kvar på fältet,vad ska alla ta vägen med sina hangarer om de skulle stänga./susanne

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Susanne kul att ni gillar Fly-innet. Har varit med i den grupp som arrangerat det ett par år. Vet att Josefs dotter bor där men inte att ni har eget fly-in När är detta?
Flugit mycket med Josef Toht bl.a till Frankrike flera år och runt i hans gamla hemland Ungern då vi var ett helt gäng som flög ner. Varje år arrangerar någon i Barkarby flygklubb gemensam flygning ut i Europa Rumänien Kroasien och i år blir det någon ö i medelhavet Korsika eller Sicilien.Brukar vara mellan 4-8 plan som deltar.
Flytt av Barkarby flygklubb är ett stort problem vi har sammanlagt över 100 flygplan amatörbyggda såväl som plåtholkar typ min egen. Västerås är att alternativ Eskilstuna och Uppsala-Tierp ett annat. Den som lever får se. Till sommarens fly in så tror jag att vi är hemma eftersom det sannolikt är det sista på barkis. Ring om ni inte har någon bra plats till husbilen så kan ni parkera er utanför min hangar där finns tillgång till ström.
Gissa vilken bild jag röstade på?
Hälsn Bror

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Jag flög flygplan i min ungdom.

Nu håller jag på att lära mig flyga helikopter.

(Båda med fötterna på jorden.)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Låter spännande det skall ju vara svårare att flyga helikopter med båda fötterna på jorden än att vara i en vuxen helikopter.
Lycka till

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag håller också på och "leker" lite med radiostyrt.....Kanske lite för dyrt och avancerat för att kalla lek, så vi får väl säga hobbby.

JANKRO

F

F.d. 10558

Guest

Hej!
Har sysslat med modellflyg på tävlingsnivå, numera (sedan 5 år tillbaka) blir det framför datorn Fligt Simulator (senaste versionen X) med en hel del tillägg, allt för att få så verkligt som möjligt framför PC`n.
Flyger mest Boing 737-800 och har börjat flyga MD 80 (Super 80).
/Bosse

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Hej Susanne kul att ni gillar Fly-innet. Har varit med i den grupp som arrangerat det ett par år. Vet att Josefs dotter bor där men inte att ni har eget fly-in När är detta?
Flugit mycket med Josef Toht bl.a till Frankrike flera år och runt i hans gamla hemland Ungern då vi var ett helt gäng som flög ner. Varje år arrangerar någon i Barkarby flygklubb gemensam flygning ut i Europa Rumänien Kroasien och i år blir det någon ö i medelhavet Korsika eller Sicilien.Brukar vara mellan 4-8 plan som deltar.
Flytt av Barkarby flygklubb är ett stort problem vi har sammanlagt över 100 flygplan amatörbyggda såväl som plåtholkar typ min egen. Västerås är att alternativ Eskilstuna och Uppsala-Tierp ett annat. Den som lever får se. Till sommarens fly in så tror jag att vi är hemma eftersom det sannolikt är det sista på barkis. Ring om ni inte har någon bra plats till husbilen så kan ni parkera er utanför min hangar där finns tillgång till ström.
Gissa vilken bild jag röstade på?
Hälsn Bror
Is fly in brukar vi ha i mars o det vanliga samma helg som Visingsö men på Fredagen sedan flyger alla över till öa det är i mitten av aug.Ha det bra Susanne

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Hej!
Har sysslat med modellflyg på tävlingsnivå, numera (sedan 5 år tillbaka) blir det framför datorn Fligt Simulator (senaste versionen X) med en hel del tillägg, allt för att få så verkligt som möjligt framför PC`n.
Flyger mest Boing 737-800 och har börjat flyga MD 80 (Super 80).
/Bosse
Flight simulator har Gustav i familjen också kul och det ser ju verkligt ut ,jag har försökt att landa ngn ggr men det blir alltid krasch

F

F.d. 10558

Guest

Börja med att flyga "moppen", första uppdraget, så ska du se att det går bra.
Ser att du är från Jönköping Ragge, kommer dit i mitten av maj, yrkes-SM går på Elmia då och jag tänker övernatta i husbilen på campingen nära Elmia.
/Bosse

Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Börja med att flyga "moppen", första uppdraget, så ska du se att det går bra.
Ser att du är från Jönköping Ragge, kommer dit i mitten av maj, yrkes-SM går på Elmia då och jag tänker övernatta i husbilen på campingen nära Elmia.
/Bosse
Du är välkommen på besök/susanne

F

F.d. 52910

Guest

Hej Bror. Roligt läsa att Du har kvar SE-EOK som Du köpte av mig ,jag tror år 1989. Jag var då i liknande situation att flygfältet i Asarum utanför Karlshamn stängdes. Jag sa då nu slutar jag flyga men så blev det inte. Efter ett halvår köpte jag en annan Twin Comanche och hade den i Ronneby i stället. Jag började flyga år 1967 och sålde min Twin Comanche till en Engelsman år 2000. Flyga var mitt stora fritidsintresse på den tiden och gjorde många trevliga långresor bl.a. USA-Bahamas-Carribien. DÄREFTER KÖPTE VI HUSBIL I STÄLLET och har under dessa 7 år gjort många trevliga resor. Just nu är vi i Spanien. Hoppas vi träffas någon gång på någon av Husbilsklubbens träffar. Vi skall till Ölandsträffen och även årsmötet.
Hälsningar Hasse

Toppen