• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flugfiskekurs

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Hej alla flugfiskeintresserade
I helgen så var jag på Flugfiskemässan och sonderade lämpliga platser för en flugfiskekurs. Jag har två förslag, dels Risebo på gränsen mellan Småland och Östergötland, dels Hökensås i Västergötland. Risebo är det lilla alternativet med fem sjöar med ädelfisk, Hökensås det stora med en mängd sjöar. Det är inte tillåtet att övernatta vid sjöarna på någon av platserna, utan man bor på den tillhörande campingen. Det går att hyra utrustning på båda platserna kostnad Risebo 100kr Hökensås 110kr dygn. Jag har en extra utrustning att låna ut. Flugor ingår i Hökensås, men jag kan binda upp några standardflugor till de som behöver.
Jag kan ställa upp alla helger från mitten av Maj till midsommar utom 06-05. Hör av er vilken plats och tidpunkt som passar, vem vet det kanske blir två kurser. Jag hoppas att någon mer i klubben kan ställa upp som instruktör.

Magnus
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Magnus,
har du någon ide om kostnad? Kan förstå att det påverkas av antal osv men någon indikation kanske du kan ge.

Anders
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiskekurs

Hej!
Toppen kom med förslag på datum. Jag är väldigt intresserad och vill lära mig flugfiske.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiskekurs

Jag och mina 2 söner är intresserade.Kom med några förslag om helger så att vi har lite att diskutera kring.
//Lars

;);)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Jag är också intresserad ,gärna i Hökensås.

// Pär
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flugfiskekurs

Hej

Själva kursen kostar inget, utan kostnader är för campingplats och fiskekort och eventuellt hyra av utrustning.

Hökensås
Camping med el 170 kr dygn + 1,75Kwh,
fiskekort kl 15-24 140, dygn 190
hyra utrustning 110 kr. tafs och några flugor ingår

Risebo
Camping 100kr dygn utan el + 45 kr för el bara 16 platser
Fiskekort 2 dygn 300 kr
Hyra utrustning 100 ingen tafs inga flugor, men det fixar jag.

Om vi ska binda flugor så tillkommer lokalhyra i Risebo 200 kr, Hökensås har jag ingen prisuppgift ännu.
Magnus
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Stämmer tiden kommer jag.
För mig är Risebo bäst men Hökensås fungerar också.

Anders
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiskekurs

Risebo låter bra om tiden passar oss.
Skulle vara kul att komma igång med
vinsten från förra året.
skitfiske på er
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Risebo låter bra om tiden passar oss.
Skulle vara kul att komma igång med
vinsten från förra året.
skitfiske på er


"komma igång med vinsten" jag trodde du legat i hårdträning med flugspöt. Det är väl snart ett halvår sedan du fick det i din hand! :)


Anders
 
F

F.d. 3666

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Hej, det låter skoj. Vi är två st eventuellt intresserade. Men vilka Risebo och Hökensås är det? Massor av träffar på eniro.
/Håkan
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Om vi inte drar iväg för tidigt till italien kan jag ställa upp som intruktör, jag har jobbat med sportfiske i ca 30 år - ägde och drev tidningen Fiske för Alla, startade och drev tidningen Allt om Flugfiske och sålde båda 2005. Jag kan lära ut grunderna men är inte bättre på att fånga fisk trots min "yrkesfiskeår" - men spontant låter midsommar som sent det suger friskt mot sydEuropa då, maj är bättre.
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiskekurs

Jag är åckså intesserad! När och var???? Kanske någon som har utrustning till salu?? Spinn har jag men inte flugutrustning.
BOH HBK681
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Men Anders
Skulle jag jaga snöflingor då?
Hasse

Nja jag tänkte väl mest på torr-träning på land men visst, hade du haft ambitionen att fånga snöflingor hade det nog blivit "god fångst" detta år.

Hur som helst hoppas jag denna flugfiskekurs blir av.

Håller just på att montera små element i bilen och har ställt på den idag. Kör ner till Blekinge på måndag.

Vi ses vid strandkanten.

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiskekurs

:cool:Tjena flycn,och alla andra med föresten- jag tycker att det är bra att du har tagit ett intiativ till en kurs i flugfiske.Inte för att jag är nån fena på flugfiske, men jag har gått i otaliga kurser på ämnet,och kan konstatera att det är fruktansvärt svårt att lära in sig på ett fullvärdigt resultat.

För det första måste man ha klart för sig att det här är inget som man lär sig på en lördag-till söndag kurs. Men om kursläraren är bra -så lär man sig grunderna på en helg-vilket jag tror att flycn kan bidraga med.( och mera där till ).

Sen är det så att har man gått en kurs och fått in lite teknik- vad det gäller att svinga spöt rätt,och sen ger sig ut för att praktisera med sina lärdommar- och råkar få ett påslag som man inte har väntat sig-ja då blir det ett minne för livet.

Wayfarer-jag hoppas att suget inte blir för stort i maj -utan att du kan ge dina fiskevänner en lektion i fiskets- golf-klass -vad det gäller att ta en fin fångst?.

Om det sen blir Risebo där kursen kan hållas ?- så ser jag det som positivt för min del eftersom jag har nära till att bli en fulländad Flyfischerman?????.
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flugfiskekurs

Hej

Det verkar som om kursen blir av redan 10 personer, och det börjar närma sig max antal. Toppen Wayfarer om du kan ställa upp, jag förmodar attt vi har träffats förut på Flugfiskemässan. Jag och Lars "Snickarlasse"Andersson brukar dela på ett bord och sälja våra egna flugaskar.
De flesta förordar Håkensås så jag tycker att vi spikar det. För att inte kollidera med andra träffar så finns det två datum 05-21--05-23 eller 06-12--06-14. Jag behöver också veta om det finns intresse av att testa på att binda egna flugor. Jag lånar i så fall bindstäd och verktyg från min klubb och skaffar fram en lokal till det.

Magnus

Länk till Risebo Risebo Fritid AB - Kronofiske Risebo - fiske i rofylld natur - Västervik
Länk till Hökensås Hökensås Sportfiske: Startsidan
Länk till Hökenås semerterby Välkommen till Hökensås Semesterby.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Men Hasse

är du inte negativ till kursen nu? Jag ser positivt, för alltid lär man sig något. Inte tror jag att det är någon som tror sig bli fullärd på en lörd-söndag men man lär sig säkert något att jobba vidare på.

Svarvaren
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flugfiskekurs

Vi satt ett gäng och diskuterade utbildning i flugfiske på hotellet under mässan. Ulf Pierot sade några tänkvärda ord om det. Han hade ett par som ville testa på flugfiske. Han frågade paret om de hade fiskat förut nej sa kvinnan ja sa mannen. För dig sa Ulf och vände sig till kvinnan tar det 10 minuter, och för dig sa Ulf till mannen tar det en timme. Jamen jag har ju fiskat förut, ja just det, du kommer inte att göra som jag säger för du kommer att använda kraft i stället för teknik

Magnus
 
Senast ändrad:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiskekurs

Hej!
Är oxå intreserad. har hållit på några år, men får inte till tekniken.:confused:
Men vi kommer nog inte hem förrän i mitten på maj.

Åke
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Flugfiskekurs

Jaja men...är också ivrig att få lära mig grunderna med flugfiske.

Mitt val o önskan blir då Hökensås o helgen 11 till 13/6

Mvh
 
Toppen