Sv: Flera solpaneler
Någon som vet något om detta?
-------------------------------------------
Sorry, hejsan jag såg inte din fråga första gången.
Det är väl svårt att säga något om, men de ser likadana ut som de som båtmarknaden säljer för ibland uppåt det tredubbla priset och även de som fortfarande hänger på en del campingfirmor för femdubbla priset.
Samma ramar, kopplingsbox och ofta samma klistermärken.
De som jag monterat och även de som bekanta har monterat verkar att funka utan några synbara svagheter, och ger väl ungefär motsvarande som den för sex tusen som sitter först monterad på mitt tak.
Det beror troligen mest på hur många mellanhänder som skall ha inkomst av panelen innan du köper den, på samma sätt som däck och bildelar nu för tiden.
Jag ser det nog lite som så att om de ger några procent mer eller mindre och inte har fina lysdioder som visar när de ger ström, men som man ändå aldrig ser uppe på taket så kan man i stället köpa en större, eller två stycken och ändå ligga prismässigt jättebra till. Dessutom så ger nog säkert två billiga paneler mer än en svindyr och ändå ligger priset på de två mer än en bra bit under en dyr.
Den första solcellen jag köpte var en på 55W som kostade 4600:- för snart tjugo år sedan hos Clas Ohlson tror jag. En bekant har den nu och den funkar fortfarande och är med 90% säkerhet tillverkad på samma sätt som de här nya billiga, men ändå kanske med sämre utgångspunkt på själva plattorna.
Valet måste man ju göra själv. Jag kallar mig ekonomisk fast en del hävdar att jag är snål
:. Men jag kan aldrig förlika mig med att kanske betala 7000:- för något som man i enklare utförande och som bevisligen funkar riktigt bra kan inhandla för 1200:-
M.v.h. JANKRO.
Ps. Firman är en rätt stor importfirma som funnits länge och som troligen även säljer mycket vidare till andra firmor och som i sin tur troligen säljer till oss. De råkar bara höra hemma i Norrköping och där finns en rätt stor butik med väldigt brett importutbud och så internetfösäljningen också.
För övrigt så har jag inget annat intresse i eller av firman mer än att det är bekvämt att bara ha 6 km. dit
.
Länk.
IMPORTÖREN