• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flöde i Truma SecuMotion ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Har köpt en ny bil, Burstner Nexxo t720. Där sitter bara en enkel regulator och jag har för avsikt att byta ut den mot en Truma SecuMotion hopkopplad med en Truma DuoComfort och slangar med slangbrottsventiler. Gasolrören i bilen är 8 mm och då finns det bara en version av SecuMotion att välja. Hur skall man veta att dess gasflöde räcker till min bil. I bilen finns Spis,kylskåp,ugn och värmare.
Läste på Trumas hemsida att det fanns ett beräkningsprogram för att få rätt modell av SecuMotion. SecuMotion finns ju i dessa olika utföranden
0,8 kg för 8 mm rör
0,8 kg för 10 mm rör
1,2 kg för 10 mm rör
1,5 kg för 10 mm rör
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Flöde i Truma SecuMotion ?

Har precis haft det problemet på vår bil. Den har den utrustning du har plus gasoluttag ute. Den va utrustad med en secum. på 1,2 som bröt för tidigt. Nu sitter en med krocksensor o 1,5 som fungerar perfekt.

Du ska helt klart montera en 1,5:a
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Flöde i Truma SecuMotion ?

Har precis haft det problemet på vår bil. Den har den utrustning du har plus gasoluttag ute. Den va utrustad med en secum. på 1,2 som bröt för tidigt. Nu sitter en med krocksensor o 1,5 som fungerar perfekt.

Du ska helt klart montera en 1,5:a

Problemet som jag ser det är att jag bara har 8 mm rör och då blir jag väl tvungen att byta rör i hela bilen. Den enda SecuMotion som finns för 8 mm rör har ju flödet 0,8. Får väl överväga om det är värt att byta rören på en ny bil.
Undrar hur man beräknar hur stort flöde som behövs?. Kanske tittar man på varje förbrukares behov och adderar dessa. Men hur veta hur mycket som rören sedan kan transportera.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Flöde i Truma SecuMotion ?

Nu har jag varit ut i garaget och kollat vad som va med till den DuoControl CS som jag monterade som ersättning för den underdimetionerade Secumotion vi hade i vår bil. I den kartongen följer det med en reducering till 8mm så det finns.
Sen tycker jag att du inte ska montera en Secumotion utan en DuoControl som har krocksensor också .
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Flöde i Truma SecuMotion ?

Nu har jag varit ut i garaget och kollat vad som va med till den DuoControl CS som jag monterade som ersättning för den underdimetionerade Secumotion vi hade i vår bil. I den kartongen följer det med en reducering till 8mm så det finns.
Sen tycker jag att du inte ska montera en Secumotion utan en DuoControl som har krocksensor också .

Hej igen
Problemet är att jag inte får plats med en sådan utan ganska stort ombygge.
Den är ju totalt 22 cm hög. Har du din SecuMotion kvar och i så fall är den till salu ? Det kanske finns en övergång från 8 till 10 mm rör?.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Flöde i Truma SecuMotion ?

Hej igen
Problemet är att jag inte får plats med en sådan utan ganska stort ombygge.
Den är ju totalt 22 cm hög. Har du din SecuMotion kvar och i så fall är den till salu ? Det kanske finns en övergång från 8 till 10 mm rör?.

Hej!
Det finns även en SecuMotion med krocksensor som du kan montera i taket i casolskåpet och den bygger höjd ca 14 cm...har själv sådan
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Flöde i Truma SecuMotion ?

Hej igen
Problemet är att jag inte får plats med en sådan utan ganska stort ombygge.
Den är ju totalt 22 cm hög. Har du din SecuMotion kvar och i så fall är den till salu ? Det kanske finns en övergång från 8 till 10 mm rör?.

Böt inte för jag ville ha en med krocksensor utan därför att den förmodligen hade tappat värde så den är inte till salu.
 
Toppen