Det senaste året har Hymer presenterat två bilar (ML-T 580 och ML-I 580) byggda på MB Sprinter med inkopplingsbar 4WD som tillval och i senaste Promobil kan man läsa om den nya Vario Star 800 4x4 byggd på det tunga sprinterchassiet. Sedan tidigare finns på marknaden flera fabrikat med denna utrustning som tillval, exempelvis CS-Reisemobile, La Strada och Bocklet.
Själv är jag nu inne på min andra sprinter med fyrhjulsdrift och om man bör nog i första hand välja 5-tons chassiet om man spekulerar på detta tillval, eftersom fyrhjulsdriften väger en hel del; inkopplingsbar 4WD ca 120 Kg extra och 4WD med tillsatsväxellåda (lågväxlar) 135 kg. Betydligt mer extra vikt för detta robusta system än för skillnaden i vikt mellan två- och fyrhjulsdrivna personbilar. Jag anser f.ö. det vara oförståndigt att inte ta den lilla merkostnaden för lågväxlar om man nu ändå beställer fyrhjulsdrift, det gör enligt min erfarenhet nästan lika stor skillnad i besvärliga lägen som skillnaden mellan två- och fyrhjulsdrift och är oumbärligt vid tyngre bogsering, exempelvis uppdragning av tunga båtsläp.
aake
Själv är jag nu inne på min andra sprinter med fyrhjulsdrift och om man bör nog i första hand välja 5-tons chassiet om man spekulerar på detta tillval, eftersom fyrhjulsdriften väger en hel del; inkopplingsbar 4WD ca 120 Kg extra och 4WD med tillsatsväxellåda (lågväxlar) 135 kg. Betydligt mer extra vikt för detta robusta system än för skillnaden i vikt mellan två- och fyrhjulsdrivna personbilar. Jag anser f.ö. det vara oförståndigt att inte ta den lilla merkostnaden för lågväxlar om man nu ändå beställer fyrhjulsdrift, det gör enligt min erfarenhet nästan lika stor skillnad i besvärliga lägen som skillnaden mellan två- och fyrhjulsdrift och är oumbärligt vid tyngre bogsering, exempelvis uppdragning av tunga båtsläp.
aake
Senast ändrad: