• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flammiga tak på Adria

Delfinen

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Skövde
HBK-Nr
2154
Medlemskap
2024
Har bekymmer med att det gråsvarta fältet ifram på taket har börjat blekna, krita.
Försökt att polera / rubba med autosol, lahega finrubbing samt svart vinylglans, detta hjälper i knappt en vecka sedan bleknar det igen.

Tycker detta är dåligt på en husbil som förvaras inomhus hela vintrarna.

Någon som haft / har samma problem ?
I sådana fall hur löste ni detta.

/ Jerker
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Hej tråkigt men det är nog bara att slipa,maskera o lägga på ny färg.
Lycka till
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Lite osäker på hur det ser ut men man kan säkert också sätta vinyl istället för att måla.
 
F

F.d. 55391

Guest
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Har samma problem, dessutom samma husbil/modell/årsmod.
Trodde det var jag som hade missat skölja bort tvättmedel och att blekningen kom därifrån. Har försökt att få bort utan resultat.
Vi har oxå husbilen i varmgarage under vintern.........

:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Samma här, både fenomenet och tron att jag slarvat med vaxning eller dylikt.

Det tycks alltså vara någon form av fel på färg, underlag eller en kombination av dessa.

Står ute året runt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Hej.

Exakt samma bil och årmodell. Jag trodde först att det var skit och att snön hadde asat ner för det ser nästan så ut.

Har inte försökt angripa problemet och väntar spänt med om någon fått ordning på det.

Peter.

Ps. står ute året om.
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Jag måste tyvärr oxå ansluta mig till de som har samma problem, dock inte samma modell.
Vi har en Izola 687 -07.
Skulle vara roligt om någon kunde komma på et universalknep för att lätt åtgärda problemet.

Ha D gott i sommarvärmen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Er dette en folie? Jeg tror det uten å ha sett på bilene nå. Enkelte matte plastfolier blir grå av skitt, vask og polering. Hvordan har fabrikkene tenkt at disse skal vedlikeholdes. Kortsiktig kan en få de fine med litt silikonolje, men etter noen dager er de blitt mer stygge enn de var. Blank plastfolie holder lengre og kan som regel vokses opp til en brukbar glans som holder noen uker. Matt lakk finnes det spesialmiddel for, men matt plast som ikke er sort er et stort problem - svart kan en berge en tid med "bumper cleaner" for svarte plast støtfangere. Den fargeløse varianten er ikke mye effektiv.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Samma problem här. Adria Corall 690SP 2008. Står ute hela året.

Leif
 

tommyobritt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2024
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Hej jag har samma problem har en coral 680-o8 ,har talat med husbilsförsäljaren som givetsvis inte hört om problemet tidigare.:mad:
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Matt takdekor - Adriatik 660 SL -08

Det hade vi också på vår Coral -07. Jag började på att polera o vaxa det svarta partiet på kepsen och det blev mycket bättre men inte bra

Nu har vi bytt bil så det får bli nästa ägare eller firman den finns hos som får åtgärda detta lite bättre och det går säkert bara man polerar o polerar.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
För en tid sedan läste jag en tråd om flammiga tak på Adria. Tråden verkade att dö ut.
I dag kontaktade jag min leverantör och resonerade om saken.

Efter att han kontaktad Adria som endast hade känndom om ett liknande fall kom vi överens om att jag skulle, för det första ta några bider på mitt husbilstak, samt för det andra kopiera den tråd som jag inledningsvis nämnde. En liknande tråd finns även på Adria Club:s hemsida.

Båda trådarna samt de tre bilderna som är med i denna tråd är nu översända till min leverantör som lovat vidarebefordra dem till Adria.

Leif
 

Bilagor

  • DSC02199.JPG
    DSC02199.JPG
    1,1 MB · Visningar: 28
  • DSC02200.JPG
    DSC02200.JPG
    1,2 MB · Visningar: 17
  • DSC02201.JPG
    DSC02201.JPG
    1,1 MB · Visningar: 20
F

F.d. 50014

Guest
Sv: Flammiga tak på Adria

Även vi har samma problem, på vår Adria Izola 07
Hoppas att problemet går att lösa.

Ingrid & Åke
 

SMEDBY

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

Vi har också samma problem med vår Izola 2006 års modell. Vi har försökt med diverse medel men det blir ingen större skillnad. Ska bli intressant att få höra vad Adria kan ge för goda råd.
Anders och Eva
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Flammiga tak på Adria

Jag håller med BerntMgn i inlägg nr 2 - det lär inte finnas något vettigt alternativ än att lackera med ny och för ändamålet beprövad lack / färg.

Om man dessförinnan själv har prövat diverse poleringar och vaxer o dyl, så är det ofta vanskligt att få ny lackk att fästa. Mitt råd är därför entydigt - rådgör med eller ännu hellre, låt en billackeringsfirma utföra jobbet. Det är inte så lätt som man gärna vill tro!

Vilket än underlaget i den där "näsan" än är, termoplast, glasfiberarmerad polyester el epoxi eller rent av aluplåt, så är lösningen en väder- och värmebeständig tvåkomponentslack. Välj en så ljus kulör som möjligt eftersom ju mörkare sådan desto mer ljus- och energiupptagande = lättare att oxidera / brytas ner. Men, vi vet ju att det finns svarta bilar, vars lackeringar håller flera år!

Om problemet uppstått på nyare bilar låter det inträffade på mig som ett klart reklamationsärende. Lycka till!
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Flammiga tak på Adria

Hej.

Vad jag förstår så är det inte lackerat utan en påklistrad folie. En eventuell lösning om man inte får adria att ta på sej ansvaret kan vara att kontakta någon dekalfirma som kan skära ut en ny bit i blank grå folie.

Skulle säkert gå att applicera åvanpå, men nog bäst om man kan ta väck den gamla.

Peter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Flammiga tak på Adria

Felels problem for mange merker, folien som brukes blir grå og en klarer ikke å polere den opp til samme glans som lakkert plate. På de fleste biler er det endast mindre striper og symboler og ikke like utsatt plassering som på takbulken på Adria. Sol, regn og skitt sliter kraftig på den tynne dekalfolien sin overflate. Tror det finnes dekalfilm som tåler mer, men er ikke sikker på dette.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Flammiga tak på Adria

Om det är en folie kan problemet vara att den har vaxats, pröva att ta bort vaxet med avfettning. :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Flammiga tak på Adria

OM det är en folie eller inte borde ju någon av de drabbade kunna fastställa relativt enkelt så att läsekretsen inte behöver gissa längre.

OM det är en folie, så står min rekommendation fast - dvs sätt inte dit samma dåliga - eventuella - folie igen utan lackera ytan med rätt lack och enligt rekommendationer från fackfolk, som behärskar området!
 
Toppen