Sv: Fler Pillos-ägare?
Företaget "Pillos" låg i Skillingaryd, där även ägaren Lennart Svensson bodde vad jag minns. Se mitt inlägg ovan från 2008-07-16. Jag gjorde flera besök i fabriken medan bygget av min bil pågick 1992.
Min bil hade jag fått som jag ville ha den med isolerade skjutdörrar mellan förarhus och bodel, varför värmekomforten vid vintercamping var betydligt bättre än i Pillos standardmodeller (en sådan hade en fritidshusgranne i Köpmannebro).
Bilarna hade inte dubbelgolv men däremot vattenburen golvvärme och en annan negativ detalj var att avloppstanken låg under bilen, visserligen väl isolerad och med en värmeslinga från den vattenburna värmen, men detta ändå inte optimalt eftersom avtappningskranen från avloppstanken kunde frysa igen. Jag gjorde så att jag grenade avloppsslangarna så att jag vid sträng kyla kunde köra avloppsvattnet till ett eluppvärmt störtavlopp.
Bilen var förvisso bra isolerad men inte i klass med min nuvarande LEV med 47 mm PU-skum runt om (och uppvärmt dubbelgolv).
Trots att min bil var försedd med fyrhjulsdrift så fungerade den inte optimalt som dragbil, alltför motorsvag och i avsaknad av tillsatsväxellåda (=lågväxlar) så slirade den på kopplingen vid uppdragning av båten.
Hur "svenskbyggda" bilarna var kan man fundera på. Pillos köpte karosserna från någon producent av sådana, varifrån vet jag inte, men det är väl tänkbart att det var någon i Sverige.
Här en sommarbild från Bornholm när bilen var ny:
aake