• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske á la New Zealand

F

F.d. 410

Guest
Här på Nya Zealand blir fisket lite annorlunda. Oftast har dom "lite" större båtar än vad vi brukar och det behövs nog. Stilla havet är ju lite större vatten än vad vi har hemmavid.

Dom komunicerar med radio mellan varandra och med land och väldigt många lyssnar med stort intresse på kommunikationen. Jag var idag inne i en fisketillbehörsbutik och hörde snacket mellan en båt den lokala fiskeklubben och förstod att något var på gång. Butiksinnehavaren talade då om att man fångat en Blue Marlin och beräknade komma in till klubbens brygga vid 16-tiden.

Nyfiken som man gick jag dit och kunde snabbt konstatera att jag blev inte ensam där.

Efter att båten kommit in och fisken landats, eller rättare sagt lyfts upp från båten gick skepparen till styrhytten och knappade in fångstrapporten på internet.

Det var kul att se och resten får bilderna berätta.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.25.22.jpg
    Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.25.22.jpg
    251,3 KB · Visningar: 1
  • Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.25.57.jpg
    Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.25.57.jpg
    244,6 KB · Visningar: 2
  • Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.26.43.jpg
    Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.26.43.jpg
    216,1 KB · Visningar: 2
  • Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.28.05.jpg
    Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.28.05.jpg
    343,4 KB · Visningar: 0
  • Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.29.06.jpg
    Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.29.06.jpg
    237,6 KB · Visningar: 0
  • Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.29.54.jpg
    Skärmavbild 2011-02-20 kl. 17.29.54.jpg
    145,3 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske á la New Zealand

Det kallas sport!

Båt och utrustning för miljoner bara för att fånga en fisk! Det kallas sportfiske! Jag kallar det djurplågeri! Fiskar är också djur!

Hade sportfiskaren hoppat i havet och simmat ikapp fisken, kopplat ett grepp på den och simmat tillbaka med den till båten och lyckats få den ombord, ja då hade det varit sport!

Att fiska för att få mat på bordet, det har människan gjort sedan urminnes tider men därifrån till dagens skoningslösa jakt på havens invånare är steget långt, mycket långt!

Man plågar havsdjuren för sitt höga nöjes skull, inte för att få mat på bordet!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske á la New Zealand

Snälla Jappe!
Det är det kommersiella, industriellt bedrivna fisket som hotar vissa arter. Vid sportfiske får fisken själv välja att bita. Och marlin, liksom flera av de andra större makrillsläktingarna smakar förträffligt på bordet.
Jag har full förståelse för om du som nybliven vegan avstår från kött och fisk, men själv äter jag sådan mat och försöker i möjligaste mån hålla mig till sådant jag fångat själv.
Men jag håller med dig så till vida att jag inte kan med fiske eller jakt där man inte tar reda på fångsten.
Även för fiske på havet i Norge behöver man en rejäl båt. Och naturligtvis lönar det sig inte ekonomiskt, lika lite som att flänga runt med husbil. I nästa liv kanske vi skall satsa på att få med oss maximalt i graven?
aake

Här fullrustad på väg från fisket:

IMG_1794.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske á la New Zealand

Jag är inte vegan! Jag äter allt (nästan) utom böcklingpastej på tub!

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske á la New Zealand

Jappe
Visst vet jag vad du brukar äta; jag har tagit del av dina läckra resemenyer.
Och det är klart att jag fick fisk. Kan inte minnas när jag senast åt något industriellt fångat.

aake

Här torsk och lyr i kyllådan:

Bild 010.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske á la New Zealand

Men jag håller med dig så till vida att jag inte kan med fiske eller jakt där man inte tar reda på fångsten.

Visa bilaga 35868

aake! Ditt fiske har jag väl förståelse för eftersom du äter upp fisken efteråt men visst troféfiske som bedrivs på bl. a. på tävlingar och där fisken inte används till föda, där tycker jag det går för långt.

Jappe
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Jag frågade dom på fiskeklubben vad som händer med denna Blue Marlin som fångats och fick till svar att den går till ett rökeri som röker den och sedan delar man ut av den rökta fisken till medlemmarna i klubben.

Man får inte sälja Blue Marlin som mat till restauranger, fiskbutiker och dylikt och detta är väl just för att skydda den mot att fiskas industriellt däremot får den fångas av sportfiskare men fisken blir då till nyttig mat.

Jag har heller aldrig sett Marlin på fiskrestaurangers menyer i Nya Zealand.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Snyggt Anders
Det är lite sånt här man saknar på FISKEKROKEN
Behöver inte vara från andra sidan jordklotet.
Tack Tjenaaaaaaaaaaaaa:mcride:
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Det finns inget bättre fiske för samhällsekonomin är sportfiske. Ett kilo yrkesfiskefångad lax kostar i snitt 26 kr att få iland, för att landa ett kilo spöfångad lax spenderar sportfiskaren över 300 kr. Allt handlar om den viktiga inhemska konsumtionen.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Snyggt Anders
Det är lite sånt här man saknar på FISKEKROKEN
Behöver inte vara från andra sidan jordklotet.
Tack Tjenaaaaaaaaaaaaa:mcride:

Anton, faktiskt riktigt kul att vara med nere vi invägningen vid fiskeklubben.
Idag kom dom in med en Blue Marlin på 210 kg som tog killarna 2tim och 30 minuter att landa. .
Bifogar en 2 timmar gammal bild på fångsten.

PS. Jappe om du tycker det är så bedrövligt med fiske och allt snack om djurplågeri. Läs då inte fiskeforumet och framför allt kommentera inte.
Vi som gillar fiske, bryr oss inte om din uppfattning, det blir mest patetiskt.

Anders
 

Bilagor

  • Blue Marlin 210 kg.jpg
    Blue Marlin 210 kg.jpg
    256,2 KB · Visningar: 4

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske á la New Zealand

Upplysning har väl aldrig skadat någon? Censur däremot är ofta skadligt! Kommentarer här är väl tillåtna, antar jag.


Försök att se det ur fiskens perspektiv!

Antag att när du går och strosar nära en strand att det plötsligt kommer en krok farande ur vattnet och hugger tag i dig och försöker dra ner dig i vattnet. Eftersom linan till kroken inte är så stark så vågar den som vill dra ner dig i vattnet inte göra processen kort utan håller på och plågar dig lång tid innan du slutligen försvinner i djupet. Skulle inte du tycka att det skulle vara obehagligt att råka ut för något sådant?

Jappe
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Upplysning har väl aldrig skadat någon? Censur däremot är ofta skadligt! Kommentarer här är väl tillåtna, antar jag.


Försök att se det ur fiskens perspektiv!

Antag att när du går och strosar nära en strand att det plötsligt kommer en krok farande ur vattnet och hugger tag i dig och försöker dra ner dig i vattnet. Eftersom linan till kroken inte är så stark så vågar den som vill dra ner dig i vattnet inte göra processen kort utan håller på och plågar dig lång tid innan du slutligen försvinner i djupet. Skulle inte du tycka att det skulle vara obehagligt att råka ut för något sådant?

Jappe

Nej visst, upplysningar skadar väl inte men då kan jag upplysa dig om att du är inne på ett forum för fiskeentusiaster. Alltså människor som gillar att fiska och nog känner sitt ansvar gentemot fisken.
Jag betvivlar å det starkaste på att någon sportfiskare är intresserad av den information du för fram.

Kanske du kan hitta någon likasinnad under t.ex forumet "Tänkvärda tankar". Det skulle väl passa.

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Tjenaaaaaa

Jo du Anders det är lite skillnad på fisk,det är inget man drar upp från land.

YouTube - Shark attack

Det händer att vi kommer i mellan å blir mat ibland åxå.Oftast okunskap om djuren och naturen.Nu var det här en säl ingen surfare.
Om vi skall diskutera fiske så borde all nätfiske förbjudas i haven och alla kass odlingar.Bara krok fisket skulle vara tillåtet.Men vad skulle fiskpinnen kosta då eller Laxen.Alla älvar med kraftstationer skulle ha riktiga om löp så att fisken kan komma till lekplatserna. Där har vi dom riktiga bovarna,om vi skall prata minskning av fisk bestånd.Då har vi inte gått in på utsläppen.
Ni köper väll Torsk som är fiskad med krok ? inte den som har fiskats i Atlanten förpackats i China,sedan kommit tillbaka till oss.2/3 av fångsten slängs i haven igen,som skräpfisk eller för att fisken inte håller måttet.Sönderklämda,simblåsan sprucken åker de tillbaka,det gör inget bara jag får en billig fiskpinne.Du köper väll från den lokala fiskaren i fiskdisken och panerar din torsk själv.Jag bara frågar.:confused:

Hur som helst så är Dry uppstream fishing det som gäller.
YouTube - Fly Fishing in New Zealand /Brown Trout/ Strikes/NZ



:mcride:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Jappe,
jag håller helt med dig angående onödigt lidande.

MEN, många fisketävlingar går vid sjöar med s.k. tusenbrödrabestånd av ngn art.
Just för att bryta det onaturliga tillståndet av just tusenbröder!
Efter en "framgångsrik fisketävling" så har beståndet av arten minskat så att
resten kan "sprida sig i ålder och storlek".

Det var nog det som bestämde reglerna för helgens pimpel-SM i en Mälarvik:
BARA abborre!
Jag vet en sjö på gränsen mellan Sth och Huddinge där gädda över 1kg är fria
att ta upp.
Tyvärr så hanterar jag gädda ytterst ogärna då jag tycker att den stinker något
helt vedervärdigt. Sådan är min "personliga kemi", min bror hatar svamp.
hur är det med dig?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fiske á la New Zealand

det värsta fisket som finns är nog räktrålning, 40% av det som fastnar i trålen är bottenlevade djur typ musslor o skaldjur( dör, kastas tillbaks ) + att det används tyngder stora som en bilmotor som plöjer fram över botten .och river upp som en plog !!
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Hej
När vi var på Philifinerna vid Boracay åt vi hajfenesoppa, det var gott.
Men inte har det blivit en haj mindre om vi låtit bli att äta soppan, den var ju redan fiskad.

Passa på och ät TORSK medans det finns några kvar.

/Vidhem
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske á la New Zealand

Torsken är inte hotad, även om vissa lokala stammar är det. Arten har en häpnadsväckande reproduktionsförmåga och kan snabbt återhämta sig (förutsatt att bestånden inte helt slås ut, som i Newfoundland). Se hur snabbt torsken hämtade sig i Östersjön. Norge administrerar sitt torskfiske på ett bra sätt och har fortfarande starka stammar.
Hajsläktet har extremt långsam reproduktion. De kommersiellt intressanta arterna föder några enstaka ungar (eller lägger enstaka ägg) per år. Dessutom sker mycket av rovfisket i tämligen laglösa områden.
Att utan att skämmas berätta att man är ute på marknaden efter hajfenor eller tigerskinn är antingen provokation eller ett försök att skaffa sig nya ovänner eller kanske snarast både och. Jag blir bedrövad.
aake
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske á la New Zealand

Jag hittade en artikel i SvD på nätet som är något år gammal och kopierade följande utdrag:


"Merparten av världens hajar fångas idag av stora fiskeflottor enbart för att få tag i deras fenor. De används i hajfenssoppa som är en delikatess i hela Östasien med förment magiska egenskaper, framför påstås den manliga potensen öka. För att komma åt de åtråvärda och mycket dyra ryggfenorna (cirka 100 dollar per kilo) fångas hela den enorma hajen, fenorna skärs av och den blödande kroppen slängs tillbaka i havet där fisken saknar alla möjligheter att överleva."

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske á la New Zealand

Hej
När vi var på Philifinerna vid Boracay åt vi hajfenesoppa, det var gott.
Men inte har det blivit en haj mindre om vi låtit bli att äta soppan, den var ju redan fiskad.

Passa på och ät TORSK medans det finns några kvar.

/Vidhem



Ignoransen frodas överallt bland människorna! Är jag förvånad?


Alla de som beställer hajfensoppa på kinakrog

borde först ha sett den fiskare som mot TV-kameran log

därefter skar fenorna av en haj, ett mycket snabbt och brutalt knog

och sedan såg hur den stympade hajen singlade ner mot bottnen och långsamt dog



Känn hajens smärta, outhärdlig


Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen