• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske Hultsfred

F

F.d. 410

Guest
Så blev det onsdag. Husbilen var laddad med både bränsle, volt, mat och folköl. Fiske stod på schemat för några dagar tillsammans med HasseP, Marianne, Bettan och Bernt. Våra fiskekort gällde först från torsdagen 10.00 så onsdag eftermiddag ägnades åt cykling runt Hammarsjön-trakten med Hasse som guide.
På torsdagen fiskade vi större delen av dagen och grillade korv när hungern satte in. Bernt fick upp ett par regnbågar med sitt flugspö. Jag fiskade med spinnspö Hasse samt damerna metade, något jag slutade med vid 15-års ålder. Ingen förutom Bernt tog upp några fiskar denna dag utan avvaktade. Vi kollade och trimmade utrustningen.
På fredagen blev det heldagsfiske igen med undantag för lite siesta mitt på dagen. Hasse krokade en fisk som han fick in ända till bryggan där den släppte. Vet inte varför den släppte men jag misstänker att Hasse köpt krokarna på någon loppmarknad i Gusum. Han blev så förbannad att skriket skrämde bort fisken för dom närmaste timmarna. Hasse var givetvis den enda som såg fisken och informerade oss övriga om att det var den största regnbåge som skådats i Småland. Senare fick Hasse dock upp en pytteliten regnbåge, den var jättegullig.
Jag framstod mer och mer som en looser eftersom jag inte fått något men det hela var planerat, jag ville avvakta.
Så blev det lördag, jag fick sparka och slå på "Gusums-raketen" för att få liv i Hasse och Marianne. Vi hade kommit överens om att börja fiska 06.00.
Det var en härlig morgon och jag hade bestämt mig för att hämta fisk idag före hemfärden. Våra fiskekort gällde fram till 10.00. Kl 9.40 tog jag upp min första regnbåge och 5 minuter senare den andra. Hasse och Marianne förstår jag blev glada för min skull men det var ju som sagt planerat. Jag ville ha med mig FÄRSK FISK HEM.
OK, en sak må jag erkänna. Fick flöte, krok och räkor av Hasse och Marianne det var med dessa redskap jag krokade fiskarna.

Tack för några trevliga dagar Hasse, Marianne, Bettan och Bernt.

Anders, numera bakom flötet.
 

Bilagor

  • Ändrad P5230033 copy.jpg
    Ändrad P5230033 copy.jpg
    1,3 MB · Visningar: 5
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske Hultsfred

Hej Anders
Snygga fiskar,hade ni ingen våg med er ?
Den ene ser bra ut tycker jag.Räka o flöte det är väll bra.
Nu har du ju fått känna på fisk i år.Jag har inte varit i närheten ens.
Grattis
Mvh
Anton:mcride:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske Hultsfred

:cool: Jaa,vad ska man börja med att dementera i den ovantående (helt virriga hitoria)????.
Nej det avstår jag ifrån, för den kan ju bara återges rätt av de som var närvarnde vi arrangemanget.

Men Men, jag måste tillstå att en nervösare elev i fiskeskolan har jag då alldrig haft förut. Först och främst är det som jag har sagt tidigare ATT det hjälper inte att man som nybörjare beger sig till en fiskechop och bränner tusentals kronor på fin Hatt och klatchiga kläder och finskor och dyra spön. Den utrustningen kan ses på bilden ovan på Anders. Det ger inte per automatik att man får mycket fisk.

Jag citerar Anders: Jag framstod mer och mer som looser. slut citat. JA och i det stadiet befann sig Anders mycket mycket länge, ända tills Anders lyssnade på vad jag sa till honom, du måste lära dig från grunden det här med fisket.

Så på med flöte och en skalad räka ut med skiten i spat och vänta på att det ska nappa. Men att sen som Anders ligga på magen med finbyxorna på en annan brygga 20 meter längre bort när det nappar är inte att föredra,man måste ju i alla fall orka hålla i sitt eget spö och framför allt vara på samma brygga som utrustningen.
Men som tur var hade Marianne förbarmat sig över Anders och redde upp situationen åt honom med att ge en hjälpande hand och råd vid landningen av fångsten.

Men det blir nog en bra fiskare av grabben trots allt, och det bestämdes att lektion nummer två kommer att gå av stapeln i en inte allt för lång framtid.

Så jag kan bara säga till dig Anders att sista textraden som du skriver kommer nog att ändras vad det lider.

Tack ska du ha för ett par trevliga och roliga dagar, även tack till Bettan&Bernt.

Hälsar Hasse&Marianne.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske Hultsfred

:cool: Tjena Anton, jag förstår att du vill ha reda på vikten av Anders fiskar och det kan du få av mig. Den lilla vägde 1,0 kg och den andra 1,4 kilo. Och den jag lyckades ta upp vägde 1,4 kg samt Berntas 2 st bågar vägde 1,3 och 1,7 kg. Men Berntas fisk var inte bara tyngst, utan han var den skickligaste fiskaren av oss och tog sina på flugspöt.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske Hultsfred

Anton, av Hasses inlägg förstår du säkert sicken stämmning det var i Hultsfred. Ordet ödmjukhet och empati fick dom nog inte lära sig i Gusumskolan under barnaåren. Ja Hasse har avslöjat div vikter och jag vill varken bekräfta eller dementera, är ju över 60 och då är minnet lite sisådär. Men, skitkul var det.

Anders
-----------------------------------------------------------------------------
Åsså Hasse då. Bör väl ge även dig ett svar, men vad skall jag svara. Är det kutum bland lärare att trycka ner sina elever så totalt i fiskestövlarna så näsan knappt når över stövelkanten.

Du skrev "Nej det avstår jag ifrån, för den kan ju bara återges rätt av de som var närvarnde vi arrangemanget." Jag förstår dig, du verkade inte vara speciellt närvarande. Satt väl ett par timmar och knackade med en gummiklubba på din cykel när syftet var att fiska.

Att du dessutom tappade en fisk är väl så konstigt, klart fisken blev vettskrämd när han fick syn på dig och spottade ut kroken. Efter följande svordomar och dunkande av rengkläder i bordet, är detta något man skall förvänta sig av en så "världsvan" fiskare???

Ja egentligen är det väl inte så mycket att orda om.

Dock två fakta, jag fick 2!!!! fiskar, hur många fick du?
Och som sagt, jag kom hem med färskare fisk.

Om 30 minuter kommer Daniel med familj hem och då skall vi äta gårdagens fångst, filead båge, (tack för den kursen, gick jättebra)
Glädjande för mig är dock att Daniel är imponerad av sin far som fiskare.

Hälsa Marianne

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske Hultsfred

:cool: Jag vill som en man av ordning klargöra att, för det första är det inte kutym bland oss som försöker fortbilda människosläktet att framstå som hårda och okänsliga varelser när vi utövar vårat kall tvärtom. Men har man som i det här fallet åtagit sig att försöka lära en man av äldre årgång att fiska,DÅ måste man vara på tå för att inte tappa tålamodet när adepten ställer samma fråga om och om igen ( är det så här man ska göra ELLER)??.

Sen vad det gäller med ("tappade fiskar") vilket det inte var frågan om i det här fallet, utan att åskådliggöra hur man krokar av fisk utan att ta i den, som ändå var med i kursen. Och som du skälv skriver( "då är minnet lite sisådär")???.

Jag kan förstå din glädje att sonen trots allt är imponerad av dig som fiskepryo.

Ps Jag håller med dig om att det var SKITKULSKITFISKE så Bon Apetit på dig fiskebroder.
 

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Sv: Fiske Hultsfred

Hej fiskebröder. Skulle bara tacka för en mycket trevlig helg
med att skicka några bilder från ett härligt Hultsfred.
Skriva fiske historier struntar jag i det räcker med det HasseP och Anders Hj skrivit. Ett stort tack till Hasse&Marianne och AndersHJ MVH Bettan o Bernt
 

Bilagor

  • Hultsfred Fiske 022.JPG
    Hultsfred Fiske 022.JPG
    1,3 MB · Visningar: 1
  • Hultsfred Fiske 026.JPG
    Hultsfred Fiske 026.JPG
    1,2 MB · Visningar: 3
  • Hultsfred Fiske 030.JPG
    Hultsfred Fiske 030.JPG
    1,1 MB · Visningar: 0
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske Hultsfred

Hej Anders
Snygga fiskar,hade ni ingen våg med er ?
Den ene ser bra ut tycker jag.Räka o flöte det är väll bra.
Nu har du ju fått känna på fisk i år.Jag har inte varit i närheten ens.
Grattis
Mvh
Anton:mcride:

Anton,
att du inte ens varit i närheten kan jag förstå, jag vetju vad du håller på med hemma och där finns väl inga fiskar! Skulle möjligen vara silverfiskar då.
Anders
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske Hultsfred

Marianne
Hasse skrev till mig: "Men som tur var hade Marianne förbarmat sig över Anders och redde upp situationen åt honom med att ge en hjälpande hand och råd vid landningen av fångsten."
Detta har Hasse helt rätt i (för övrigt det enda han hade rätt i) och kände att jag nog inte tackade dig för all hjälp du gav mig. Du stöttade och blev min räddning i nöden. Jag var även mycket imponerad av din håvföring.

Tack så mycket!

Kram
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen