• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

First Camp

Torshälla

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
25548
Medlemskap
2024
First Camp är inte lätt att ha med att göra.
Jag har bokat 2 nätter i Nora och fick en återbudstid till läkare och ville komma 1 dag tidigare och åka 1 dag tidigare. Det nekar dom att ändra då jag bokat genom det Bas och skulle då betalat Flex vid bokningstillfället. Platsen jag bokat är ledig 1 dag innan så det bord gå att ordna-men nej fick jag till svar.
Tråkigt att denna kedja tar över så mycket campingar.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
First Camp är inte lätt att ha med att göra.
Jag har bokat 2 nätter i Nora och fick en återbudstid till läkare och ville komma 1 dag tidigare och åka 1 dag tidigare. Det nekar dom att ändra då jag bokat genom det Bas och skulle då betalat Flex vid bokningstillfället. Platsen jag bokat är ledig 1 dag innan så det bord gå att ordna-men nej fick jag till svar.
Tråkigt att denna kedja tar över så mycket campingar.
Man skall aldrig boka eller betala mer än ett dygn intaget. Du är inte den förste eller siste som blir drabbad av denna typ av bokn/betalsystem.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Man skall aldrig boka eller betala mer än ett dygn intaget. Du är inte den förste eller siste som blir drabbad av denna typ av bokn/betalsystem.
Hur ska man göra om man vill stanna i flera dagar, och det är fullbokat på campingen efter den enda dagen man bokat ?
Kanske tjyvcampa på någon annans mark.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
453
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Inte helt fel allemansrätten gäller vid camping


Terrängkörning ingår inte i allemansrätten Allemansrätten ger alla i Sverige en möjlighet att vistas ute i naturen, men man måste visa hänsyn mot djur, växter, markägare och andra besökare. Grundregeln är att inte störa och inte förstöra. Att ”vistas” handlar i allemansrätten t ex om att promenera, cykla, rida eller åka skidor. Att ta sig fram på ett motordrivet fordon ingår inte i vad du har rätt att göra. I terrängkörningslagen regleras vad du får och inte får göra. https://www.lansstyrelsen.se/downlo...e31a88e/1554904929844/Terräng folder-webb.pdf
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.387
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi verkar prata om camping.
Njae, det var du som förde in allemansrätten i en tråd gällande camping. Allemansrätten och camping är inte helt förenliga. Allemansrätten medger:
"• Tälta på annans mark utan särskilt tillstånd så länge du visar hänsyn, respekterar hemfridszonen och inte stannar mer än ett eller några enstaka dygn.
• Övernatta i husbil eller husvagn på en parkeringsyta i direkt anslutning till vägen under ett dygn om det inte finns skyltar om andra regler."

Att övernatta i husbil på en dedikerad parkeringsyta kallar inte jag camping. Men möjlighet till övernattning finns om man inte lokalt har trafikreglerat och skyltat bort möjligheten.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Njae, det var du som förde in allemansrätten i en tråd gällande camping. Allemansrätten och camping är inte helt förenliga. Allemansrätten medger:
"• Tälta på annans mark utan särskilt tillstånd så länge du visar hänsyn, respekterar hemfridszonen och inte stannar mer än ett eller några enstaka dygn.
• Övernatta i husbil eller husvagn på en parkeringsyta i direkt anslutning till vägen under ett dygn om det inte finns skyltar om andra regler."

Att övernatta i husbil på en dedikerad parkeringsyta kallar inte jag camping. Men möjlighet till övernattning finns om man inte lokalt har trafikreglerat och skyltat bort möjligheten.
Bra svar. Allt det vi pratar och skriver om i HBK är turism som skall bedrivas under ansvar. Nu bryter vi tråden tycker jag
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Som vanligt i HBK gäller även mig tycker vi det är roligt och provocerande att tycka och tro om allting. Det är alltid någon som hugger.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.387
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Som vanligt i HBK gäller även mig tycker vi det är roligt och provocerande att tycka och tro om allting. Det är alltid någon som hugger.
Visst "tycker vi och tror". Men jag menar nog att det ligger en hel del erfarenhet och hur vi tolkat fakta, bakom våra tyckande. Så tycker jag att det ska få vara. Sen kan det visst finnas provokationer men jag upplever inte det som något självändamål. Regelverk är fullständiga först när de tolkats via diverse tillämpningar. Tror vi gemensamt skapar en hel del vettiga tillämpningar här. Inte minst pga att vi resonerar så olika. Vi är helt enkelt förbannat bra tillsammans!
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Dessa ockrande kedjor som tar över fler och fler campingar är en styggelse! Med bokningssystem som hotell eller rederier förstör de allt vad mobilt friluftsliv och spontanitet innebär. Jag bojkottar dem sedan många år!
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
First Camp är inte lätt att ha med att göra.
Jag har bokat 2 nätter i Nora och fick en återbudstid till läkare och ville komma 1 dag tidigare och åka 1 dag tidigare. Det nekar dom att ändra då jag bokat genom det Bas och skulle då betalat Flex vid bokningstillfället. Platsen jag bokat är ledig 1 dag innan så det bord gå att ordna-men nej fick jag till svar.
Tråkigt att denna kedja tar över så mycket campingar.
Tycker att det skall framgå tydligt och klart vad som gäller när man bokar sin plats på camping precis som när man bokar färja om man skall ha möjlighet att boka om eller så. Men det brukar lösa sig till nästa gång då tar man oftast en annan plats för sin övernattning om man kan. Men som tur är så finns det bra campingar och ställplatser som gärna är tillmötesgående och löser de önskemål man har.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Måste erkänna att jag inte förstår problemet som nämns i det första inlägget.

Har senast i helgen bokat plats på ett antal First Camp-campingar, och jag tycker det är väldigt tydligt: Jag anger vilket datum jag tänker komma, och vilket datum jag tänker åka – så är det fastställt. När jag klickar vidare kan jag välja om jag vill ha "Avbokningsskydd med Flex" (det står med stora, feta bokstäver) och om jag inte väljer det förstår jag det som att jag inte har något avbokningsskydd.

När jag bokar flygstolar är förfarandet precis detsamma: Jag väljer vilket datum jag vill resa ut, och vilket datum jag vill resa hem. När jag går vidare kan jag välja om jag vill betala extra för "Flex".

Klart och tydligt i båda fallen, tycker jag. Men det är ju jag, det...

Pålle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.387
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Måste erkänna att jag inte förstår problemet som nämns i det första inlägget.

Har senast i helgen bokat plats på ett antal First Camp-campingar, och jag tycker det är väldigt tydligt: Jag anger vilket datum jag tänker komma, och vilket datum jag tänker åka – så är det fastställt. När jag klickar vidare kan jag välja om jag vill ha "Avbokningsskydd med Flex" (det står med stora, feta bokstäver) och om jag inte väljer det förstår jag det som att jag inte har något avbokningsskydd.

När jag bokar flygstolar är förfarandet precis detsamma: Jag väljer vilket datum jag vill resa ut, och vilket datum jag vill resa hem. När jag går vidare kan jag välja om jag vill betala extra för "Flex".

Klart och tydligt i båda fallen, tycker jag. Men det är ju jag, det...

Pålle
Kära rara goa Pålle. Vilka First Camp campingar bokar du flygstolar till? Hjälp nu en hyggligt begåvad, åldrande skåning att fatta!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förlåt att jag uttryckte mig otydligt! (Rodnar och skäms.)

Till campingarna åker jag givetvis husbil – flygstolar nyttjar jag för att ta mig till exempelvis Fuerteventura. (Dit är det för dyrt att åka husbil, om man bara tänker vara där några veckor.)

Pålle
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.312
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Vi har nyligen haft det en minisemester på 4st First Camp anläggningar och är väldigt nöjda med utbud och servicegrad.
Linköping, Kärradal, Sibbarp och Råbjerg Mile(Skagen).

Bara haft positiva erfarenheter av dessa.

Linköping, gick utmärkt att byta plats då den vi hade bokat visade sig vara allt annat än plan, och dessutom under tallar som släppte ifrån sig kottar i ett. Vi fick en underbar grästomt som vi valde ut själva.

Kärradal. Midsommarhelgen i sol o viss regn på lördagen, men ett helt område för oss själva.
Vi bad om att jag komma lite avsides för lite lugn och ro, och det var inga problem.
Har inte haft en bättre campingrelaterad midsommarhelg, någonsin.
Vi njöt ifrån tåspets till hårspets.

Sibbarp, även här bad vi om en plats lite avsides och fick en i vårt tycke en toppenplats.
Servicehusen är i varierande skick men fungerar bra.

Råbjerg Mile
Bås omgiven av gröna häckar. Oj här snackar vi hög standard.
Fantastiska servicehus, inomhuspool mm
Trivdes enormt.


Genomgående har varit hög standard på First Camps anläggningar.
Förra våren var vi i Sunne och den anläggningen var också toppen.

Så vi är mycket nöjda med First Camp, utbud service och bokningssystem.
Både bokat själva och bett om hjälp med bokningen.

IMG_4829.jpeg IMG_4832.jpeg
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
70
Kommun
Askersund
Besökte under Pingsthelgen First Camp Frigård i Danmark utanför Krusö nära gränsen till Flensburg. Kanoncamping med bra läge, fick en hårdbelagd premiumtomt (el, vatten, avlopp) med marksten och rejäl grönyta. Pris per dygn med seniorrabatt ca 375 SEK för för fyra dygn.

Fina omgivningar för cykling, promenad, bil mm. Kommer besöka denna camping igen när tillfälle ges. Tips, missa inte att besöka/prova pizzeria La Perla i Krusö - en av dom bästa pizzerior jag besökt.






Spara
Ring
 
Toppen