• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fixa fukt problem på en Burstner 747-2 2005

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Hej,
Vi ska köpa första husbilen och har tittat på ett antal men fastnat för burstner 747-2.
Har hundar och bl.a en Grand Danois och lastutrymmet på denna husvagn är suveränt och vi kan ha hundarna där men samtidigt ha plats för lite annat under golvet.
Det var ju en miss på de tidigare bilarna med hur de hade fäst nedre panelerna på sido väggen vilket resulterade att vatten rinner in bakom och kan inte rinna bort. Sugs då in i golvet och blir dåligt.
Har nu hittat en fin bil som vi gillar men den har ju så klart detta problem och har inte varit fixat.
Nån här som har en tidigare 747:a och gjort det här?
Har ju lagat husvagner förr så tänkte göra det även på denna om det blir affär men undrar om det brukar bli mycket eller om det bara är golvet som brukar bli angripet.

mvh
Jimmy
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Hej,
Vi ska köpa första husbilen och har tittat på ett antal men fastnat för burstner 747-2.
Har hundar och bl.a en Grand Danois och lastutrymmet på denna husvagn är suveränt och vi kan ha hundarna där men samtidigt ha plats för lite annat under golvet.
Det var ju en miss på de tidigare bilarna med hur de hade fäst nedre panelerna på sido väggen vilket resulterade att vatten rinner in bakom och kan inte rinna bort. Sugs då in i golvet och blir dåligt.
Har nu hittat en fin bil som vi gillar men den har ju så klart detta problem och har inte varit fixat.
Nån här som har en tidigare 747:a och gjort det här?
Har ju lagat husvagner förr så tänkte göra det även på denna om det blir affär men undrar om det brukar bli mycket eller om det bara är golvet som brukar bli angripet.

mvh
Jimmy
Har du hållt på med reparationer på husvagn kan du innan köp kontrollera omfattningen på följande sätt. Enklast köp en fuktmätare från Jula, den har två piggar som du kör in i materialet. Den här typen av mätningar genomförs för Knaus vagnar idag med en av deras godkända fuktmätare. Eller använd en multimeter ställd på resistansmätning och vässade spetsar som du trycker in med 20 mm avstånd. Mät på en garanterat torrt ställe och använd det som referens. På detta sätt kan du få en uppfattning hur långt skadan har spridit sig. Är nog värt innan köp.
 

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Ja, jag har fuktmätare som jag glömde när jag var och tittade på den.
Men kollade under och tryckte precis innanför listen och där var det lite mjukt men torrt.
Troligen har det torkat hyfsat under vinterförvaringen.
Men på ett ställe kunde man pilla bort lite av golvet och där såg man yttersta regeln som var något fuktig och angripen.
Så troligen får man byta ca 15cm av yttergolvet. Det brukar vara 3mm plywood.
Och yttersta regeln.
Men har man otur så har det gått upp i inre plyfan men jag tryckte och knackade på de ställena jag kom åt och där kändes det hårt.
Men som sagt, ska åka tillbaks och gå med fuktprovaren överallt och se vad den visar.
Svårt bara att komma åt innifrån då det är dubbelgolv men det går nog att krypa in om man får plats
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Blev ingen 747:a.
Stor o fin vagn men eftersom vi ska ut o resa och inte är hundra på hur den kommer användas så har vi bestämt att satsa på en något mindre bil med enkel axel.
Klokt. Ju mindre desto smidigare att åka runt och framför allt lättare att hitta övernattning!
 
Toppen