• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flugfiske och Hans Lidman

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Hej alla. Jag är helt ny husbillsägare Tillsammans med min fru Eva-Britt. Jag, Mats är sedan tidigt 70-tal flugfiskare. Utan skryt är jag ganska bevandrad. Funderar nu på hur jag ska ska använda vår husbil till kunna blöta flugorna ännu mer. Har Jämtland och Lappland som favoritområden. Gillar också ripjakt Jagar till coh från i norra Jämtland.
Är medlem i Hans Lidman sällskapet som har ett möte i Edsbyn 20 - 22 augusti 2010.
Mötet hålls med anledning av att Hans Lidman skulle ha fyllt 100 år. Finns det fler nördar som jag? Är inte en utflykt med husbil värd dettta event. Mats

Ps. om ni i nte vet vem Hans Lidman är så jag på begäran förklara.

Mats
 
T

tranebo3

Guest
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Hej alla. Jag är helt ny husbillsägare Tillsammans med min fru Eva-Britt. Jag, Mats är sedan tidigt 70-tal flugfiskare. Utan skryt är jag ganska bevandrad. Funderar nu på hur jag ska ska använda vår husbil till kunna blöta flugorna ännu mer. Har Jämtland och Lappland som favoritområden. Gillar också ripjakt Jagar till coh från i norra Jämtland.
Är medlem i Hans Lidman sällskapet som har ett möte i Edsbyn 20 - 22 augusti 2010.
Mötet hålls med anledning av att Hans Lidman skulle ha fyllt 100 år. Finns det fler nördar som jag? Är inte en utflykt med husbil värd dettta event. Mats

Ps. om ni i nte vet vem Hans Lidman är så jag på begäran förklara.

Mats

Hej Mats.
Min fru Berit o jag, Bosse, kommer nästa år in på vår 5:e säsong med husbil. Jag är mycket fiskeintresserad och fiskar helst med flugspö. Det blir mest lax och havsöringsfiske på västkusten. Är medlem i Borås Sportfiskeklubb och har tillgång till laxfiske i Ätran. Har ej provat att fiska i Norrland mest p.g.a avstånd och mygg.
Vi kanske kan ses på något ställe och fiska tillsammans.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Hej Mats.
Min fru Berit o jag, Bosse, kommer nästa år in på vår 5:e säsong med husbil. Jag är mycket fiskeintresserad och fiskar helst med flugspö. Det blir mest lax och havsöringsfiske på västkusten. Är medlem i Borås Sportfiskeklubb och har tillgång till laxfiske i Ätran. Har ej provat att fiska i Norrland mest p.g.a avstånd och mygg.
Vi kanske kan ses på något ställe och fiska tillsammans.

Till våren ska jag börja leta efter lämpliga fiskecamper i Jämtland/Härjedalen. Vattnen bör ju helst ligga på gångavstånd. Och det är väl inte helt fel att ligga därman kan få el och lite service, eller?

Mats
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Hej alla. Jag är helt ny husbillsägare Tillsammans med min fru Eva-Britt. Jag, Mats är sedan tidigt 70-tal flugfiskare. Utan skryt är jag ganska bevandrad. Funderar nu på hur jag ska ska använda vår husbil till kunna blöta flugorna ännu mer. Har Jämtland och Lappland som favoritområden. Gillar också ripjakt Jagar till coh från i norra Jämtland.
Är medlem i Hans Lidman sällskapet som har ett möte i Edsbyn 20 - 22 augusti 2010.
Mötet hålls med anledning av att Hans Lidman skulle ha fyllt 100 år. Finns det fler nördar som jag? Är inte en utflykt med husbil värd dettta event. Mats

Ps. om ni i nte vet vem Hans Lidman är så jag på begäran förklara.

Mats
Fiske och framförallt flugfiske är min guldkant på tillvaron, har flugfiskat sedan jag var 13 år med flugspö. Idag är jag 46 år, så det har hunnit bli över 30 år nu, även om de senaste 15 åren har varit mer sparsamt när barnen föddes. Men nu blir det oftare, särskilt på höstarna. Jag fiskar mycket i Vindelälven uppe i Sorsele och Ammarnäs, där harrfisket är riktigt bra i slutet av augusti och framtill fiskeförbudet 15 september. Inte alls ovanligt att man får harrar över kilot, och även en och annan fin öring. Jag har bra koll på vatten i både Norrbotten och Västerbotten, både älvar och mindra åar. Fråga gärna så kan jag nog ge tips på bra vatten.
 

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Gå in på min hemsida, jag har en del länkar till fiskecamper som nås med husbil
Skitt fiske

Det var en fin sida har kollat lite och hittat en fiskecamping i Dalarna som jag tror att jag skall besöka den ser fin ut kanske någon har varit där och som vet mer om den plattsen

Gunnar
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Fiske och framförallt flugfiske är min guldkant på tillvaron, har flugfiskat sedan jag var 13 år med flugspö. Idag är jag 46 år, så det har hunnit bli över 30 år nu, även om de senaste 15 åren har varit mer sparsamt när barnen föddes. Men nu blir det oftare, särskilt på höstarna. Jag fiskar mycket i Vindelälven uppe i Sorsele och Ammarnäs, där harrfisket är riktigt bra i slutet av augusti och framtill fiskeförbudet 15 september. Inte alls ovanligt att man får harrar över kilot, och även en och annan fin öring. Jag har bra koll på vatten i både Norrbotten och Västerbotten, både älvar och mindra åar. Fråga gärna så kan jag nog ge tips på bra vatten.

Tack för ditt svar. Återkommer gärna om tips framåt våren.

Mats
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Många sätter Jämtland och uppåt Lappland som flugfiskeparadis, och javisst, men själv bor jag mitt i smeten av harr, öring och röding :p i norra Dalarna, sitter ofta tilbakalutad på altanen och tittar när harren vakar för fullt nedanför fötterna på mig.
Vi bor vid Fredshammars forsar ca 1mil norr om Orsa, och har åtskilliga mil flugfiske utanför husknuten (fick en harr på 48cm 15 meter från altanen i försommras !

Kolla in fisket i Orsa här..

Välkommen till orsa Fiskevårdsområde

Å välkommna naturligtvis !!

Mvh
Lasse & Lena
 
  • Gilla
Reaktioner: Ami
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Vill inte skryta på något vis, men vist är det roligt att fiska:mat:
 

Bilagor

  • ewys fisk2.JPG
    ewys fisk2.JPG
    283 KB · Visningar: 6
  • dscf0b028.jpg
    dscf0b028.jpg
    272 KB · Visningar: 7

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Hans Lidman, han är en av mina inspiratörer i början av 80-talet när jag började med flugfiske. Hans böcker är skrivna med en sådan närhet till naturen och fisket så att jag kände att jag befann i hans närhet när han fiskade. Och vilka underbara bilder som illustrerande hans böcker.
En annan inspiratör var Einar Björkegren, hans bok 'Öringen och jag' var lite av min fiskebibel då det begav sig.
Ska följa denna tråd med intresse och hoppas att det bilr möjligt för mig att ansluta till mötet i Edsbyn i augusti.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

:cool: Hej på er fiskevänner.

Jag tycker att det är härligt att läsa om en passion som flugfisket. Jag har försökt att ägna mig en del åt skälva spötekniken vilken jag tycker är svår att komma till rätta med.Det har skrivits en del om flugfisket i forumet och jag tror att, om någon eller några vill ta på sig ansvaret att ordna någon träff/info kurs under 2010, så har jag på känn att det är många med mig som gärna vill medverka på kursen.

Det hela behöver ju inte vara inom en "överkurs," utan att man kan börja på ett mera Basalt/ jordnära inslag på kursen. Det jag menar är att alla går ju inte och köper ett flugspö för: ex antal kronor om man inte vet om det är det som man ägnar sig åt framöver i fiskets underbara värld.

Så: Mats, Bosse,(mikethebikeumea) Varför detta svåra namn??? Lasse 613, K&P Express.

Ordna något som vi andra kan haka på i vår.

PS: Det är fritt för alla att ta upp stafettpinnen i kursverksamheten.

DS: Mats ta du och skriv lite om Hans Lidman, så förstår alla och en var VEM han var, jag ser fram emot ditt inlägg.
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Hej
Vi är några som har pratat om att arrangera en flugfiskekurs till våren/försommaren, sök på "flugspö" så hittar ni tråden.
Vår tilltänkte instruktör Johan Klingberg har gjort en film om Hans Lidmans flugor, som är mycket bra. Min bästa och äldsta vän har ärvt flugor av sin farbror Valle Strid, som fiskade tillsammans med Lidman. Jag ordnade så att Johan fick låna Valles flugor, att ha som jämförelseobjekt. När jag på Flugfiskemässan 2008 träffade ordföranden i Lidmanssällskapet så blev han mycket glad när jag kunde identifiera Valle, för Lidman har tillägnat några böcker till Valle. Skickar med en bild på en av Valles askar

Magnus
 

Bilagor

  • Valles.jpg
    Valles.jpg
    65,9 KB · Visningar: 6

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

:cool: Hej på er fiskevänner.

Jag tycker att det är härligt att läsa om en passion som flugfisket. Jag har försökt att ägna mig en del åt skälva spötekniken vilken jag tycker är svår att komma till rätta med.Det har skrivits en del om flugfisket i forumet och jag tror att, om någon eller några vill ta på sig ansvaret att ordna någon träff/info kurs under 2010, så har jag på känn att det är många med mig som gärna vill medverka på kursen.

Det hela behöver ju inte vara inom en "överkurs," utan att man kan börja på ett mera Basalt/ jordnära inslag på kursen. Det jag menar är att alla går ju inte och köper ett flugspö för: ex antal kronor om man inte vet om det är det som man ägnar sig åt framöver i fiskets underbara värld.

Så: Mats, Bosse,(mikethebikeumea) Varför detta svåra namn??? Lasse 613, K&P Express.

Ordna något som vi andra kan haka på i vår.

PS: Det är fritt för alla att ta upp stafettpinnen i kursverksamheten.

DS: Mats ta du och skriv lite om Hans Lidman, så förstår alla och en var VEM han var, jag ser fram emot ditt inlägg.

Hej. Hans Lidman var, iallafall för oss något äldre flugfiskare den första
"ikonen" bland journalister och författare som skrev om fiske.. Det fanns en till, Nils Färnström; men det var lite senare. Hans Lidmans böcker har satt avtryck, minst sagt. Vi är många som slukat böckerna om hans vandringgar uppe i Nordkalottten och Lappland.
Och hans böcker om fiske höll oss vakna om vinternätterna. Den kanske mest kända "Det nappar i Svartån" var en bibel för många. Svartån hette egentligen något annnat. Han var lite hemlig. Om jag förstått rätt var det Mållångsboån han skrev om.
Hans var inte bara flugfiskare utan också en skribent och journalist av stora mått. En legend.
Hans bokutgivning har en väldig mångfald. Många av hans böcker finns i nyutgåvor och jag föreslår att du går in på www.hanslidman.se Där når du också Hans Lidman sällskapet. Och biografin om Hans Lidman. Du kan också lyssna på äldre radioinslag med Hans LIdman på www.sr.se
För en låg kostnad går det att bli medlem. Och då får du också en tidsskrift som ges ut några gånger per år. Den 22 blir det enligt sällskapet bla en invigning av en minnnessten som ska resas i Öjeparken. Är själv inte aktiv i föreningen men kan bara inte låta bli att vara medlem.
Men som sagt, gå in på ovan nämda hemsida så får du massor av information.

Hälsningar

Mats
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Jodå, Mats,
Lidman kunde, enligt uppgift, gå och "tugga" på en ordvändning i flera dar bara för
att få det perfekt.
Det räcker nog att nämna att jag med stor behållning även läser böcker från bok-
förlaget Settern så borde du veta var du har mig.

Trots att jag bor i Stockholm så betraktar jag sedan 30 år Gimån runt Grötingen som
"hemmavatten" för fluggfiske. Klubben arrenderade faktiskt "Kraftverkshuset", med
tomt, tills för 5 år sedan då Vattenfall sålde tomten.

Fiskecamper känner jag nog inte till (d.v.s. med el o.a.) men väl platser för fricamp
som få andra hittar till. Vid Grötingen finns en med flermilsutsikt!

Thight Line!
 
Senast redigerad av en moderator:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Flugfiske och Hans Lidman

Jodå, Mats,
Lidman kunde, enligt uppgift, gå och "tugga" på en ordvändning i flera dar bara för
att få det perfekt.
Det räcker nog att nämna att jag med stor behållning även läser böcker från bok-
förlaget Settern så borde du veta var du har mig.

Trots att jag bor i Stockholm så betraktar jag sedan 30 år Gimån runt Grötingen som
"hemmavatten" för fluggfiske. Klubben arrenderade faktiskt "Kraftverkshuset", med
tomt, tills för 5 år sedan då Vattenfall sålde tomten.

Fiskecamper känner jag nog inte till (d.v.s. med el o.a.) men väl platser för fricamp
som få andra hittar till. Vid Grötingen finns en med flermilsutsikt!

Thight Line!
Du är lika hemlig som HL. Jag är personligen bara intresserad av torrflugefisket.
dvs, annars skiter jag faktiskt i fisket. Förra året var jag vid Tya i Norge och drog iupp ett antal friska öringar. Bara på torrfluga!!! Som sagt annars får det va. M
 
Toppen